סערה באוסטרליה: רה"מ הקודם מינה עצמו בחשאי ל-5 תפקידים

ראש הממשלה אלבניז טען כי קודמו בתפקיד סקוט מוריסון מינה את עצמו לתפקיד שר בחמישה משרדים שונים בזמן תקופת הקורונה. מוריסון התגונן: "אלו היו זמנים חריגים"

סקוט מוריסון הפסיד בבחירות לראשות ממשלת אוסטרליה
מי שהכיר במערב ירושלים כבירת ישראל. ראש ממשלת אוסטרליה לשעבר, סקוט מוריסון | צילום: רויטרס

אוסטרליה סוערת היום (שלישי) לאחר שראש הממשלה, אנתוני אלבניז, הצהיר כי קודמו בתפקיד, סקוט מוריסון, מינה את עצמו באופן חשאי לשר בחמישה משרדים שונים בזמן הקורונה, ביניהם משרד האוצר ומשרד הפנים. ראש הממשלה אלבניז קרא למעשיו של מוריסון "פגיעה חסרת תקדים בדמוקרטיה".

שרת הפנים לשעבר, קארן אנדרוז, קראה למוריסון להתפטר מתפקידו בקונגרס, אולם חבר הקונגרס האוסטרלי קן וויט קורא לו דווקא להישאר כדי לשאת באחריות: "ברגע שמישהו עוזב את הפרלנמט הוא מחוץ למערכת, ופטור מאחריות. לדעתי הוא צריך להישאר, ולספק הסברים בנוגע למעשיו". עם זאת הוסיף וויט כי מעשיו של מוריסון הם "אכזבה לדמוקרטיה".

אנתוני אלבניז, ראש הממשלה הנבחר של אוסטרליה
אנתוני אלבניז, ראש הממשלה הנבחר של אוסטרליה

סקוט מוריסון סיפק הסבר למעשיו בראיון שהעניק לרדיו האוסטרלי, ואמר כי אכן השביע את עצמו לכמה משרדים, כולל משרד הבריאות ומשרד האוצר, בתקופה שבה התחילה מגפת הקורונה, אך מעולם לא עשה שימוש בסמכויות אלו. "אלו היו זמנים חריגים", אמר מוריסון בראיון לרדיו. "הסמכויות שלקחתי היו רק ליתר ביטחון". בפוסט ששיתף בדף הפייסבוק שלו כתב מוריסון: "במקרה שהייתי משתמש בסמכויות האלו, הייתי עושה זאת בגילוי מלא יחד עם הרשויות, שידעו ואישרו מראש את צעדים אלו כדי להבטיח שלא יהיו עיכובים אם נצטרך לקחת החלטה או לעשות מעשה במהירות".

יו"ר האופוזיציה האוסטרלי, פיטר דאטון, יצא להגנת הקולגה שלו ואמר כי לא נכון לדרוש ממוריסון להתפטר מהקונגרס: "בתחילת ימי המגיפה הממשלה נדרשה להפעיל שיקול דעת לגבי מה נחוץ במצב קשה כמו זה", והוסיף כי הייתה זו סיטואציה "דומה למלחמה".