הסכסוך מתלקח: חילופי אש בגבול בין ארמניה לאזרבייג'ן

עימותים קשים פרצו במהלך הלילה בין חיילים מצבא ארמניה וחיילים אזרים, שכללו גם ירי נקודתי באזור הגבול בין שתי המדינות, לרבות באזור חבל נגורנו קראבך המצוי בסכסוך עקוב מדם שנמשך שנים רבות. כל אחד מהצדדים מאשים זה את זה בתוקפנות, והאזרים מדווחים על מספר לא ידוע של הרוגים, בעוד הארמנים מדווחים על 49 הרוגים

זמן צפייה: 00:17

עימותים קשים פרצו הלילה (שלישי) בין חיילים מצבא ארמניה וחיילים אזרים, שכללו גם חילופי אש נקודתיים באזור הגבול בין שתי המדינות לרבות בחבל הארץ נגורנו קראבך שנמצא במחלוקת בין המדינות. כך דווח בסוכנויות הידיעות הרוסיות ובעיתונים של שתי המדינות. לאחר שמוקדם יותר היום הצדדים הגיעו להפסקת אש, לפי שעה, דווח כי היא לא החזיקה מעמד.

אזרבייג'ן, שבשנת 2020 הצליחה לכבוש את רוב שטחי נגורנו קראבך וכוננה מחדש את שלטונה בחבל, הודיעה על כמה הרוגים בשורותיה. מאוחר יותר, ראש ממשלת ארמניה ניקול פשיניאן הודיע כי 49 חיילים ארמנים נהרגו במהלך האירוע, והוסיף כי הקרבות נמשכים.

ההערכה הגוברת היא שאזרבייג'ן היא זו שפתחה במבצע הצבאי על רקע רצונה של באקו "להקים" מסדרון יבשתי בין אזרבייג'ן והרפובליקה האוטונומית של נחצ'יבאן, שהיא רפובליקה אוטונומית של אזרבייג'ן המופרדת ממנה על ידי ארמניה. למעשה, סוגיית החיבור היבשתי והתחבורתי (באמצעות מסדרון יבשתי) בין שטחי המדינה היא אחת מהסיבות המרכזיות לפרוץ המבצע.

באפור: שטח נגורנו קראבך (ישות מדינית ארמנית). בורוד: שטחי אזרבייג'ן שנכבשו ב-2020. הנקודות הצהובות: אזורי החיכוך והתקיפות
באפור: שטח נגורנו קראבך (ישות מדינית המזוהה עם ארמניה). בורוד: שטחי אזרבייג'ן שנכבשו ב-2020. הנקודות הצהובות: אזורי החיכוך והתקיפות | צילום: מתוך טוויטר: NAGORNO KARABAKH OBSERVER

בעקבות חילופי האש, ממשלת ארמניה אמרה כי תפעיל את הסכם שיתוף הפעולה עם רוסיה ותפנה לארגון האמנה לביטחון משותף - ברית פוליטית צבאית המאגדת תחת ברית אחת את כל צבאות המדינות החברות בחבר המדינות העצמאיות. כמו כן, ארמניה הודיעה כי תפנה גם למועצת הביטחון של האו"ם.

בהקשר זה, ראש ממשלת ארמניה פשיניאן שוחח עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, עם הנשיא הצרפתי עמנואל מקרון וגם עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, שקרא לצדדים לחדול במידית מ"פעולות האיבה" שבהן כל צד האשים זה את זה.

העיירה סוטק שבארמניה, הבוקר
העיירה סוטק שבארמניה, הבוקר

משרד ההגנה האזרי הודיע כי מספר עמדות צבאיות, מקלטים ואזורים בהם שהו חיילים אזרים הופצצו על ידי הצבא הארמני. "כתוצאה מכך יש אבדות בכוח אדם ופגיעה בתשתיות צבאיות". לדברי משרד ההגנה, "הכוחות הארמנים עסקו בפעילות מודיעינית בגבול, העבירו נשק לאזור וביום שני בלילה ביצעו פעולות כרייה". המשרד טען כי פעולותיה של ארמניה יועדו למטרות צבאיות.

ממשרד ההגנה של ארמניה נמסר: "הירי האינטנסיבי נמשך - החל כתוצאה מפרובוקציה רחבת היקף של הצד האזרבייג'ני. הכוחות המזוינים של ארמניה פתחו בתגובה מידתית". יצוין כי הסכסוך בין המדינות חוזר עוד לתחילה המאה הקודמת, והמדינות נלחמו זו בזו 3 פעמים לאורך המאה, בשלוש מלחמות אכזריות ועקובות מדם.

ירי ארטילרי במהלך הקרבות בנגורנו-קראבך
ירי ארטילרי במהלך הקרבות בנגורנו-קראבך, ארכיון | צילום: רויטרס

הסכסוך בנגורנו קראבך פרץ אי אז בשנת 1988, ושתי המדינות, שהיו נתונות אז תחת שלטון סובייטי נאבקו זו בזו במשך יותר מ-6 שנים על רקע בקשתם של הארמנים בקראבך להיפרד מאזרבייג'ן ולהצטרף לארמניה. ארמניה אף כבשה חלקים מחבל הארץ וסיימה את המלחמה כשידה על העליונה. מלחמת נגורנו קראבך זכורה לרוב בשל מעשי הטבח הנוראים שאירעו בה מצד שני הצדדים הנלחמים.

כאמור, אזרבייג'ן החזירה לעצמה את השטחים הללו בלחימה שהתקיימה בין המדינות בשנת 2020, שהסתיימה עם הפסקת אש בתיווך רוסי ובינלאומי, כשאלפי תושבים שחזרו לבתים מהם נמלטו. מאז נפגשו מנהיגי שתי המדינות כמה פעמים כדי לגבש הסכם שנועד לכונן שלום בר קיימא בין המדינות.