אחרי שנה של מלחמה באוקראינה: הנשיא ביידן הגיע לקייב

נשיא ארצות הברית הגיע במפתיע לבירת אוקראינה ימים ספורים לפני יום השנה לפלישה הרוסית ונפגש עם הנשיא זלנסקי. מחר ימשיך ביידן לביקורו המתוכנן בפולין השכנה. ביידן מסר בהצהרה רשמית כי יודיע בהמשך היום על מסירת ציוד נוסף לכוחות האוקראיניים וגם סנקציות נוספות על גורמים רוסים שונים

זמן צפייה: 04:08

ימים ספורים לפני יום השנה לפלישה הרוסית לאוקראינה, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הגיע היום (שני) במפתיע לבירה קייב, לפני שימשיך מחר לביקורו המתוכנן בפולין. בסרטונים שונים נראים ביידן יחד עם נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי כשהם צועדים ברחובות קייב. תושבי האזור מדווחים כי כבישים מרכזיים נחסמו לתנועה.

בהצהרה רשמית של הנשיא ביידן נכתב: "בזמן שהעולם מתכונן לציון יום השנה לפלישה האכזרית של רוסיה לאוקראינה, אני נמצא היום בקייב כדי להיפגש עם הנשיא זלנסקי ולאשר מחדש את מחויבותנו הבלתי מעורערת והבלתי פוסקת לדמוקרטיה, לריבונות ולשלמות הטריטוריאלית של אוקראינה. כשפוטין פתח בפלישה שלו לפני כמעט שנה, הוא חשב שאוקראינה חלשה והמערב היה מפולג. הוא חשב שהוא יכול להיאבק בנו -  אבל הוא טעה לגמרי".

הנשיא ביידן והנשיא זלנסקי בפגישתם בקייב
הנשיא ביידן והנשיא זלנסקי בפגישתם בקייב

"היום, בקייב, אני נפגש עם הנשיא זלנסקי וצוותו לדיון מורחב על תמיכתנו באוקראינה", הוסיף ביידן, "אני אודיע על מסירה נוספת של ציוד קריטי, כולל תחמושת ארטילרית, מערכות נגד שריון ומכ"מים למעקב אווירי כדי לסייע בהגנה על העם האוקראיני מפני הפצצות אוויריות".

הנשיא ביידן והנשיא זלנסקי בפגישתם בקייב
הנשיא ביידן והנשיא זלנסקי בפגישתם בקייב

"אני אשתף שבהמשך השבוע, נכריז על סנקציות נוספות נגד אליטות וחברות שמנסות להתחמק או למלא מחדש את מכונת המלחמה של רוסיה", המשיך ביידן, "במהלך השנה האחרונה, ארצות הברית בנתה קואליציה של מדינות מהאוקיינוס האטלנטי ועד האוקיינוס השקט כדי לעזור להגן על אוקראינה בתמיכה צבאית, כלכלית והומניטרית חסרת תקדים - והתמיכה הזו תימשך".

ג'ו ביידן וולודימיר זלנסקי צועדים ברחובות קייב
ג'ו ביידן וולודימיר זלנסקי צועדים ברחובות קייב

בסוף חודש דצמבר האחרון, לראשונה מאז פרצה המלחמה זלנסקי יצא ממדינתו - ונחת בארצות הברית. זלנסקי נועד עם הנשיא ביידן בבית הלבן, ולאחר מכן נאם בקונגרס האמריקני. "הקרב הזה הוא לא רק על השטח, על חלק זה או אחר של אירופה", אמר זלנסקי. "הקרב הוא לא רק על החיים, החופש והביטחון של האוקראינים או כל אומה אחרת שרוסיה מנסה לכבוש. המאבק הזה יגדיר באיזה עולם יחיו הילדים והנכדים שלנו, ואחר כך ילדיהם ונכדיהם".

"כנגד כל הסיכויים ותרחישי האבדון, אוקראינה לא נפלה. אוקראינה חיה ובועטת", אמר הנשיא האוקראיני לחברי הקונגרס, "וזה נותן לי סיבה טובה לחלוק איתכם את הניצחון המשותף הראשון והראשון שלנו: ניצחנו את רוסיה בקרב על מוחות העולם. אין לנו פחד, וגם אף אחד בעולם צריך לפחד מזה".

זלנסקי מביא ליו''ר בית הנבחרים פלוסי את דגל אוקראינה שקיבל מהחיילים המגינים על העיר בחמוט
זלנסקי מביא ליו''ר בית הנבחרים פלוסי את דגל אוקראינה שקיבל מהחיילים המגינים על העיר בחמוט | צילום: רויטרס

בשבוע שעבר נפגש שר החוץ אלי כהן עם זלנסקי ועם שר החוץ המקומי דמיטרו קולבה. "ישראל תומכת בריבונות ובשלמות הטריטוריאלית של אוקראינה באופן חד וברור", כתב כהן בחשבון הטוויטר שלו לאחר המפגש, "הפעילות הטרוריסטית של איראן באוקראינה ראויה לגינוי ולמהלכים מעשיים מצד הקהילה הבינלאומית". לדברי כהן, בפגישתו עם זלנסקי הוא הבטיח שישראל תרחיב את הסיוע שהיא מעניקה לאוקראינה, מבלי להתייחס לאיזה סוג של סיוע, ו"שנהיה שותפים לשיקום אוקראינה גם אחרי המלחמה".