סין: עונש מוות לשר המשפטים לשעבר שהורשע בשוחד

לאחר שנעצר והודח מהמפלגה הקומוניסטית, פו ג'נגואה בן ה-67 הורשע בלקיחת שוחד של למעלה מ-16 מיליון דולרים ו"כיפוף החוק למען רווח אישי", במשפט אשר חלקו נסגר לציבור מפאת החשש לחשיפת "סודות מדינה". בנוסף הואשם השר לשעבר בשימוש בסמכותו לטובת סיוע לאחיו בפשעים בהם נחשד

שר המשפטים של סין
שר המשפטים של סין | צילום: רויטרס

עונש מוות נגזר על פו ג'נגואה בן ה-67, שר המשפטים לשעבר של סין, בגין לקיחת שוחד ו"כיפוף החוק למען רווח אישי", כך דווח היום (חמישי) בסוכנות הידיעות "רויטרס".

פו, שבעברו נקט ביד קשה בנושא אכיפת החוק, הודה בחודש יולי האחרון בקבלת שוחד בסכום כולל של למעלה מ-16.5 מיליון דולרים. משפטו החל יותר משלושה חודשים לאחר שנעצר, ופו, שהודה במה שעשה - הביע חרטה, כך לפי הצהרת בית המשפט.

בעקבות מעצרו ומשפטו, פו הודח מהמפלגה הקומוניסטית הסינית ומתפקידו הציבורי, בשל הפרת המשמעת והחוקים המפלגתיים, כך דיווחה סוכנות ידיעות מקומית במרץ. במהלך המשפט, פו גם הואשם בשימוש בסמכותו בין 2014 ל-2015 כמנהל הלשכה לביטחון ציבורי של בייג'ינג דאז, כדי להסתיר ראיות שהביאו לחשד בפשעים שביצע אחיו, כך נמסר מבית המשפט - אם כי לא נמסרו פרטים נוספים בהקשר זה.

"החלק שעוסק בקבלת שוחד במהלך המשפט היה פתוח לציבור. חלקו של המשפט בנושא כיפוף החוק נסגר בפני הציבור, בהתאם לחוק - מכיוון שהיה כרוך בסודות מדינה", כך לפי בית המשפט. מאז מעצרו של פו, לא ניתן היה ליצור קשר עם שר המשפטים לשעבר או עורך דינו.

המשפט החל כחלק מקמפיין טיהור של מנגנון הביטחון הפנימי של סין בשנת 2020 בידי הנשיא שי ג'ינפינג, במטרה להבטיח שהמשטרה, התובעים והשופטים יהיו "נאמנים לחלוטין, טהורים לחלוטין - ואמינים לחלוטין".