ארגון הטרור משנה את עמדתו? חמאס מוותר על השמדת ישראל

בעולם הערבי מדווחים כי ארגון הטרור השמיט מאמנתו החדשה את הסעיף הקורא להשמדת ישראל. בנוסף, בפעם הראשונה הושמט הקשר בין הארגון לתנועת האחים המוסלמים במצרים

מצעד צבאי של החמאס בעזה. כך נראו אנשי חמאס עם הכלבים

חמאס משנה עמדותיו? מקור המקורב לארגון במפרץ הפרסי אומר היום (שני) לסוכנות הידיעות רויטרס כי במסגרת אמנת הארגון החדשה שעל בסיסה הוא מתנהל, חמאס ויתר על הסעיף הנוגע להשמדת מדינת ישראל. מלבד זאת, האמנה מנתקת לראשונה מזה 30 שנה את הקשר בין חמאס לאנשי "האחים המוסלמים" במצרים.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

המקור העריך כי המהלך נועד לשפר את היחסים בין חמאס לאנשי הממשל במצרים וכן עם מדינות המפרץ, שרואות בדומה למערב בתנועת האחים המוסלמים ארגון טרור. בחמאס מצפים כי בעקבות שינוי המדיניות, מדינות המערב יחדלו מלראות בהם ארגון טרור, הכרה שנבעה בין השאר מעוינותו לישראל.

עוד סיפר המקור לרויטרס כי תנועת החמאס ששולטת בעזה מאז 2007 תסכים להקמת מדינה פלסטינית על פי גבולות 1967: על פי המקור, חמאס אמנם עדיין דוחה את זכותה של ישראל להתקיים - אבל לא קוראת יותר להשמדת ישראל. עם זאת, התנועה כן תומכת ב"מאבק מזוין" נגד ישראל.

''חלק מתהליך ההתבגרות''. פעילי חמאס
''חלק מתהליך ההתבגרות''. פעילי חמאס | צילום: רויטרס

עדיין לא ברור אם המסמך מחליף לחלוטין או רק מחיל שינויים באמנה מ-1988, שקוראת להשמדת ישראל ומאדירה את הברית עם האחים המוסלמים. דובר חמאס בקטאר סירב להגיב לפרסום, כמו גם מצרים או מדינות המפרץ. מקורות ערביים טוענים כי קיים קשר בין הפרסום לביקור המתוכנן של אבו מאזן בוושינגטון ב-3 במאי.

בתגובה לדיווחים, מלשכת ראש הממשלה נמסר כי חמאס מנסה להוליך את העולם שולל על ידי פרסום האמנה החדשה. "חמאס מנסה להטעות את העולם, אבל הם לא יצליחו", מסר דיוויד קיז, דובר ראש הממשלה לתקשורת הזרה. קיז אמר לרויטרס כי חמאס "בונה מנהרות טרור ושיגר אלפי טילים לעבר אזרחי ישראל – זהו החמאס האמיתי".

''היבט פוליטי בלבד''. משעל
''היבט פוליטי בלבד''. משעל | צילום: רויטרס

המסמך המלא ייחשף הערב

לאחרונה מתכוננים בחמאס לפרסום גרסה מעודכנת של האמנה המכתיבה את מדיניות הארגון. מדובר במסמך המעורר עניין רב בחברה הפלסטינית, ובעולם הערבי מחכים לעדכון הגרסה כבר זמן רב. במסגרת הדיווחים על הפרסום המחודש הועלו מעזה ועד רמאללה השערות בנוגע לנוסח החדש, שאמור להיות מתון וממלכתי יותר מזה הקיים - והוביל בין היתר לבידוד הקיצוני בו שרויה עזה.

ראש הלשכה המדינית של חמאס חאלד משעל, הוא זה שאמור לחשוף את המסמך הערב, אחרי שגיבושו נמשך כשנתיים. שינוי הנוסח, כפי שהתפרסם ב"רויטרס", נחשב כמהלך אמיץ בעיני אנשי חמאס, שההתנגדות לישראל והחיבור לאחים המוסלמים נראים חלק מה-DNA שלה. המתונים יותר בחברה הפלסטינית רואים בהכרזה כתהליך התבגרות מתבקש.

השינוי ישים סוף לבידוד? גבול עזה, ארכיון
השינוי ישים סוף לבידוד? גבול עזה, ארכיון | צילום: רויטרס

הגרסה הקודמת של האמנה פורסמה ב 1- באוגוסט 1988, אז התנועה נתפסה כתנועת בת של האחים המוסלמים. בישראל נוהגים לצטט קטעים ממנה כדי להוכיח את היותה תנועה אנטישמית תומכת טרור ואלימות, בין השאר משום שהיא מתרכזת בסכסוך מנקודת מבט דתית ולא פוליטית. כעת נראה שמשעל ואנשיו מבינים שהאמנה - רק מספקת תחמושת ליריביה של החמאס בחברה הפלסטינית ובקהילה הבינלאומית. רשת אל ג'זירה טוענת שמשעל קורא למסמך החדש "מסמך פוליטי שמודגש בו כי המאבק הפלסטיני - אינו מאבק דתי אלא מאבק מדיני".