"רגע מסוכן"; "איראן הושפלה": סיקור חיסול הנייה בעולם

החיסול הדרמטי בלב טהרן מעורר עניין רב בתקשורת הבינלאומית, כובש את כותרות האתרים - ומעורר חשש מהידרדרות למלחמה אזורית. הכותרת ב-BBC: "איראן הושפלה על-ידי טיל שפגע באורח שלה בלב הבירה". בניו יורק טיימס צוין: "הנייה היה שחקן מפתח במגעים לעסקת הפסקת האש בעזה"

זמן צפייה: 03:15

חיסולו של ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הנייה כבש את הכותרות בכלי התקשורת הבינלאומיים היום (רביעי), ברקע החשש מהרחבת ההסלמה במזרח התיכון ולנוכח העובדה שהנייה הפך לאחד מהדמויות הפלסטיניות הבולטות מאז החלה המלחמה ב-7 באוקטובר.

"אסמאעיל הנייה, מבכירי המנהיגים של חמאס, חוסל בטהרן, כך אישרו משמרות המהפכה וחמאס", נכתב בכתבה אודות מותו של ראש הלשכה המדינית של חמאס, בכותרת הראשית של אתר העיתון "ניו יורק טיימס". "בחמאס האשימו את ישראל", ציינו בעיתון האמריקני, בו הודגש: "הנייה היה שחקן מפתח במגעים לעסקת הפסקת הלחימה בעזה".

ברשת BBC הבריטית הדגישו בכתבתם על החיסול, שמוקמה גם כן בכותרת הראשית של האתר, כי מותו של הנייה עלול להוביל להסלמה באזור. "זה רגע מסוכן מאוד במזרח התיכון", נכתב באתר הרשת הבריטית, "איראן נשבעה לנקום, ובפעם האחרונה שהיא עשתה זו היא שלחה מאות טילים - מה שהביא לתגובה ישראלית נגד מתקני גרעין איראניים".

לצד זאת הוסיפו ב-BBC: "לא כל תרחיש כזה מוביל בהכרח להסלמה. עם זאת, בעת הזו נראה שיש יותר מדי גורמים מעורבים. ישראל במלחמה בלתי נגמרת בעזה, בחיזבאללה נשבעו לנקום בעקבות חיסול בביירות של בכיר בארגנון, החות'ים נשבעו להגיב על התקיפה האווירית של ישראל בתימן ואיראן הושפלה על-ידי טיל שפגע באורח שלה בלב הבירה".

החיסול בכותרת הראשית של BBC
החיסול בכותרת הראשית של BBC

גם ברשת CNN האמריקנית סיקרו את חיסול הנייה בהרחבה, והתייחסו להשלכות האפשריות על המגעים לעסקת חטופים והפסקת אש. "הנייה הוא בכיר חמאס השני שמחוסל מאז החלה המלחמה הישראלית בעזה לאחר ההתנקשות בעארורי בביירות", צוין בכתבה הראשית באתר הרשת, "לחיסול היום תהיה השפעה משמעותית על המשא ומתן הנמשך בנוגע לעסקת חטופים והפסקת אש".

"המזרח התיכון ניצב בפני סכנה למלחמה אזורית מאז מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר, שהביאה למותם של 1200 אנשים והציתה לחימה בעזה, שנמשכת מזה 10 חודשים", נכתב בעיתון האמריקני "וול סטריט ג'ורנל". עוד ציינו בעיתון: "דיפלומטים אמריקנים הגיעו לאזור שוב ושוב כדי למנוע הסלמה".

סיקור חי אודות החיסול, באתר CNN
סיקור חי אודות החיסול, באתר CNN

הסיקור הבינלאומי הרחב אודות החיסול מתרחש ברקע שורה ארוכה של תגובות ואיומים ששוגרו מצד מנהיגים ומדינות בנוגע למותו של הנייה. המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי כינס את המועצה העליונה לביטחון לאומי לדיון חירום בלשכתו, ואיים: "הנקמה על חיסול הנייה היא חובתו, ישראל הכינה את הקרקע לעונש קשה נגדה". גם נשיא איראן הנכנס מסעוד פזשכיאן הבטיח: "נשמור על כבודנו ונגרום לתוקפים לשלם".

כצפוי, רוסיה, סין וטורקיה מיהרו לגנות את חיסולו של הנייה. בהתייחסות למותו של ראש הלשכה המדינית של חמאס, סגן שר החוץ של רוסיה תקף: "מותו של ראש הלשכה המדינית של חמאס הוא רצח פוליטי בלתי מקובל לחלוטין, הוא יוביל להסלמה נוספת של המתיחות באזור".

אסאמעיל הנייה עם המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, אתמול
אסאמעיל הנייה עם המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, אתמול | צילום: רויטרס

באנקרה טענו כי "רצח מנהיג חמאס" נועד להפוך את המלחמה בעזה למלחמה אזורית. נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן אמר: "חיסול הנייה נועד לשבור את רוח העם הפלסטיני, אך הברבריות הציונית לא תשיג את מטרתה". דובר משרד החוץ הטורקי הוסיף: "נחשף פעם נוספת שלממשלת נתניהו אין כוונה להגיע לשלום. אם הקהילה הבינלאומית לא תנקוט בפעולה כדי לעצור את ישראל, האזור שלנו יעמוד בפני סכסוכים גדולים בהרבה".