המצוקה ברצועת עזה גואה: "אנחנו לא יודעים את מי להאשים"

לאחר ששלשום קבע דוח של האו"ם כי תוך 3 שנים לא ניתן יהיה לחיות בעזה, התושבים ברצועה מספרים על המצוקה: מוקדי הרפואה העמוסים, האבטלה הגואה, משבר החשמל רק מחריף

"לא יודעים את מי להאשים"
"לא יודעים את מי להאשים" | צילום: רויטרס

המצוקה ברצועת עזה גואה, תושבים מעידים על המצב הקשה: לאחר ששלשום (שלישי) פרסם האו"ם דוח קשה שסיפק מבט למתרחש ברצועת עזה, דוח שהצביע על מצוקה אזרחית חמורה שמוגדרת כמשבר הומניטרי - מספרים תושבים מהרצועה הצפופה והחולה על חיי היום יום הבלתי נתפסים שלהם.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

חייהם תלויים במקורות מים שצפויים להפוך ללא שמישים, בשעתיים עד ארבע שעות של חשמל ביום בלבד ובמתקני רפואה עמוסים הקורסים תחת העומס. המספרים מראים כי מתוך 2 מיליון תושבים בעזה, יותר מחצי - למעלה ממיליון, סובלים מחוסר ביטחון תזונתי. מעל 60 אחוזים מצעירי עזה מוגדרים מחוסרי עבודה.

''עזה הופכת למקום שלא ניתן לחיות בו''
''עזה הופכת למקום שלא ניתן לחיות בו'' | צילום: רויטרס

 

"האיום של הסלמה מחודשת והרסנית יותר רק הולך ומחמיר, והסיכויים לפיוס פנים-פלסטיני מתדרדרים - ואיתם גם הסיכויים לשלום בין ישראל לפלסטינים", מתריע רוברט פייפר, מתאם האו"ם לסיוע הומניטרי. "כשיש לך שעתיים חשמל ביום, עזה הופכת למקום שלא ניתן לחיות בו".

התושבים לא יודעים את מי להאשים: "מענישים שני מיליון פלסטינים"

עימאד שלייל הוא אחד מאותם אנשים רבים ברצועה שמתמודדים עם המשבר. בעבר הוא מכר בחנותו שברצועה מוצרי ספורט. היום, כל מכירה קשורה למשבר האנרגיה. "היום מוכרים רק סוללות ומטענים", מספר שלייל, "רק לעשירים מאוד יש כאן חשמל כל הזמן. יש להם אור, מאווררים, מקררים, טלוויזיות וקשר לאינטרנט".

חיים ללא חשמל רוב שעות היום
חיים ללא חשמל רוב שעות היום | צילום: רויטרס

עזה זקוקה ל-430 מגה-וואט כדי לענות על הדרישה היומית ואילו תחנת הכוח המקומית מייצרת רק 60 מגה-וואט ביום - וגם לה בדרך כלל נגמר הדלק. "לא עשיתי רע לאף אחד שמגיע לי עונש כזה", מוסיף שלייל בעצב, "זה המצב הכי חמור שאני זוכר וזה רק ילך ויתדרדר".

"אין שום שינוי, אנחנו אפילו לא יודעים את מי להאשים - את החמאס? את ישראל? את אבו מאזן?" שואל איימן נאסר, תושב מחנה הפליטים שאטי. חברו, אשרף, מנסה להבין מה המנהיגים רוצים להשיג: "זה הכל פוליטיקה ואנחנו רק כלי משחק. אבו מאזן לא מעניש את חמאס. הוא מעניש 2 מיליון פלסטינים. למנהיגי חמאס יש גנרטורים עצומים והם חיים בתנאים טובים. רק העניים הם אלו שסובלים".

עשור לשלטון חמאס - עזה בדרך לקריסה

ביום שלישי השבוע פרסם האו"ם דוח מיוחד לציון עשור לשלטון חמאס ברצועה ובו הוא קובע כי תוך שלוש שנים עזה תהיה "בלתי ראויה למחייה". "חרף אזהרות האו"ם ב-2012, עזה ממשיכה באותו נתיב לעבר אנטי-פיתוח ובמספר תחומים אף בקצב מהיר יותר מהערכות האו"ם", נכתב בדוח.

בדוח המיוחד של האו"ם נבחנו מספר תחומים, מהם עולה מחסור חמור בחשמל, עלייה בשיעור האבטלה (שעומד כיום על 42%), מחסור במרפאות ורופאים ומאגרי מים מרוקנים. לדברי מנסחי הדוח, ההשתלטות העוינת של חמאס לצד שלושה סבבי לחימה גרמו להרס התשתיות החיוניות ושל הכלכלה הפנימית.

''לא יודעים את מי להאשים''
''לא יודעים את מי להאשים'' | צילום: רויטרס

"כתוצאה מכך, בשלוש השנים האחרונות ניתן דגש מיוחד לשיקום הרצועה בעקבות סבבי הלחימה, והסיטה את תשומת הלב מצרכיהם הקריטיים של תושבי הרצועה", נכתב.

באו"ם מזהירים כי אם המצב הנוכחי לא ישתנה, תוך שלוש שנים ימצאו עצמם תושבי הרצועה ללא שום מאגר מים, זאת לצד המשבר החמור בחשמל שזמין למשך שעות בודדות ביממה. "בהיעדר נקיטת צעדים מידיים, מאגר המים היחיד של עזה יתרוקן לחלוטין בצורה בלתי הפיכה עד שנת 2020", נכתב.

מאז פרסום הדוח הקודם של האו"ם על המצב בעזה, בשנת 2012, אוכלוסיית הרצועה גדלה בכ-400 אלף תושבים - וכעת היא עומדת על שני מיליון. באו"ם צופים כי עד שנת 2030, צפויה אוכלוסיית עזה להאמיר לכדי שיעור של 3.1 מיליון תושבים.