קדחת הדנגי ממשיכה להתפרץ: יותר מאלף מתו בבנגלדש

ההתפרצות הקשה ביותר שידעה המדינה האסיאתית עד כה הביאה לשיא במספר המתים כתוצאה מהקדחת - יותר מפי ארבעה מאשר בכל שנת 2022. בין המתים יותר ממאה ילדים, ונתונים רשמיים מצביעים על משבר האקלים כאשם העיקרי בהתפשטות המוגברת

חולים נגועים בדנגי בבית החולים בדאקה, בנגלדש חולים כילה כילות יתושים דנגי
חולים נגועים בדנגי בבית החולים בדאקה, בנגלדש | צילום: רויטרס

יותר מאלף בני אדם מתו מקדחת הדנגי בבנגלדש, בעקבות ההתפרצות הקשה ביותר שידעה המדינה - כך פורסם היום (שלישי) ברשת CNN. נתונים רשמיים מצביעים על כך שמשבר האקלים מגביר את ההתפשטות של הקדחת, כאשר מתגלים עוד ועוד חולים באזורים כפריים ומרוחקים - הרחק ממוקדי ההתפרצות האופייניים, שהם מרכזים עירוניים מאוכלסים בצפיפות, כמו עיר הבירה דאקה.

מאז חודש ינואר, 1,017 בני אדם מתו כתוצאה מקדחת הדנגי, מחלה נגיפית הנגרמת על ידי נגיף הדנגי ומועברת באמצעות יתושים, כולל יותר ממאה ילדים, כשמספר הנדבקים בקדחת הגיע ל-208 אלף בני אדם, על פי נתוני המנהל הכללי של שירותי הבריאות בבנגלדש שפורסמו ביום שני.

על אף שקדחת הדנגי נפוצה בבנגלדש, מדינה עם אקלים טרופי, ושיא הזיהומים מגיע בדרך כלל בעונת המונסון בין חודש יולי לספטמבר, השנה עונת הפעילות של הקדחת התארכה באופן משמעותי, והעלייה במקרים החלה הרבה יותר מוקדם - לקראת סוף חודש אפריל. עונת המונסון המוארכת לצד טמפרטורות גבוהות יותר וגשמים לא סדירים יצרו תנאי רבייה אידאליים ליתושים הנושאים את המחלה, כך אומרים מדענים.

אנשים שנדבקו בדנגי מאושפזים בבית החולים בדאקה, בנגלדש דנגי מחלה נגיף יתוש
אנשים שנדבקו בדנגי מאושפזים בבית החולים בדאקה, בנגלדש | צילום: רויטרס

ריבוי החולים החריג הביא למחסור חמור במיטות פנויות ובכוח אדם רפואי לטיפול בנדבקים בבתי החולים ובמרפאות, מה שגורם לחששות רבים במערכת הבריאות במדינה שהיא אחת מן העניות ביותר באסיה ובעולם. מספר המתים מההתפרצות עד כה גבוה פי כמעט ארבעה מאשר בכל שנת 2022, שבה מתו 281 בני אדם כתוצאה מהקדחת. יתרה מכך, בחודש ספטמבר לבדו דווחו יותר מ-79,600 מקרים ו-396 מקרי מוות, לפי רשויות הבריאות בבנגלדש.

קדחת הדנגי גורמת לתסמינים דמויי שפעת, כולל כאבי ראש קשים, כאבי שרירים ומפרקים, חום, ובמקרים מסוימים דימום פנימי  ואף מוות - כאשר הידבקויות חוזרות בדנגי יכולות להיות חמורות יותר ואפילו קטלניות. קדחת הדנגי היא אנדמית ביותר מ-100 מדינות בעולם, ומדי שנה נדבקים בה בין 100 מיליון ל-400 מיליון אנשים, על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי (WHO).

השנה, דנגי פגעה קשות גם בדרום אמריקה, כאשר פרו נאבקת בהתפרצות הקשה ביותר שנרשמה. מקרים בפלורידה גרמו לרשויות להעמיד כמה מחוזות בכוננות. באסיה, עלייה במספר המקרים פקדה את סרי לנקה, תאילנד ומלזיה, בין היתר. גם מדינות באפריקה שמדרום לסרהאן, כמו צ'אד, דיווחו על התפרצויות.

עקיצת יתוש
עקיצת יתוש | צילום: shutterstock

ככל שכדור הארץ מתחמם במהירות עקב שריפת דלקים מאובנים, התפרצויות של מחלות המועברות על ידי יתושים כמו דנגי, זיקה, צ'יקונגוניה וקדחת צהובה יהפכו נפוצות יותר באזורים חדשים בעולם. המספר העולמי של מקרי דנגי כבר גדל פי שמונה בשני העשורים האחרונים, על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי.

כזכור, תושבת היישוב כוכב יאיר-צור יגאל שחזרה לארץ ממקסיקו נדבקה בקדחת הדנגי ובשבוע שעבר החלו ביישוב מאמצי הדברה למניעת התפשטות הנגיף, שעלול להיות קטלני. תושבת היישוב אובחנה בנגיף לאחר שחזרה מטיול במקסיקו, שם ככל הנראה נדבקה. היא פונתה לקבלת טיפול רפואי ובמקביל במועצה המקומית החלו לרסס בסביבת ביתה נגד יתושים - על מנת למנוע את הפצת המחלה הלאה. יש לציין שמרבית המקרים הידועים של הידבקות בקדחת הדנגי בישראל מקורם בהדבקה בחו"ל.