זלנסקי: "יותר מ-10 מיליון בני אדם סובלים ממחסור בחשמל עקב התקיפות הרוסיות"

נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי טען כי הבירה קייב ו-17 אזורים נוספים במדינתו סובלים ממחסור בחשמל בעקבות התקיפות הרוסיות על תשתיות האנרגיה האוקראיניות. באו"ם טוענים כי המחסור בחשמל ובמים באוקראינה מאיים על המדינה באסון הומניטרי

נשיא אוקראינה זלנסקי
"יותר מ-10 מיליון בני אדם סובלים ממחסור בחשמל". נשיא אוקראינה זלנסקי | צילום: רויטרס

נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי טען אמש (שישי) בסרטון הלילי אותו הוא מפרסם מידי ערב, כי הבירה קייב ו-17 אזורים נוספים במדינתו סובלים ממחסור בחשמל בעקבות התקיפות הרוסיות על תשתיות האנרגיה האוקראיניות. לדבריו, גם התושבים במחוזות אודסה, ויניציה וטרנופול סובלים ממחסור בחשמל.

קודם לכן, ראש ממשלת אוקראינה דניס שמיהל טען כי מחצית ממערכת האנרגיה של אוקראינה נפגעה כתוצאה מהמתקפות הרוסיות. הרשויות בקייב, זהזהירו מפני "כיבוי מוחלט" פועלות מסביב לשעון כדי להשיב את החשמל לאזורים השונים במדינה וזאת בגלל החורף הקשה שמתקרב, והטמפרטורות שממשיכות לצנוח ברחבי המדינה, כשבעיר הבירה כבר נרשם השלג הראשון. באו"ם טוענים כי המחסור בחשמל ובמים באוקראינה מאיים על המדינה באסון הומניטרי.

במקביל, ההתכתשויות הפומביות בין המדינות נמשכות, כשכל אחת מאשימה את השנייה בפשעי מלחמה כאלו ואחרים. באוקראינה, כמו גם בארצות הברית, טוענים כי מאות בני אדם "נעלמו" או נעדרו באזור חרסון בזמן שהייתה נתונה לשליטה רוסית. לא זו בלבד, באוקראינה טענו כי הרוסים הרבו לענות את המקומיים וכי היקף העינויים "מזעזע".

מנגד, במוסקווה טוענים כי הכוחות האוקראינים הוציאו להורג בדונייצק יותר מ-10 חיילים שנלקחו בשבי. זאת, בירי מטווח אפס. ברוסיה גינו את מעשי "הרצח האכזריים" הללו. בהקשר זה יצוין, כי בשבוע שעבר, הצבא האוקראיני החזיר לעצמו את השליטה בעיר חרסון, שהייתה תחת שליטה רוסית מאז חודש מרץ האחרון.

''היקף עינויים מזעזע''. הריסות העיר חרסון
''היקף עינויים מזעזע''. הריסות העיר חרסון | צילום: רויטרס

בה בעת, התובע השוודי שאמון על חקירת הפיצוץ בצינור ה"נורדסטרים", שמעביר גז מרוסיה לגרמניה ועובר דרך קרקעית הים הבלטי, אישר כי במסגרת החקירה שמתנהלת, נמצאו שרידים של חומר נפץ. משמע, הפיצוץ המסתורי הוא מעשה ידי אדם, ולא נגרם כתוצאה מתקלה כלשהי.

לפי שעה, בשבדיה ממשיכים בחקירה ומנסים לברר מי עומד מאחורי התקיפה. כזכור, בסוף חודש סמפטמר, אירעו שלושה פיצוצים בצינורות ה"נורדסטרים". במרבית מדינות אירופה, ביניהן גם במדינות הסקנדינביות רמזו כי ככל הנראה רוסיה עומדת מאחורי אותם הפיצוצים, בקרמלין הכחישו את אותם הדיווחים וטענו כי הן "טיפשיות".