בחירות באוסטריה: קורץ ניצח, מפלגת הימין הקיצוני נחלשה

מפלגתו של הקנצלר שהודח בהצבעת אי אמון זכתה ב-37.1% מהקולות. אחוז המצביעים של מפלגת החירות, שפרשת השחיתות שלה הביאה לפירוק הממשלה, ירד בשליש. הירוקים התחזקו משמעותית עם 14% מהקולות

Parliamentary Election In Austria
יו"ר מפלגת העם האוסטרית, סבסטיאן קורץ | צילום: רויטרס

מפלגת העם האוסטרית (OVP) שבראשות סבסטיאן קורץ, הקנצלר לשעבר, זכתה בבחירות באוסטריה שנערכו אתמול (ראשון) ב-37.1% מהקולות – התוצאה הטובה ביותר של המפלגה מאז 2002. המדינה יצאה לבחירות לאחר פרשיית שחיתות שבעקבותיה הודח קורץ בהצבעת אי אמון בפרלמנט.

מנגד, מפלגת החירות האוסטרית (FPO), מפלגה ימנית קיצונית, נחלה הפסד קשה לאחר שקיבלה 16.1% מהקולות. אמנם היא המפלגה השלישית בגודלה, אבל אחוז המצביעים לה צנח בשליש. זאת בעקבות פרשיות שחיתות שליוו את המפלגה לאורך כהונתה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

מקרה אנטישמי באוסטריה: צלבי קרס רוססו על תמונות ניצולי שואה

"תמיד נגן עליכם": מנהיגי העולם בברכה לעם היהודי לכבוד החג

כך בני אדם יתקשרו עם מחשבים: הפרויקט הסודי של אילון מאסק

Parliamentary Election In Austria
נאום הניצחון של יו''ר מפלגת העם האוסטרית, סבסטיאן קורץ | צילום: רויטרס

מפלגת הסוציאל-דמוקרטית ה-SPO, הנחשבת מרכז-שמאל במפה הפוליטית האוסטרית, היא המפלגה השנייה בגודלה עם 21.7% מהקולות. עם זאת זוהי התוצאה הגרועה ביותר שלה.

מפלגת הירוקים השיגה את התוצאה הטובה ביותר שלה עד היום, כאשר קיבלה 14% מהקולות. בבחירות הקודמות בשנת 2017, למשל, הירוקים לא עברו את אחוז החסימה. המפלגה הליברלית, NEOS, קיבלה 8% מהקולות.

אוסטריה יצאה לבחירות בעקבות "פרשיית איביזה", כאשר מנהיגה לשעבר של מפלגת ה-FPO, היינץ כריסטיאן שטראכה, התפטר לאחר שבמאי האחרון פורסם תיעוד ממצלמה נסתרת שבו נראה מציע למי שחשב שהיא אחיינית של אוליגרך רוסי, זכיה במכרזים ציבוריים בתמורה לתמיכה בבחירות.

לאחר התפוצצות הפרשה, הממשלה נפלה בעקבות הצבעת אי אמון של הפרלמנט בקורץ – ובכך הפך לקנצלר הראשון בהיסטוריה המודרנית במדינה שמודח מתפקידו בהצבעת אי אמון. עד עכשיו המדינה מונהגת על ידי ממשלת מעבר. למרות הסערה, תוצאות הבחירות הראו שקורץ לא נפגע מהאירועים האחרונים.

Parliamentary Election In Austria
יו''ר מפלגת העם האוסטרית סטבסיאן קורץ ויו''ר מפלגת החירות נוברט הופר | צילום: רויטרס

מפלגת העם השמרנית ומפלגת החירות הימנית הקיצונית נחשבות שותפות טבעיות, אך ישנה התנגדות עזה ברחבי המדינה לחידות הברית ביניהן, כמו גם התנגדות בתוך מפלגתו של קורץ. עיתונאי מקומי כתב אתמול כי "הקואליציה הקודמת עם ה-FPO הייתה טעות, ועכשיו לקורץ יש סיכוי לתקן אותה".

אתמול, לאחר פרסום המגדמים בכלי התקשורת האוסטרים, קורץ אמר שהוא מוכן לפתוח במשא ומתן קואליציוני גם עם ה-FPO וגם עם הירוקים. "הבטחתי לנהל שיחות עם כל המפלגות, ובוודאי שלא אשבור את הבטחתי בליל ההצבעה", אמר.