ארה"ב: מסמכים מסווגים נמצאו במשרד פרטי של הנשיא ביידן

מסמכים סודיים המכילים מידע מודיעיני רגיש נמצאו לפני כחודשיים במשרד ששימש את ביידן בזמן כהונתו כסגן הנשיא בממשל אובמה. ביידן נשאל על הנושא בזמן ביקור במקסיקו והתעלם, טראמפ ביקר: "כמה עוד מידע קיבלה סין?". התובע האמריקני ביקש לחקור את הנושא

זמן צפייה: 01:27

מסמכים מסווגים מתקופתו של ג'ו ביידן כסגנו של נשיא ארה"ב ברק אובמה, נמצאו לפני כחודשיים במשרד פרטי בו עבד בעבר. כך פורסם אמש (שני) ב-CNN. עורכי דינו של ביידן אישרו את הפרטים. התובע הכללי של ארה"ב מריק גרלנד ביקש מהתובע של שיקגו לחקור את הנושא.

עורכי דינו של נשיא ארה"ב ביידן טוענים שהמסמכים הממשלתיים נמצאו במשרד בוושינגטון הבירה, בו השתמש בזמן שיתוף הפעולה שלו עם אוניברסיטת פנסילבניה, בה היה פרופסור לשם כבוד משנת 2017 עד 2019.

נשיא ארה''ב, ברק אובמה, וסגנו, ג'ו ביידן, בהצהרה על סוריה
הנשיא ביידן בזמן שכיהן כסגנו של ברק אובמה | צילום: רויטרס

פחות מתריסר מסמכים מסווגים נמצאו בסך הכל, וטרם התברר באיזה נושא עוסקים המסמכים ומדוע הם נלקחו אל משרדו הפרטי של ביידן. "הבית הלבן משתף פעולה עם הארכיון הלאומי ומשרד המשפטים בנוגע לגילוי של מה שנראה כמו רישומי ממשל אובמה-ביידן, כולל מספר קטן של מסמכים מסווגים", אמר ריצ'ארד סאובר, יועצו של הנשיא ביידן.

"המסמכים התגלו בזמן שעורכי הדין הפרטיים של הנשיא ארזו תיקים שנמצאו בארון נעול, כדי להתכונן לפינוי משרדים במרכז פן בוושינגטון הבירה. הנשיא השתמש מעת לעת בחלל זה משנת 2017 ועד תחילת הקמפיין ב-2020", הוסיף סאובר.

במפגש פסגה במקסיקו סיטי ביום שני בערב, התעלם הנשיא ביידן מקריאות ושאלות של עיתונאים בנודע למסמכים שנמצאו במשרדו, התובע האמריקני גרלנד, ישב לצידו של הנשיא. חלק מהחומרים שנמצאו נחשבים לסודיים ביותר, עם התיוג "מידע רגיש", הכוללים ככל הנראה חומרים המתקבלים ממקורות מודיעיניים.

נשיא ארה''ב לשעבר, דונלד טראמפ
נשיא ארה''ב לשעבר, דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

הנשיא לשעבר דונלנד טראמפ, אשר באחוזתו ב"מאר-א-לאגו", נמצאו גם כן חומרים מודיעיניים מסווגים לפני מספר חודשים, הגיב לפרשה: "סגן נשיא אמריקני לא יכול להסיר סיווג של מסמכים, המכוסים על ידי חוק הרשומות הפדרלי, שהוא פלילי והרבה יותר קשה מחוק הרשומות הנשיאותיות. אני, כנשיא, יכולתי. כמה עוד מידע קיבלה סין?".

בנוסף לנשיא לשעבר, עוד גורמים מהמערכת הפוליטית האמריקנית הגיבו לנושא. ג'יימס קומר, חבר בית הנבחרים וחבר במפלגה הרפובליקנית, ומי שצפוי לכהן כיו"ר ועדת הפיקוח והרפורמה, אמר: "הנשיא ביידן מתח ביקורת על הנשיא לשעבר טראמפ שלקח בטעות מסמכים מסווגים לביתו או לכל מקום אחר, ועכשיו נראה שהוא בעצמו עושה את אותו הדבר. כמה אירוני".

יו"ר בית הנבחרים האמריקני קווין מקארתי, אינו טען האם לדעתו הקונגרס צריך לחקור את ביידן, אך ביקר את הצורה בה נהגו בטראמפ בעניינו הדומה: "ההתנהלות עם טראמפ הייתה מונעת ממניעים פוליטיים".