מהומות בברזיל: תומכי הנשיא לשעבר פרצו לבניין הקונגרס

במהלך שמזכיר את אירוע 6 בינואר לפני שנתיים בגבעת הקפיטול האמריקאית, תומכיו של ז'איר בולסונארו שהפסיד בבחירות האחרונות פשטו על מתחם הקונגרס המדיני, ומתעמתים עם כוחות המשטרה הנמצאים באזור

זמן צפייה: 04:46

המוני בני אדם, תומכיו של נשיא ברזיל לשעבר ז'איר בולסונארו, פרצו הערב (ראשון) לבניין הקונגרס בברזיליה בירת המדינה תוך עימותים אלימים עם המשטרה, שמנסה לפזר את ההמון בגז מדמיע. מאוחר יותר פרצו חלק מהמפגינים גם אל בית המשפט העליון בבירה וכן למעון הנשיאותי. על פי חלק מהדיווחים בברזיל, כוחות צבאיים הגיעו למקום כדי לפזר את הפורעים לאחר שהמשטרה לא הצליחה להשתלט על המצב.

הנשיא לואיז איניסיו דה סליבה, הידוע בכינויו לולה, נמצא בשעה זו בסאו פאולו בביקור נשיאותי רשמי. לולה התייחס לאירועים ואמר כי "ימצאו את האחראים והם יוענשו". לולה הורה על פעילות פדרלית בברזיליה להשגת שליטה על ההמון, והוסיף כי מעתה, כל פעילות במחוז הפדרלי בברזיליה, היכן שנמצאים בנייני הממשל, יהיו תחת פיקוח פדרלי של הממשל - ולא בפיקוח מדינת ברזיליה כפי שהיה עד כה. עוד אמר הנשיא לולה כי כל השוטרים שלא עשו כלום נגד המפגינים ותמכו בהם, יוענשו: "הדמוקרטיה דורשת שאנשים יכבדו מוסדות. אלה ונדלים שיכולים להקרא נאצים".

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן כתב בחשבון הטוויטר שלו: "אנו מגנים את המתקפות היום על נשיאות ברזיל, הקונגרס ובית המשפט העליון. שימוש באלימות למתקפה על מוסדות דמוקרטיים היא לעד בלתי מתקבלת. אנו מצטרפים לנשיא ברזיל לולה בקריאה לסוף מיידי לפעולות אלה".

מהומות בברזיל: תומכי הנשיא לשעבר פרצו לבניין הקונגרס
מהומות בברזיל: תומכי הנשיא לשעבר פרצו לבניין הקונגרס | צילום: רויטרס

בעוד כוחות משטרה מנסים לפזר את המפגינים בגז מדמיע, סרטון שעלה לרשתות החברתיות תיעד ניידת משטרה שהשוטר שנוהג בה אוחז בדגל ברזיל, ונוסע בין המפגינים באין מפריע, כשהוא מעודד אותם.

הנשיא לשעבר ז'איר בולסונארו, שנמצא מזה כמה שבועות בפלורידה שבארצות הברית, שומר על שתיקה לפי שעה. כמה מפלגות שהיו שותפות לממשל הקודם בראשותו ביקשו ממנו לגנות את האירוע כדי להרגיע את המצב. הראשון לגנות מיבשת דרום אמריקה הוא נשיא צ'ילה שכתב בחשבון הטוויטר שלו: "ממשלת ברזיל זוכה לתמיכה מלאה שלנו מול המתקפה הפחדנית והשפלה הזו על הדמוקרטיה".

המפגינים תועדו כשהם רומסים את הגדרות שהוקמו מסביב לבניין הקונגרס, מתעמתים עם כוחות הביטחון, מנפצים חלונות בקונגרס ובוזזים את בית המשפט העליון. למרבה המזל, באף אחד מהמקומות הללו לא היו נוכחים בני אדם, כיוון שיום ראשון הוא יום החופש במדינות נוצריות. הנשיא לולה אף הוא לא נכח במעון הנשיאותי, היות והוא נמצא בביקור רשמי בעיר סאו פאולו.

 

תומכיו של בולסונארו ישנו באוהלים בקרבת הקונגרס מאז השבעתו של לולה לפני שבוע. שר המשפטים הברזילאי הנחה את כוחות הביטחון להקים מחסומים ולגדר את בניין הקונגרס, מתוך חשש מנוכחותם המתמשכת של תומכי בולסונארו.

ההסתערות הזו מתרחשת שבוע לאחר השבעתו של הנשיא לואיז איניסיו דה סילבה, המכונה לולה, שניצח בבחירות האחרונות - ושנתיים לאחר ההסתערות על הקפיטול האמריקאי בוושינגטון די.סי. המניע להסתערות הוא אותו מניע של תומכי טראמפ ב-2021: תומכיו של בולסונארו מסרבים לקבל את תוצאות הבחירות.

עימותים בברזיל: תומכי בולסונארו פרצו לבניין הקונגרס
עימותים בברזיל: תומכי בולסונארו פרצו לבניין הקונגרס | צילום: רויטרס

גם לפני כחודש פרצו בברזיליה עימותים בין תומכי בולסונארו לבין כוחות המשטרה לאחר שכמה תומכים של הנשיא היוצא הציתו רכבים ואטובוסים, ועל פי דיווחים ניסו לפרוץ למטה המשטרה הארצית. על פי סוכנות הידיעות רויטרס, עדי ראייה דיווחו על עימותים בין תומכי בולסונארו לבושים חולצות צהובות לבין כוחות ביטחון מחוץ לבניין המפקדה של המשטרה הפדרלית. הכוחות השתמשו ברימוני הלם וגז מדמיע על מנת לפזר את הפורעים.