ביידן מגיב למתקפה: "פוטין תכנן את זה חודשים, הזהרנו - אבל זה גדול ממה שצפינו"

ברקע המלחמה במזרח אירופה שהחלה עם מתקפות של הצבא הרוסי על אוקראינה, נשיא ארצות הברית נשא נאום במסיבת עיתונאים בבית הלבן והציג סנקציות כלכליות נגד רוסיה. "הכוחות שלנו לא יהיו במגע עם כוחות רוסיים באוקראינה", אמר ביידן, והוסיף כי פוטין רוצה להקים מחדש את ברית המועצות

זמן צפייה: 13:41

ברקע המלחמה במזרח אירופה שהחלה עם פלישת הצבא הרוסי לאוקראינה, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נשא דברים הערב (חמישי) במסיבת עיתונאים בבית הלבן, והציג חבילת סנקציות כלכליות נגד רוסיה. בפתח נאומו הוא אמר כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין תכנן את המתקפה במשך חודשים, ובמענה לשאלות עיתונאים אמר כי אין לו כוונה לשוחח עם פוטין.

"פוטין העביר 175 אלף חיילים וציוד צבאי לגבול אוקראינה", אמר הנשיא האמריקני בנאומו, "הוא בנה בתי חולים בשטח ודחה כל ניסיון אמריקני וכל ניסיון של בעלות הברית לשתף פעולה בדיאלוג לצרכי הביטחון של רוסיה".

טנקים רוסיים בכבישי אוקראינה
טנקים רוסיים בכבישי אוקראינה | צילום: רויטרס

"במשך שבועות הזהרנו שזה יקרה, ועכשיו זה גדול יותר ממה שציפינו", הוסיף ביידן, "אנחנו רואים הפצצות בדונבאס, הפצצות במחוזות הבדלניים, מתקפות סייבר רוסיות נגד אוקראינה, הפצת פייק ניוז כאילו אוקראינה מבצעת טבח עם ללא כל ראיות".

"ברגע שמועצת הביטחון נפגשה כדי להגן על ריבונות אוקראינה, פוטין הכריז על מלחמה", המשיך הנשיא, "תוך דקות, נפלו פצצות, התקפות אוויריות ופלישה קרקעית. היינו שקופים עם בעלות בריתנו בעולם בנוגע לרצונותיו של פוטין. הוא התוקפן. מדינתו תישא בתוצאות".

"אני מציג סנקצות כלכליות חריפות כדי לפגוע באופן מקסימלי ברוסיה, ולפגוע באופן מינימלי בבנות בריתנו", אמר ביידן, "אנחנו לא לבד. פעלנו כדי להקים ברית עולמית - צרפת, גרמניה, בריטניה, קנדה, ניו זילנד ועוד. דיברתי עם מנהיגי ה-G7 ואנחנו בהסכמה שנמנע מרוסיה לעשות עסקים במטבעות זרים. נגביל אותם בתחומים שונים כמו היי-טק. נצליח לפגוע במחצית מהיקף הסחר של רוסיה בתחום ההיי-טק".

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן נואם בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן נואם בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה

"הרובל הרוסי למשל נמצא בשיא השפל שלא היה שנים, הפעלנו סנקציות נגד בנקים רוסים שישפיעו בהיקף של טריליון דולר", הוסיף ביידן, "אנחנו מטילים סנקציות על עוד ארבעה בנקים רוסים. כל נכס רוסי בבנקים אמריקניים יוקפא. אנחנו מוסיפים גם את שמות האוליגרכים ובני משפחותיהם לרשימת הסנקציות, עליהם לסבול".

עוד אמר הנשיא האמריקני: "זו תהיה פגיעה אנושה באסטרטגיה העתידית של פוטין, ואנחנו מכינים עוד חבילות. אנחנו בשיח עם נאט"ו בשיתוף 30 מדינות, כדי לחזק את הסולידריות עם אוקראינה ועם מדינות נאט"ו. הכוחות שלנו לא יהיו במגע עם כוחות רוסיים באוקראינה".

"החדשות הטובות הן שנאט"ו יותר מאוחדת מתמיד", הוסיף הנשיא, "אין ספק שארה"ב וכל מדינה בנאט"ו תעמוד בהתחייבות שלה. התקפה על אחת החברות - היא התקפה על כולן. שעות אחרי הפלישה הרוסית, נאט"ו הפעילה תוכניות תגובה. הן יוכלו לשלוח כוחות בכל רגע נתון. אני מאשר כוחות אמריקנים נוספים לגרמניה".

חיילים אוקראינים מחוץ לחרקוב
חיילים אוקראינים מחוץ לחרקוב | צילום: רויטרס

עוד אמר ביידן: "דיברתי עם מזכיר ההגנה והרמטכ"ל האמריקני להכנת צעדים נוספים כדי להגן על החברות שלנו בנאט"ו. כשאנחנו מגיבים, הממשל שלי מפעיל כל כלי כדי להגן על אזרחים ועסקים. באשר למשק הגז, אסור שהמצב הנוכחי ינוצל כדי לעלות מחירים".

"אעשה כל שביכולתי להקל על האזרחים האמריקנים שסובלים ממחירי הדלק", המשיך הנשיא, "המתקפה הרוסית לא יכולה אבל להישאר ללא תגובה. אנחנו מגיבים מול בריונים, אם רוסיה תפעל במתקפות סייבר נגד חברות שלנו, אנחנו נגיב. דיברתי אתמול עם הנשיא זלנסקי והבטחתי לו שארה"ב ובנות בריתנו יתמכו בעם האוקראיני. נעניק סיוע הומניטרי. הרוסים ימשיכו לנסות להסתיר את האמת".

"פוטין המיט אסון על העם האוקראיני" הוסיף ביידן, "אבל הם יודעים לא לסבול אף אחד שינסה לקחת את מדינתם אחורה בזמן. פוטין יצא למתקפה על השלום העולמי. כל העולם רואה מה שפוטין עושה. לא היה כאן שיקול ביטחוני רוסי, זו הייתה אגרסיביות והרצון פוטין לבנות אימפריה. פוטין רוצה להקים מחדש את ברית המועצות".

בסיום נאומו אמר ביידן: "ארה"ב ובנות בריתה יתחזקו. פוטין יגרום לאסון כלכלי ואסטרטגי עבור מדינתו. כל מדינה שתשתף איתו פעולה תהיה מוכתמת. אל תטעו, העולם החופשי ינצח. שאלוהים ישמור על חיילינו ועל העולם כולו".

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

לפני ההצהרה שלו, ביידן כבר אמר הערב כי נפגש עם ראשי ה-G7 וסיכם עמם על קידום חבילת סנקציות הרסנית נגד רוסיה, וכן צעדים כלכליים נוספים, כתגובה ל"מתקפה הבלתי מוצדקת של רוסיה על אוקראינה". ביידן הוסיף: "אנו עומדים עם העם האוקראיני האמיץ".

Avbfry
נשיא ארה''ב ביידן ונשיא רוסיה פוטין | צילום: רויטרס

בטרם החלה המלחמה, שלשום נאם ביידן במסיבת עיתונאים בבית הלבן בנוגע לפלישה הרוסית לאוקראינה, והכריז על סנקציות כספיות נגד רוסיה ונגד אנשי האליטה הרוסית ובני משפחותיהם. בנוסף הכריז ביידן על סנקציות חסימה מלאות על שני בנקים רוסיים, ואמר: "אם רוסיה תמשיך בתוקפנות, היא תשלם מחיר גבוה יותר".

עוד אמר ביידן בנאומו שלשום כי הוא אישר הוספת כוחות וציוד לחיזוק המדינות הבלטיות, וציין כי מדובר במהלכי הגנה, וכי אין לו כוונה להילחם ברוסיה. "נגן על כל סנטימטר משטח נאט"ו", אמר ביידן, "אתה לא צריך דם אלא אם כן אתה מתכנן להתחיל במלחמה".