שר ההגנה לשעבר של איראן הוצא להורג באשמת ריגול

ערוצי התקשורת הרשמיים באיראן דיווחו כי אלירזה אכברי, אזרח בריטי-איראני שהיה שר ההגנה לשעבר של הרפובליקה האיסלאמית הוצא להורג בתלייה לאחר שהורשע ב"שחיתות עלי אדמות" ו-"פעל נגד הביטחון הלאומי"

אלירזה אכברי, שר ההגנה לשעבר של איראן
אלירזה אכברי, שר ההגנה לשעבר של איראן | צילום: רויטרס

ערוצי התקשורת הרשמיים באיראן דיווחו הבוקר (שבת) כי אלירזה אכברי, אזרח בריטי-איראני שהיה שר ההגנה לשעבר של איראן הוצא להורג בתלייה לאחר שהורשע ב"שחיתות עלי אדמות" ו-"פעל נגד הביטחון הלאומי על ידי ריגול למען המודיעין הבריטי".

עוד דווח כי אכברי נידון מוקדם יותר למוות על "פגיעה בביטחון הפנים והחיצוני של המדינה על ידי העברת מידע מודיעיני"."הפעולות של שירות הריגול הבריטי בתיק זה הראו את ערכו של המורשע, את חשיבות הגישה שלו ואת אמון האויב בו", נמסר.

אלירזה אכברי, שר ההגנה לשעבר של איראן
אלירזה אכברי, שר ההגנה לשעבר של איראן | צילום: רויטרס

לטענת האיראנים, אכברי קיבל הכשרה מה-MI-6 (שירות הביון הבריטי), הקים חברות כדי לסכל שירותי מודיעין איראניים, קיים פגישות מודיעין במדינות שונות, כולל אוסטריה ואיחוד האמירויות, וקיבל אזרחות בריטית כפרס על "בגידה" במדינתו.

ראש ממשלת בריטניה רישי סונק כינה את ההוצאה להורג "מעשה קשוח ופחדני שבוצע על ידי משטר ברברי ללא כבוד לזכויות האדם של בני עמם". שר החוץ הבריטי, ג'יימס קלוורלי, קרא בעבר לעצור את הוצאתו להורג של אכברי, ואמר "זהו מעשה ממניעים פוליטיים של משטר ברברי שיש בו התעלמות מוחלטת מחיי אדם". גם ארצות הברית קראה לעצור את ההוצאה להורג.

על פי החשד האיראני, אכברי העביר מידע על עשרות בכירים איראנים, בהם מוחסן פחריזאדה, מדען גרעין בכיר שנרצח בעיירה ליד טהרן בשנת 2020, אז איראן האשימה את התקיפה על ישראל.

לפי מערכת המשפט האיראנית, אכברי החל לעבוד עם המודיעין הבריטי ב-2004 במשך חמש שנים לפני שעזב את המדינה. ב-2009, על פי החשד האיראני, בריטניה המליצה לו לעזוב את איראן. לאחר מכן, לכאורה, אכברי נכנס שוב לאיראן מספר שנים מאוחר יותר כדי להמשיך בפעילותו, ובסופו של דבר נעצר.