ראש סבא"א באיראן: "תקיפה צבאית של מתקן גרעין היא מחוץ לחוק"

ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית גרוסי התייחס לאפשרות שאחד ממתקניה הגרעיניים של איראן יהיה נתון למתקפה ישראלית, אמריקנית או משולבת. "סבא"א גינתה כל תקיפה או איום של תקיפה נגד מתקני גרעין, היא מוקיעה אותם ורואה בהם כבלתי חוקיים", אמר

זמן צפייה: 01:33

ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), רפאל גרוסי, שמבקר בימים אלו באיראן, התייחס היום (שבת) לאפשרות שאחד ממתקניה הגרעיניים של איראן יהיה נתון למתקפה ישראלית, אמריקנית או משולבת. "כל תקיפה צבאית על מתקני גרעין היא מחוץ לחוק", טען גרוסי במהלך מסיבת עיתונאים משותפת שכינס עם ראש הארגון לאנרגיה אטומית של איראן, מוחמד אסלאמי.

לדבריו, "מתקפות על תחנות כוח גרעיניות הפכו נפוצות" בעת האחרונה, וזאת בשל המלחמה באוקראינה. "סבא"א גינתה כל תקיפה או איום של תקיפה נגד מתקני גרעין, היא מוקיעה אותם ורואה בהם כבלתי חוקיים", הדגיש גרוסי. ביקורו באיראן יוזכר, מגיע על רקע הדיווחים השונים במערב לפיהם נמצאו ב"פורדו", אחד ממתקני הגרעין של איראן, שרידי אורניום ברמת העשרה של 84%. במהלך מסיבת העיתונאים, טען אסלאמי כי איראן הגיעה לרמת העשרת אורניום של 60% ולא של 84% כמדווח במערב.

הכניסה למתקן הגרעיני בפורדו. תמונת ארכיון
הכניסה למתקן הגרעיני בפורדו. תמונת ארכיון | צילום: מתוך טוויטר

ביום רביעי האחרון, תת-שר ההגנה האמריקני, קולין קהאל, טען כי איראן נמצאת במרחק של 12 יום מייצור חומר לפצצה אחת. לדברי קהאל, ההתקדמות הגרעינית של איראן מאז 2018 היא חריגה. אם בעבר לקח לה שנה כדי לייצר חומר לפצצה אחת, כעת ייקח לה, כאמור, כ-12 יום. שבוע קודם לכן, דווח כי במתקן "פורדו" להעשרה גרעינית, אחד ממתקני הגרעין של איראן, נמצאו שרידי אורניום ברמת העשרה של 84% - מרחק של 6% בלבד מהרמה הדרושה לנשק גרעיני.

גם ראש ה-CIA וויליאם ברנס הזהיר מפני יכולותיה של איראן להעשיר אורניום ל-90% בתוך שבועות. לטענתו, אף על פי שבסוכנות מאמינים שאיראן לא חזרה לתוכנית הנשק, ולא קיבלה החלטה להשתמש בנשק גרעיני, מהירות העשרת האורניום "מדאיגה", כמו גם תוכנית הטילים של איראן והיכולת שלהם לשגר נשק גרעיני - ברגע שיהיה ברשותם נשק כזה.

עובדים במתקן גרעין כ-400 קילומטרים מטהרן
עובדים במתקן גרעין כ-400 קילומטרים מטהרן, ארכיון | צילום: רויטרס

בתחילת החודש, סוכנות הידיעות "בלומברג" דיווחה כי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית איתרה העשרת אורניום לרמה של 84% באיראן - מעט פחות מהנדרש לפצצה גרעינית, 90% - כך לפי שני דיפלומטים בכירים. בסוכנות מנסים כעת לברר כיצד איראן הגיעה לרמה הזו, לאחר שבעבר העידה בפני הסוכנות כי הגיעה לרמת העשרה של 60%.

דובר ארגון האנרגיה האטומית באיראן, בהרוז כלאמונדי, מסר בתגובה לפרסום הדו"ח של בלומברג, ואמר: "הימצאותם של חלקיקים בשיעור של למעלה מ-60% בתהליך ההעשרה, אין פירושו הפקת אורניום מועשר בשיעור של למעלה מ-60%. מטרת הדו"ח של בלומברג היא לסלף את העובדות. הימצאותם של חלקיקי אורניום בשיעור של למעלה מ-60% בתהליך ההעשרה היא דבר שכיח".