שר ההגנה הרוסי: כמעט 2,000 חיילים אוקראינים נכנעו במריופול

אחרי פינויים של כלל האזרחים ששהו במפעל הפלדה "אזובסטאל", הרוסים מדווחים על כניעת כל אנשי הצבא שהתבצרו במקום. לפי דו"ח מודיעין של משרד ההגנה הבריטי, הפיקוד הרוסי נמצא תחת לחץ להשיג מטרות צבאיות - באופן שעשוי לסכן את הכוחות בשטח. במקביל, רוסיה פרסה כוחות בגבול המערבי שלה עם המדינות הסקנדינביות, לאור החשש מהצטרפותן לנאט"ו. בתוך כך, זרימת הגז הרוסי לפינלנד תופסק מחר

עשן מיתמר מעל מפעל הפלדה "אזובסטאל" במריופול
עשן מיתמר מעל מפעל הפלדה "אזובסטאל" במריופול | צילום: רויטרס

שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו טען היום (שישי) כי כמעט 2,000 חיילים אוקראינים שהתבצרו במפעל הפלדה "אזובסטאל" שבעיר מריופול, נכנעו. עוד טען שויגו, כי לאור בקשת הצטרפותן של פינלנד ושבדיה לנאט"ו, "רוסיה שוקלת את תגובתה הראויה", וכי "הצבא הרוסי פרס 12 יחידות בגבול המערבי של המדינה, הגובל במדינות הסקנדינביות".

בדו"ח שפרסם משרד ההגנה הבריטי נטען כי 1,700 חיילים נכנעו וכי יש מספר אינו ידוע של חיילים שעדיין נמצאים בתוך המפעל. המשרד טען כי הפיקוד הרוסי נמצא תחת לחץ להשיג מטרות צבאיות בשטח, ולפיכך פריסת הכוחות מחדש תבוצע באופן שאינו יסודי, מה שעשוי לסכן את הכוחות.

כמו כן, המשרד טוען כי "ההתנגדות העזה שחווה הצבא הרוסי במריופול, אילצה אותו להתחמש מחדש טרם יוכל לפרוס את הכוחות מחדש בשטח. התהליך עושי להיערך לאורך זמן מה - במידה והוא נעשה ביסודיות". ברקע, לוחמי המיליציה הלאומנית "גדוד אזוב" של הצבא האוקראיני אומר שתהליך מציאת חיילים מתים שהגינו על המפעל במריופול ממשיך. הצבא הוציא פקודה להציל חיילים ולהפסיק את ההגנה על המפעל.


כחלק ממאמץ הלחימה הרוסי, סוכונות הידיעות רויטרס מדווחת כי הבית התחתון בפרלמנט הרוסי (ה"דומה") העלה הצעת חוק לשינוי גיל הגיוס שיאפשר גיוס של אזרחים מעל גיל 40, ושל תושבים מעל גיל 30. כך למעשה, יוכל הצבא הרוסי להגדיל את כמות החיילים והלוחמים לטובת המאמץ.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
נשיא אוקראינה זלנסקי | צילום: רויטרס

במקביל, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי האשים אתמול את רוסיה בהחרבת חבל דונבאס והפיכתו ל"גיהינום". עוד הוא טען כי הצבא הרוסי תוקף ללא רסן וללא סיבה צבאית הגיונית, וכי רוסיה מבצעת "רצח עם" במדינה, ו"פועלת להרוג כמה שיותר אוקראינים". זלנסקי ציין כי הרוסים מפציצים ללא הרף את חלקה המזרחי של אוקראינה וכתוצאה מכך יש עשרות הרוגים באזור.

באשר להצטרפותן של פינלנד ושבדיה לנאט"ו, דוברת משרד החוץ הרוסי מריה זכרובה האשימה את ההנהגה השבדית ב"ניתוק מהעם, שאינו מעוניין להצטרף לברית נאט"ו". כמו כן, זכרובה ציינה כי "שבדיה היא בובה של הממשל בארה"ב, וכי יותר מ-200 שנות נטרליות של המדינה, שהבטיחו את ביטחונה ושגשוגה של שבדיה - הן נחלת העברת". כמו כן, מדווח כי מחר זרימת הגז הרוסי לפינלנד תופסק בתגובה למהלך.


בה בעת, שרת החוץ השבדית אן לינדה פרסמה היום ציוץ בחשבון הטוויטר שלה, בו היא מתייחסת להאשמות הטורקיות נגד שבדיה וקשריה עם המיליציות הכורדיות, המוגדרות בטורקיה כארגון טרור. לינדה אמרה כי "ממשלתו של אולוף פלמה (ראש ממשלת שבדיה בשנות ה-70 וה-80, כיהן כשתי קדנציות) הייתה הראשונה להכיר ב-PKK (מפלגת הפועלים של כורדיסטן) כארגון טרור, מיד לאחר טורקיה עוד בשנת 1984. האיחוד האירופי אימץ את ההחלטה רק ב-2002. עמדתנו לא השתנתה".