הצהרה היסטורית של הנשיא ביידן: ארה"ב הכירה ברצח העם הארמני

הנשיא האמריקני נשא הצהרה ואמר כי מדינתו מכבדת את קורבנות רצח העם: "בכל שנה אנו זוכרים את חצי מיליון הארמנים שגורשו ונטבחו על ידי השלטון העותמאני". טורקיה: "דוחים את ההצהרה"

זמן צפייה: 01:00

הנשיא האמריקני ג'ו ביידן הכיר הערב (שבת) רשמית ברצח העם הארמני. בהצהרה שנשא אמר: "בכל שנה אנו זוכרים את חצי מיליון הארמנים שגורשו ונטבחו על ידי השלטון העותמאני. העם האמריקני מכבד את קורבנות רצח העם". נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, אמר בתגובה: "אנו דוחים כל פוליטיזציה של הטבח בידי קבוצה שלישית - ארה"ב צריכה להסתכל על עברה".

בהצהרה שנשא, אמר ביידן כי "בכל שנה ביום זה אנו זוכרים את חייהם של כל אלה שמתו ברצח העם הארמני בתקופה העות'מאנית ומתחייבים לעצמנו למנוע שוב זוועה שכזו. במשך עשרות שנים מהגרים ארמנים העשירו את ארצות הברית באינספור דרכים, אך הם מעולם לא שכחו את ההיסטוריה הטרגית שהביאה כל כך הרבה מאבותיהם לחופינו. אנו מכבדים את סיפורם ורואים את הכאב. אנו מאשרים את ההיסטוריה. אנו עושים זאת לא כדי להטיל אשם אלא כדי להבטיח שמה שקרה לעולם לא יחזור על עצמו".

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

נתניהו בתום הערכת מצב: "הנחיתי להיערך לכל תרחיש בעזה"

הסלמה בדרום: 36 רקטות נורו לארץ; כוכבי דחה את ביקורו בארה"ב

חשד לרצח בירושלים: צעיר בן 17 נדקר למוות בשועפאט

רג'פ טאיפ ארדואן
רג'פ טאיפ ארדואן | צילום: רויטרס

שר החוץ הטורקי התייחס בביטול לדבריו של ביידן והדגיש כי ארצו דוחה את הצהרתו על הסף. לדבריו, "ההצהרה האמריקנית היא חסרת ביסוס משפטי ופותחת פצע עמוק בחברה הטורקית. היא מערערת את האמון והחברות בין הקבוצות בטורקיה. אנחנו לא לוקחים שיעורים מאף אחד על ההיסטוריה שלנו".

ברקע ההצהרה, התפרסם אתמול תוכן השיחה בין ביידן לארדואן, שיחה שהוגדרה טובה ומקצועית. ביידן הבהיר לארדואן שהקשר בין המדינות חשוב לארה"ב והוא שואף להמשיכו שכן טורקיה היא מדינה חשובה בנאט"ו. ביידן אף הזמין את ארודאן להפגש איתו ביוני במסגרת פסגת נאט"ו.

משרד החוץ הישראלי הגיב להתרחשויות האחרונות ומסר: "מדינת ישראל מכירה בסבל הנורא ובטרגדיה של העם הארמני. במיוחד בימים אלו מוטלת עלינו ועל מדינות העולם האחריות לוודא כי אירועים כאלו לא יישנו".