העיתונים באוסטרליה הושחרו - במחאה על חקיקה נגד חופש העיתונות

גופי התקשורת המתחרים במדינה החליטו לפרסם עמודים ראשיים זהים, בין היתר לאחר שהמשטרה פשטה על משרדי רשות השידור האוסטרלית, שפרסמה עדויות של חושפי שחיתויות על מעשי הממשלה

השער של עיתון ההרלד סאן האוסטרלי מושחר במחאה על חופש העיתונות במדינה
השער של עיתון ההרלד סאן האוסטרלי מושחר במחאה על חופש העיתונות במדינה | צילום: חשבון הטוויטר של Shae Russel

העיתונים הגדולים באוסטרליה הפגינו אחדות נדירה ופרסמו היום (שני) מהדורות מחוקות של העמודים הראשיים שלהם. זאת, במחאה נגד חוקי ביטחון מידע שעיתונאים גינו והאשימו ביצירת "תרבות של סודיות" במדינה. הממשלה טענה כי היא תומכת בחופש העיתונות אך "אף אחד לא נמצא מעל החוק".

בחודש יוני האחרון, המשטרה במדינה עוררה סערה כשפשטה על משרדי רשות השידור האוסטרלית ועל ביתו של עיתונאי מחברת החדשות News Corp המקומית. ארגוני התקשורת טענו כי הפשיטות נעשו בעקבות כתבות שנשענו על עדויותיהם של חושפי שחיתויות. אחד מהם, טען לפשעי מלחמה, בעוד השני דיווח על ניסיון לכאורה של סוכנות ממשלתית לרגל אחר אזרחים אוסטרלים.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

דוח: גל תקריות אנטישמיות בארה"ב מאז הטבח בפיטסבורג

צ'יינה-ווד: כך משפיעה סין על תעשיית הסרטים האמריקנית

איטליה: פצצה ממלה"ע ה-2 נמצאה במרכז עיר – אלפים פונו מבתיהם

מייקל מילר, יו"ר News Corp, צייץ תמונה של העמודים הראשיים המושחרים של העיתונים הגדולים במדינה, בהם The Australian ו-The Daily Telegraph, והפציר בציבור האוסטרלי לשאול את השאלה "מה הם מנסים להסתיר?". מנהל רשות השידור האוסטרלית אמר כי "המדינה נמצאת בסיכון להפוך לדמוקרטיה הכי חשאית בעולם".

ביום ראשון, הממשלה האוסטרלית העלתה את האפשרות כי שלושה עיתונאים עלולים לעמוד לדין לנוכח הפשיטות האחרונות. ראש הממשלה, סקוט מוריסון אמר כי חופש העיתונות חשוב לדמוקרטיה, אך כי יש לאכוף את "שלטון החוק" והוסיף "אף אחד לא מעל החוק, זה כולל אותי, את העיתונאים ואת כולם".

סקוט מוריסון, ראש ממשלת אוסטרליה
סקוט מוריסון, ראש ממשלת אוסטרליה | צילום: רויטרס

בחודש יוני האחרון שלושה מהעיתונים המובילים ברוסיה יצאו בהודעת תמיכה בעיתונאי החוקר, איוואן גולונוב, שעלול להישלח ל-20 שנות מאסר לאחר שהרשויות האשימו אותו בסחר בסמים בשבוע שעבר. העיתונים קומרסאנט, ודומוסטי ו-RBK פרסמו בעמוד השער שלהם הבוקר את הכותרת "אני/אנחנו איוואן גולונוב". ואף כתבו מאמרי מערכת שקראו לחקירה גלויה של האישומים נגד גולונוב בן ה-36, השוהה כעת במעצר בית.

גולונוב נעצר, הוכה ונלקח למעצר של 12 שעות תוך שנשללת ממנו הזכות להתייעץ עם עורך דין. הוא הועבר למעצר בית לאחר שנסיבות מעצרו התפרסמו ועוררו את זעם הציבור. מבחינת תומכיו של גולונוב, העובדה ששוחרר למעצר בית נתפסת כניצחון. זאת מכיוון שבתי המשפט ברוסיה כמעט ולא משחררים חשודים בתיקי סמים למעצרי בית.

לטענת המשטרה, כאשר נעשה חיפוש בכליו של גולונוב בעת שנעצר במוסקבה, הוא נמצא נושא כמה תיקים שהכילו אבקה לבנה. החומר, כך לדברי המשטרה, הוא סם מסיבות מסוכן המכונה "מלחי אמבט". לפי דיווח ב-BBC ברוסיה, גולונוב חשוד "בכוונה לסחור בסמים". גולונוב, מצדו, טוען שהופלל וכי החומר הושתל על ידי המשטרה. בנוסף, הוא טוען כי השוטרים שלקחו אותו למעצר היכו אותו בפניו ובעטו בו. במקביל, בבדיקות שסיפק העיתונאי לא נמצאו שרידי סמים - כך על פי דיווח של רשות השידור הרוסית.