"המצב נהיה קיצוני": הישראלים שנקלעו למהומות בברצלונה

כחצי מיליון בני אדם יצאו לרחובות בירת מחוז קטלוניה, במחאה על עונשי מאסר שהוטלו על מנהיגי האופוזיציה. בשל המהומות נסגרו אתרי תיירות ונדחה המשחק שהיה אמור להתקיים בשבוע הבא מול מדריד

זמן צפייה: 02:54

כחצי מיליון בני אדם יצאו אמש (שישי) למחות ברחובות ברצלונה, בירת מחוז קטלוניה הספרדי, באחת ההפגנות הגדולות והאלימות שידעה העיר בשנים האחרונות. המפגינים מחו על עונשי המאסר הכבדים שהוטלו על מנהיגי האופוזיציה, שיזמו משאל עם לעצמאות המחוז – אותו הגדירה הממשלה הספרדית כלא חוקי.

חלק מהמוחים צעדו עם שלטים וקראו קריאות נגד החלטת בית המשפט, אחרים לא הסתפקו בכך והתעמתו עם השוטרים הרבים שהוצבו במקום, הציתו פחי אשפה ויידו אבנים לעבר המשטרה. "אנשים הולכים ברחובות בטורים, צועקים", סיפרה גלי שטרית, ישראלית הנופשת בברצלונה. "כשזה מחמיר והמשטרה נכנסת לעניינים אז הדברים מתחילים להיות קיצוניים. ההפגנות מנעו מאיתנו להגיע למקומות ספציפיים בברצלונה".

גל ההפגנות השפיע לא רק התושבים המקומיים אלא גם על התיירים הרבים שפוקדים את העיר: קתדרלת סגרדה פמיליה, סמלה המובהק ביותר של העיר, נסגר – ומשחק הקלאסיקו שהיה אמור להתקיים בעיר מול ריאל מדריד נדחה. "יש אחד האחיינים שיש לו בר מצווה בדצמבר, וזה אמור היה להיות טיול הבר מצווה למשחק", אמר ליאם, שתכנן לנסוע עם משפחתו למשחק.

עוד בחדשות 13:

עקב המתיחות בספרד: משחק הקלאסיקו בין ברצלונה למדריד נדחה

המהומות בברצלונה: הישראלים שנקלעו בין המשטרה לתומכי קטלוניה

מהומות בברצלונה: מפגינים קטלונים שיבשו את פעילות נמל התעופה

מהומות בברצלונה
מהומות בברצלונה | צילום: רויטרס

כאמור, בתחילת השבוע פרצו מהומות בברצלונה, בעקבות גזרי דין של תשע עד 12 שנות מאסר שהוטלו על תשעה מנהיגי אופוזיציה. זאת בשל מעורבותם במשאל עם לא חוקי לעצמאות המחוז שהתקיים ב-2017.

במהלך ההפגנות, חסמו ההמונים רחובות ושיבשו את תנועת הרכבות – ואף חסמו את נמל התעופה "אל פראט" שבעיר לזמן קצר. עד כה בוטלו כעשרים טיסות שהיו אמורות להמריא משדה התעופה.

מפגינים הולכים ברחובות ברצלונה
מפגינים הולכים ברחובות ברצלונה | צילום: רויטרס

בעקבות הפסיקה, הוציא בית המשפט העליון בספרד צו מעצר לנשיא מחוז קטלוניה לשעבר, קרלס פיגדמונט, שחי בבלגיה מאז שהודח מתפקידו בעקבות משאל העם. מוקדם יותר היום, התייחס הנשיא לשעבר לפסיקה. "גזר הדין של מאה שנות מאסר במצטבר הוא פסיקה ברברית", כתב בחשבון הטוויטר שלו, ופנה למנהיגי האופוזיציה: "עכשיו יותר מתמיד – נעמוד לצדכם ולצד משפחותכם".

כזכור, באוקטובר 2017 התקיים בקטלוניה משעל עם להכרזת עצמאות של חבל הארץ. מתוך כלל המצביעים, 90% תמכו בהצעה, אך ממשלת ספרד התנגדה למשאל בטענה כי המהלך מנוגד לחוקה הספרדית.