יותר מ-7,500 נספו בטורקיה ובסוריה: "לכודים זועקים לעזרה"

לפחות 7,500 נהרגו וכ-20 אלף נפצעו בעקבות רעידות האדמה שפקדו את המדינות. בלילה החלה להמריא לטורקיה רכבת אווירית של משלחות סיוע. ארדואן הכריז על שלושה חודשי מצב חירום. מלונות באנטליה יקלטו עקורים. בית חולים בדרום טורקיה הפך לעיי חורבות: "גופות בכל מקום"

בקצרה:

לפחות 7,500 הרוגים ו-20 אלף פצועים בעקבות אסון רעידת האדמה הפוקד את טורקיה וסוריה, כשבמקביל נמשכים נסיונות החילוץ במוקדי האסון. משלחת החילוץ וההצלה הישראלית, "ענפי זית", הגיעה בשעות הבוקר (שלישי) לטורקיה, ונחתה בשדה התעופה בעיר אדנה באזור שהוכתה ברעש האדמה.

לאחר היערכות ראשונית, צוותי החילוץ מתפזר בין מוקדי האסון שם יעניק סיוע. בינתיים, משלחת פיקוד העורף שיצאה מישראל התמקמה בטורקיה לקראת תחילת עבודה באתרי ההרס עוד הלילה, ומשלחת של חיל הרפואה שתקים בית חולים שדה נערכת לפקודת יציאה. בית החולים הממלכתי בעיר איסקנדרון שבדרום טורקיה הפך לעיי חורבות. "יש גופות בכל מקום", אמר אחד הרופאים. "אני הרוס".

אנשי משרד החוץ הישראלי פעלו במהלך הלילה אל מול רשויות השלטון בטורקיה על מנת לאפשר את קליטת המטוס הראשון של כוחות ההצלה, ובשעה זו נערכים לקראת הקמתו הצפויה של בית חולים שדה בהמשך.

סגן שגרירת ישראל בטורקיה, נדב מרקמן, התייחס לנושא: "היה מורכב להשיג את האישורים הדרושים לנחיתת הכוחות, בייחוד לאור מסגרת הזמנים, ובשעות הלילה פעלנו נמרצות מול משרד החוץ הטורקי, הצבא וכן רשויות התעופה. אני נרגש וגאה לראות את המטוסים הצה"ליים נוחתים בשדה התעופה, מובילים את כוחות החילוץ בדרכם להושיט סיוע לתושבים שנפגעו".

משלחת צה''ל לטורקיה
משלחת צה''ל לטורקיה

נזכיר כי בעקבות אסון הרעש שפקד את טורקיה וסוריה, ישראל צפויה לסייע גם לסוריה - זאת בעקבות פנייה חריגה שהגיעה מרוסיה - ובשעות הצהריים המוקדמות התקבלה בישראל ההחלטה: נסייע גם לסוריה במה שנוכל ובמה שמציאותי. מדובר, לפי שעה, על סיוע הומניטרי שכולל שמיכות, גנרטורים ואוהלים שיועברו באמצעות רוסיה.

הטורקים מבקשים בעיקר סיוע בחילוץ ובאמצעי הגנה מפני הקור - ומטוסים נוספים יצאו בימים הקרובים. כמו כן, הקמתו של בית חולים שדה נמצא עדיין בסימן שאלה והערב צפוי דיון מכריע בנושא.

יצוין כי קיימת רגישות ביטחונית באזור רעידת האדמה, שכן מתבצעת שם פעילות של ארגוני טרור, ולכן הקמת בית חולים שדה תצטרך להיות מלווה באבטחה מוגברת. בית החולים, לכשיקום יסייע כמובן לטורקים. בכיר ישראלי אמר לחדשות 13 כי "אם תגיע בקשה מסוריה - נשקול סיוע גם לסורים באותו בית חולים, אבל כמובן שחיילים או צוותים ישראלים לא יחצו את הגבול".

הריסות בעיר איסקנדרון שבדרום טורקיה
הריסות בעיר איסקנדרון שבדרום טורקיה | צילום: רויטרס

[timeline id="3213" name="רעידת אדמה טורקיה 7.2"]