דמשק: אסד מתחיל בגירוש המורדים

המשטר הסורי החל ביישום הסכם להוצאת מאות ואף אלפי מורדים מאזור דמשק - בהסכמה וללא לירות אפילו כדור אחד. הקהילה הבינלאומית מיהרה להכריז כי מדובר בגירוש

הלחימה בדמשק, ארכיון
הלחימה בדמשק, ארכיון | צילום: רויטרס

לראשונה מאז ראשית מלחמת האזרחים בסוריה, הנשיא בשאר אסד מתחיל לנקות את כיס המרד בדמשק באמצעות "הסכמי פינוי" - אחרי בידוד ומצור ממושך על האוכלוסיה שהפיל אותה ואת המורדים ביחד על הברכיים.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

במסגרת ההסכמים, היום (שני) פונו 1,500 מורדים ובני משפחותיהם משכונת ברזה - ובהמשך צפוי פינוי משכונת קאבון ומאזורים נוספים. באו"ם אומרים בתגובה: "אסד מנצל את הנסיבות שנוצרו כדי לבצע שינוי דמוגרפי". כלומר, מבחינת הקהילה הבינלאומית לא מדובר בפינוי אלא בגירוש - והמגורשים יועברו לאידליב.

שר החוץ ואליד מועלם הבהיר היום שהפינוי הוא הפיתרון שהמשטר רואה כרגע כאפשרות הריאלית ביותר: מועלם הדגיש כי בימים הקרובים יפונו עוד שכונות של מורדים בדמשק במתכונת דומה.

''רוסיה תשקיף באזור''. מועלם
''רוסיה תשקיף באזור''. מועלם | צילום: חדשות 2

עוד הדגיש שר החוץ הסורי כי שיחות השלום בז'נווה "לא מתקדמות", ולכן המשטר הסורי בוחר ב"הסכמי פינוי ופיצוי". לדבריו, "אין שום תפקיד לאו"ם או לכוחות הבינלאומיים בהפחתת האלימות": הוא ציין כי רוסיה אמרה שתפעיל כוח צבאי כ"גורם משקיף" באזור.

אסד נהנה מהגב של פוטין ומסיוע נדיב של אירן והסכמה שבשתיקה של ארדואן בדרך למהלך מול המורדים: השליט הסורי סולל את הדרך לדיכוי המרד בבירת סוריה ללא ירייה אחת, אם כי בשכונות בהן נמצאים כוחות של דאע"ש וג'בהת א-נוסרה - כמו מחנה הפליטים הפלסטיני אלירמוכ בדרום העיר - הלחימה תימשך.