לא רק בארה"ב וגרמניה: כך ניסתה רוסיה להתערב בבחירות באוסטרליה

לטענת ארגון הביון והביטחון במדינה, אזרח אוסטרלי עשיר קיים קשרים עמוקים עם גופי ריגול רוסיים ועם משטרו של הנשיא ולדימיר פוטין בניסיון להקים "שלטון בובות" - פעולה שסוכלה על ידי ארגון הביון וכונתה "ניסיון לערער את ריבונותה של אוסטרליה"

בחירות 2016 באוסטרליה
בחירות 2016 באוסטרליה | צילום: רויטרס

פרטים מעורפלים על סיכול מזימת התערבות רוסית בבחירות לפרלמנט האוסטרלי נחשפו הלילה (חמישי) במדינה. מייק בורגס, ראש ארגון הביון והביטחון האוסטרלי, סיפר בנאום הערכת האיומים השנתית כי במסגרת מבצע של הסוכנות נתפס אזרח אוסטרלי עשיר המקושר לסוכנויות ביון רוסיות ולמשטרו של הנשיא ולדימיר פוטין, שניסה להטות את הבחירות וליצור "שלטון בובות" על ידי גיוס מועמדים פגיעים לפרלמנט.

במהלך נאומו, מר בורגס תיאר כיצד "אדם עשיר בעל קשרים ישירים ועמוקים עם ממשלה זרה" ביקש בחשאי "לערער את ריבונות אוסטרליה". עוד אמר בורגס: "אני אקרא לאדם הזה 'מפעיל הבובות', למרות שחשוב לזכור שבזמן שהוא משך בחוטים, הממשלה הזרה ניהלה את העיניינים".

בחירות 2016 באוסטרליה
בחירות 2016 באוסטרליה | צילום: רויטרס

עוד חשף בורגס, כיצד מרגלים זרים משתמשים בטינדר ובאפליקציות היכרויות אחרות כדי לגייס אוסטרלים עם גישה לסודות ממשלתיים רגישים. "המסר שלי לכל קורבן פוטנציאלי באתרים האלה הוא מסר מוכר: אם זה נראה טוב מכדי להיות אמיתי, כנראה שזה לא אמיתי", הוסיף בורגס.

כזכור, רק בחודש ספטמבר האחרון נקשר שמה של רוסיה למזימת התערבות אחרת בבחירות בגרמניה, כשהנציג העליון לענייני חוץ ומדיניות באיחוד האירופי, ז'וזפ בורל, הזהיר את רוסיה מפני "פעולות סייבר עוינות" בבחירות בגרמניה. זאת, לאחר שהאקרים ניסו לגנוב מידע מחשבונות אישיים של בכירי ממשל, פוליטיקאים, עיתונאים ואקטיביסטים במדינה - ועל פי החשד מדובר בהתקפות שמקורן בקרמלין.

נשיא רוסיה פוטין בפגישה עם קנצלרית גרמניה מרקל
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפגישה עם קנצלרית גרמניה לשעבר אנגלה מרקל | צילום: רויטרס

בורל כינה את הפעולות "נסיונות חתירה תחת המוסדות והתהליך הדמוקרטיים". הוא קישר את ההתקפה לקבוצת "גוסטרייטר" שלפי גורמים בגרמניה מקושרת לביון הצבאי הרוסי. בורל לא אמר למי כוונו ההתקפות, אך בגרמניה קיים חשש כי הרוסים ינסו להשפיע על המועמדים הידידותיים יותר לקרמלין על ידי הפצת "פייק ניוז" או פרסום התכתבויות רגישות שהאקרים יצליחו להשיג.

ובאוגוסט 2020, הזהיר בכיר במודיעין האמריקני כי סין, רוסיה ואיראן פועלות על מנת להטות את הבחירות לנשיאות בארה"ב, כל אחת על פי האינטרסים שלה. בהצהרה רשמית חריפה שנשא הבכיר, וויליאם אוונינה, מנהל המרכז הלאומי לביון נגדי, טען כי איראן וסין פועלות נגד בחירותו של דונלד טראמפ; רוסיה לעומתן פועלת נגד ג'ו ביידן.

ג'יל וג'ו ביידן ומלאניה ודונלד טראמפ בעימות הראשון | צילום: רויטרס

"אנחנו מעריכים שסין רוצה שטראמפ לא ייבחר לקדנציה נוספת כיוון שהוא אינו צפוי", נכתב בהצהרה, "סין הרחיבה את המאמצים שלה להשפיע לקראת הבחירות בנובמבר הקרוב, ומנסה ללחוץ גורמים שמתנגדים לאינטרסים הסיניים, ובנוסף מנסה לצמצם ולהסית את הביקורת מעל סין".