25 שנים לפיגוע בבירתה: ארגנטינה תגדיר את חזבאללה ארגון טרור

כצעד סמלי לציון יום הפיגוע בבניין הקהילה היהודית, ולבקשת ישראל וארה"ב - הנשיא מאוריסיו מאקרי החליט לפתוח רשימת ארגוני טרור עצמאית ולכלול בה את הקבוצה השיעית שעומדת מאחורי המקרה

נשיא ארגנטינה מאוריסיו מאקרי ואנשי חיזבאללה
נשיא ארגנטינה מאוריסיו מאקרי ואנשי חיזבאללה | צילום: רויטרס

נשיא ארגנטינה, מאוריסיו מאקרי, חתם הלילה (רביעי) על צו שיאפשר להגדיר את חזבאללה ארגון טרור. זאת, לקראת ציון 25 שנים לפיגוע בבניין הקהילה היהודית בבירה בואנוס איירס, שיצויין מחר. הצו יאפשר למאקרי להקים רשימת טרור על פי קריטריונים שתקבע ממשלת ארגנטינה, שעד היום התבססה על רשימת הטרור של האו"ם.

אחרי הקמתה של רשימת הטרור, יוכל משרד המשפטים הארגנטיני להחליט באיזה אופן להגדיר את חזבאללה ארגון טרור - אם הארגון כולו, הזרוע הצבאית, או רק אנשים בודדים שחברים בו, ובהתאם לנקוט נגדם בצעדים. כרגע, מסתמן כי ממשלת ארגנטינה תגדיר רק את הזרוע הצבאית של חזבאללה ארגון טרור, כדי לא לפגוע ביחסים עם ממשלת לבנון שבה מכהנים שרים מטעם הארגון.

כתבות נוספות בחדשות 13:

דיווח: ארגנטינה תכריז על חזבאללה ארגון טרור – בשל בקשת ארה"ב

אירוע אנטישמי בארגנטינה: מתפללים נפצעו בתקיפה בבית כנסת

ארגנטינה: האיראנים שנעצרו עם דרכונים ישראליים מזויפים יגורשו

הפיגוע בקהילה היהודית בבואנוס איירס ב - 1994
הפיגוע בקהילה היהודית בבואנוס איירס ב-1994 | צילום: רויטרס

כאמור, הקבוצה השיעית הרדיקלית עמדה מאחורי הפיגוע הקטלני בבניין הקהילה היהודית בשנת 1994, שבו נהרגו 85 בני אדם ונפצעו 330 אנשים נוספים.

על אף שחזבאללה לא קיבל אחריות על האירוע הקשה, נטען בארגון כי הוא בוצע כנקמה על חיסולו של מנהיג חזבאללה, עבאס מוסאווי,  בשנת 1992 על ידי צה"ל. כמו כן, הארגון מואשם בפיגוע בשגרירות ישראל בבואנוס איירס ב-1992 שבו נהרגו 29 בני אדם בהתפוצצות מכונית תופת – מתוכם ארבעה ישראלים.

החלטת הנשיא התקבלה לאחר שארצות הברית וישראל הפצירו במדינה לפתוח ברשימה משלה, כמו גם הקהילה היהודית הרחבה שבמדינה הדרום אמריקנית. ד"ר ג'ורג' קנובלוביץ, חבר בארגונים היהודיים בארגנטינה, אמר לכלי התקשורת במדינה כי "הוצאת הצו המותאם לאו"ם חשובה, כל עוד היא נבדקת. חזבאללה הוא ארגון טרור בכל אופן, גם בפוליטיקה. השלב הבא צריך להיות עבודה שיפוטית לחיזוק ההאשמות נגד מנהיגי איראן".

מגורמים במשרד המשפטים נמסר כי בדרך זו "הארגונים שכבר מוגדרים תחת האומות המאוחדות, יאורגנו ויסודרו מחדש". עוד אמרו הגורמים כי אף מדינה לא יכולה לבקש כי קבוצה זו או אחרת תוכרז כארגון טרור - מלבד המדינה עצמה.

Whatsapp Image 2019 07 12 At 2
מזכ''ל חזבאללה חסן נסראללה בריאיון לרגל ציון 13 שנה למלחמת לבנון השנייה | צילום: חדשות 13

הצו יחל לפעול בהוראתו של משרד המשפטים, שישא באחריות לסמן את הגורמים שקשורים למעשי טרור ולמימונם. ג'רמן גראוואנו, שיעמוד בראש פעילות זו, סיפר על תפקיד הצו במשרדו: "זהו צו שמאפשר לנו לספק מידע מדויק לגורמים השונים הממונים על מניעה ודיכוי של פעולות טרור", אמר. לדבריו, "אנחנו שואפים לעשות זאת מראש, כך שלעולם לא נסבול מאסונות נוספים שכאלה". כעת, למדינה נותר רק להכריע אם הארגון כולו יכנס לרשימה, או שמא רק הזרוע הצבאית שלו או אנשים בודדים שחברים בארגון. נכון לעכשיו, מסתמן כי ארגנטינה תבחר לכלול ברשימתה רק את הזרוע הצבאית של הארגון, ולא יחידים שמזדהים עימו – כדי לא לפגוע בחברי פרלמנט שמזוהים עימו.

כזכור, לפני כשבוע דווח בעיתון "La Nacion" כי הנשיא הארגנטינאי יחתום על צו מסוג זה, וכי ההכרזה נובעת מבקשה מפורשת של ממשל טראמפ. כמה ימים קודם לכן, משרד האוצר האמריקני הודיע כי הטיל סנקציות על שלושה אנשי חזבאללה, בהם שני חברי הפרלמנט הלבנוני, בגין "ניצול מעמדם לקידום האג'נדה של הארגון ולפעילות בשם איראן". המחוקקים שהוכנסו לרשימת תומכי הטרור הם מוחמד חסן ראאד ואמין שרי. כמו כן, הוטלו סנקציות על וואפיק סאפא, גורם ביטחוני בארגון שאינו חבר פרלמנט.

U.s. Secretary Of State Mike Pompeo Speaks At The Aipac Policy Conference In Washington
שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו | צילום: רויטרס

סיגל מנדקלר, סגנית שר האוצר שאמונה על ענייני טרור ומודיעין כלכלי, אמרה כי "חזבאללה משתמש בפעיליו בפרלמנט הלבנוני כדי להשפיע על מוסדות ולקדם תמיכה בקבוצות טרור. הארגון מאיים על היציבות הכלכלית והביטחון של לבנון והאזור, על חשבון אזרחי המדינה. ארה"ב תמשיך לתמוך במאמצים של ממשלת לבנון להגן על מוסדותיה מלהיות מנוצלים על ידי איראן וגרורות הטרור שלה, וכן להבטיח עתיד שקט ובטוח עבור המדינה"

שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, התייחס בחשבון הטוויטר שלו להחלטה: "הסנקציות שהטלנו היום על בכירי חזבאללה הם חלק מהמאבק האמריקני להילחם בהשפעות של חזבאללה בלבנון. אנו קוראים לבעלות הברית שלנו להכריז על חזבאללה ארגון טרור".