הנשיא ביידן חתם על צו נשיאותי שיגן על הגישה של נשים להפלות

נשיא ארצות הברית נשא דברים ואמר כי "בית המשפט היה ברור - הוא לא יגן על זכויות הנשים". הצו עליו חתם אמור להגן על הגישה לשירותי בריאות ומערכת הרבייה, על פרטיות המטופלים והגישה למידע מדויק ואמין, ולקדם את הבטיחות והביטחון של מטופלות ומרפאות להפלות

נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן
נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נשא דברים הערב (שישי) וחתם על צו נשיאותי שיגן על הגישה של נשים למרכזים רפואיים המבצעים הפלות, גם אם הן חיות במדינה שאוסרת על כך. בעצם החתימה על הצו הנחה ביידן את משרד הבריאות האמריקני לקדם צעדים בנושא תוך 30 יום, ומחייב את המשרד לוודא כי כל אישה תקבל טיפול רפואי בכל מדינות ארה"ב.

ביידן אמנם הודה בפומבי שהאפשרויות שלו להרחיב את הגישה להפלות נותרו מגבלות בעקבות החלטת בית המשפט העליון, אך הצו, עליו חתם במעמד סגנית הנשיא קמלה האריס ושר הבריאות קסבייר בסרה, נועד להגן על הגישה לשירותי בריאות ומערכת הרבייה, על פרטיות המטופלים והגישה למידע מדויק ואמין, ולקדם את הבטיחות והביטחון של מטופלות ומרפאות להפלות.

מפגינים נגד חוק ההפלות מול בית המשפט העליון בוושינגטון
מפגינים נגד חוק ההפלות מול בית המשפט העליון בוושינגטון

"אני רוצה לדבר על הצו המיוחד שאני חותם עליו", אמר ביידן, "שקשור לזכויות נשים בעקבות היפוך ההחלטה של רו נגד וויד שאני חושב שהוא כל כך שגוי. בתי המשפט חוזרים אחורה בשנים, פוגעים בנשים וגורמים למוות. בית המשפט היה ברור - הוא לא יגן על זכויות הנשים".

"החלטת בית המשפט העליון בנושא הפלה לא נבעה מהחוקה", הוסיף ביידן, "תנו לי להיות ברור - הייתי שמח אם החלטת בית המשפט לא הייתה קורית. צריך להעביר חוק לאומי שאני אחתום עליו במידיות ברגע שהוא יונח על השולחן שלי".

מפגינים נגד חוק ההפלות מול בית המשפט העליון בוושינגטון
מפגינים נגד חוק ההפלות מול בית המשפט העליון בוושינגטון

ביידן התייחס למקרה של הילדה בת ה-10 שנאנסה והייתה צריכה לנסוע למדינה אחרת כדי להפיל, ואמר: "אנחנו צופים בצעד ענקי אחורה של המדינה שלנו. מדינות רבות בשבועות הקרובים יאסרו הפלות. ובחלק מהמקומות החוקים כל כך קיצוניים שהם יאסרו הפלות לנשים שנאנסו".

"גם נשים שמפילות בצורה טבעית - זקוקות לרפואה מתקדמת שתעזור להן", סיכם ביידן, "לא משנה באיזו מדינה הן נמצאות, אי אפשר למנוע מהן טיפול רפואי להפלות כלל. איסור על הפלות לא יחול בזמן שאני נשיא. אטיל וטו על כך".

בסוף דבריו הורה הנשיא ביידן להוריד את דגל ארצות הברית לחצי התורן, לזכרו של ראש ממשלת יפן לשעבר שינזו אבה, שנורה היום למוות על ידי מתנקש.