גורמי אופוזיציה בסוריה: "המתקפה מאותתת שאנחנו לא לבד"

גורמי אופוזיציה בסוריה חשו עידוד מהנכונות האמריקנית לפעול לטובתם בעימות מול צבא אסד. מזכיר המדינה של טראמפ פועל לגיבוש קואליציה שתתמוך במהלכים נגד משטר אסד

המתקפה האמריקנית, בלילה בין חמישי לשישי
המתקפה האמריקנית, בלילה בין חמישי לשישי | צילום: רויטרס

פחות משתי יממות לאחר המתקפה האמריקנית בסוריה, נמשכים הקרבות הדיפלומטיים בין ארה"ב לרוסיה. למרות זאת, מזכיר המדינה רקס טילרסון יגיע השבוע למוסקווה כפי שתוכנן מראש – עד כה לא נמסר על ביטול של הביקור. בתוך כך, גורמי אופוזיציה חשים תקווה מסוימת מנכונותו של טראמפ להתערב לטובתם.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

טילרסון וטראמפ, ארכיון
טילרסון וטראמפ, ארכיון | צילום: רויטרס

גורמי אופוזיציה בסוריה הדגישו שהמתקפה, גם אם היא מוגבלת, מאותתת להם שהם לא לבד, מעוררת בהם תקווה ומפחיתה את הייאוש: מדובר בעידוד מורלי לכוחות באזור אידליב, שספגו היום מתקפה (קונבנציונלית) נוספת.

טילרסון, שנערך לביקורו ברוסיה, אף ביקש משר החוץ הבריטי בוריס ג'ונסון לעשות לובינג בקרב מדינות ה-G7 כדי ליצור סוג של קואליציה למהלכים בסוריה. הערב שוחח טילרסון עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב והשניים דנו במצב ברוסיה.

למרות זאת, שיגור טילי השיוט בחמישי בלילה הוא לא חלק ממהלך כולל לשינוי מציאות בסוריה שאותו מתכנן ממשל טראמפ. האפשרויות שהוצגו בפני נשיא ארה"ב הוצגו גם בפני קודמו אובמה שהחליט לא לתקוף - והזמן יגיד האם מדובר בתחילתה של מתקפה נרחבת יותר.

שעות אחרי ההתקפה חזרו מטוסי אסד להמריא מאותו נמל תעופה, להפציץ ולהתקיף ולגרום לנפגעים – אפילו יותר מבטבח הכימי. ישנם גורמים שמעריכים כי העימות בין מוסקווה לוושינגטון העימות משרת את שני הצדדים לאור החקירה על הסיוע הרוסי לטראמפ במהלך הבחירות.

תוצאות המתקפה
תוצאות המתקפה | צילום: רויטרס

ראש הממשלה הרוסי דמיטרי מדוודב אמר הערב כי המתקפה האמריקנית "הרסה לחלוטין את היחסים, ואלו חדשות טובות לטרוריסטים". ראש הממשלה הרוסי הוסיף כי המתקפה הייתה "במרחק צעד אחד" מעימות עם צבא רוסיה וקרא להפצצה האמריקנית "הפרה של החוק הבינלאומי". עוד האשים מדוודב את וושינגטון בפעולה ש"חמקה רק בקושי מעימות צבאי איתנו".

"זהו, הערפל האחרון מהבחירות הוסר: במקום מאמץ משותף נגד דאע"ש, ממשל טראמפ הוכיח שהוא רוצה לפעול נגד הממשל הסורי הלגיטימי וללא אישור האו"ם או הקונגרס", האשים מדוודב, שהדגיש את חוסר האמון הקיים בין המדינות - "זה עצוב מאוד עבורנו וחדשות טובות לטרוריסטים".

את דבריו סיכם במסר תקיף: "נדרשו רק חודשיים וחצי עד שהבטחות הבחירות של טראמפ הופרו, בגלל הממסד בוושינגטון". מנגד, בארצות הברית טרם הצהירו האם יהיו צעדי תגובה נוספים.