צלבי קרס, קללות - וטבח: האנטישמיות ב-2018 שברה שיאים

מתומכי עליונות לבנה ועד חילול בתי קברות יהודיים - סקירות ודוחות שהתפרסמו לרגל יום השואה מצביעים כי שיח השנאה נגד יהודים עובר נורמליזציה בכל רחבי העולם

זמן צפייה: 03:01

אף שלמרכזים ומוסדות שונים שיטות מדידה שונות, סקירות ודוחות שהתפרסמו לקראת יום הזיכרון לשואה ולגבורה שיצוין היום (רביעי) בערב ומחר, מצביעים על כך שהאנטישמיות ב-2018 שברה את שיאי השנאה של העשורים האחרונים. יתרה מכך, סקירה של כמה אירועים אנטישמיים שאירעו ברחבי העולם תעיד - שיח השנאה נגד יהודים עובר נורמליזציה.

כך למשל, דוח האנטישמיות של אוניברסיטת תל אביב, מרכז קנטור והקונגרס היהודי האירופי שפורסם הבוקר מצא במהלך שנת 2018 חלה עלייה של 13% כמעט בכל סוגי התקריות האנטישמיות - 387 אירועים לעומת 342 בשנה שקדמה לכך. 13 יהודים נרצחו במהלך השנה, המספר הגבוה ביותר בהשוואה לשנים האחרונות.

אמש פרסמה הליגה למניעת השמצה את הסקירה השנתית של אירועים אנטישמיים בארה"ב, ממנה עולה כי 1,879 תקריות התרחשו ב-2018, וכי הייתה זו מהשנים העמוסות בפשעי שנאה מאז החל הארגון לאסוף נתונים בשנות ה-70. בסך הכול, מספר התקריות האנטישמיות בארה"ב זינק ב-48% ב-2018 לעומת 2016, וב-99% לעומת 2015. ב-2018 אמנם חלה ירידה של 5% בתקריות האנטישמיות מהשנה שקדמה לה, אך לצד זאת נרשמה עלייה באירועים האלימים. בשנה שעברה התרחשו ברחבי המדינה 39 תקיפות פיזיות אינדיבידואליות על רקע אנטישמי – עלייה של 105% מהשנה שקדמה לכך. לדברי הארגון, אירוע הירי שהתרחש לפני כחצי שנה בפיטסבורג בו נהרגו 11 בני אדם, הוא המתקפה האנטישמית הקטלנית ביותר שאירעה בארצות הברית.

לכתבות נוספות בנושא >>

דוח האנטישמיות: עלייה במספר התקריות, 13 נרצחו בשנה החולפת

דוח: זינוק של 48% במספר התקריות האנטישמיות בארה"ב ב-2018

"הבנתי שנשארתי לבדי בעולם": אלו הניצולים שישיאו הערב משואות

עצרת נגד האנטישמיות בגרמניה
עצרת נגד האנטישמיות בגרמניה | צילום: רויטרס

ארה"ב: מפיטסבורג ועד סן דייגו

בארצות הברית התרחשו כאמור בשנה החולפת כמה מפשעי השנאה החמורים ביותר נגד יהודים: לפני כשבוע נרצחה לורי קיי גילברט ונפצעו שלושה נוספים במתקפת ירי בבית חב"ד בעיר פאוויי שבסן דייגו. בין הפצועים היה רב הקהילה, ישראל גולדשטיין, שאיבד שתי אצבעות כתוצאה מירי. כמו כן, נפצעו אלמוג פרץ ואחייניתו נויה, תושבי שדרות לשעבר.

היורה, ג'ון ארנסט, התקשר בעצמו למשטרה כדי לדווח על המעשה, ונעצר ברכבו ללא כל התנגדות באזור האירוע זמן קצר אחריו. ארנסט הכחיש בבית המשפט את אישומי הרצח ושלוש ניסיונות הרצח. התביעה אמרה כי ארנסט הספיק לירות רק שמונה עד עשרה מתוך 60 הכדורים שהיו לו, בעקבות מעצור בנשק.

בחודש מארס הושחתו כ-30 מצבות בבית עלמין יהודי במדינת מסצ'וסטס שבארצות הברית. בין היתר, רוססו על הקברים צלב קרס, וכן הכתובות "הייל היטלר", "היטלר צדק", ו-"אוי ויי, זו היא ארץ ה-MAGA (MAKE AMERICA GREAT AGAIN)", בהתייחסות ברורה לקמפיין הבחירות של הנשיא האמריקני דונלד טראמפ.

לורי גילברט קיי, הנרצחת במתקפת הירי בבית חב''ד בקליפורניה | צילום: טוויטר

השוטרים הגיעו למקום לאחר דיווח על רכב חשוד שהיה במקום במשך יומיים, וגילו את הקברים שהושחתו. נהג הרכב הצליח להימלט, והמשטרה מחפשת אחריו וחוקרת את האירוע. בין היתר, שתי מצבות הושחתו ונכתבה עליהן הסיסמה "יום החבל", המתייחסת לספר "יומני טרנר", שנכתב על ידי ויליאם לותר פירס, מנהיג תנועת "ברית לאומית", ארגון גזעני המאמין בעליונות האדם הלבן.

באותו החודש, התגלו צלבי קרס בבית כנסת בעיר פלאגסטף שבאריזונה. נוסף לצלבי הקרס, למבנה בית הכנסת נגרם נזק שמוערך באלף דולר לפחות. מהרשות המקומית בפלאגסטף נמסר כי נאספו טביעות אצבעות, עדויות ביולוגיות וקטעי וידאו ממצלמות האבטחה במקום כדי למצוא את האחראי למעשה. הרב של הקהילה היהודית פלאגסטף אמר לאחר המקרה כי "הקהילה מזועזעת ומוטרדת מפשע השנאה הזה".

בנובמבר האחרון, בית הכנסת "בית יעקב" במדינת קליפורניה שבארה"ב הושחת בכתובות אנטישמיות. אלן ברזובסקי, נשיא הדירקטוריון של בית יעקב, סיפר כי מצלמות האבטחה תיעדו אדם בחולצת סווטשרט, מרכיב משקפי שמש ועוטה על פניו מסכת רפואית, קופץ מעל גדר בית הכנסת בשעה 1:18 בלילה (שעון מקומי) ולאחר מכן עוזב את המקום על אופניים גנובות.

לפני כחצי שנה נרצחו 11 מתפללים בבית הכנסת "עץ החיים" שבפיטסבורג. הטבח התרחש ביום שבת בבוקר כשרוברט באוורס, בן ה-46, פרץ לבית הכנסת ופתח בירי לעבר המתפללים. מפרטי האירוע עולה כי לפני שהחל לירות צעק באוורס: "כל היהודים צריכים למות". בשלב ראשון הוא ירה באולם המרכזי, שם התנהלה התפילה, ולאחר מכן ירד לקומת המרתף, שם נערך באותה העת טקס ברית מילה. לאחר שסיים את הירי עלה היורה לקומה השלישית בבית הכנסת, שם התבצר עד שנלכד ע"י כוחות המשטרה המיוחדים שפעלו בזירה. היורה נפצע בידו במהלך חילופי האש עם המשטרה, ושוחרר היום מבית החולים – כדי להגיע לשימוע.

באוורס הגיע לבית המשפט לאחר שסיים סדרת טיפולים רפואיים, בעקבות פציעתו בחילופי אש עם כוחות המשטרה שהוזעקו לבית הכנסת. מעתה, הוא יוחזק בכלא, והתביעה הכללית הבהירה כי לא יתאפשר לו להשתחרר בערבות. התובעים במחוז המערבי של מדינת פנסילבניה ביקשו להטיל על באוורס עונש מוות.

אזרחים מניחים זרים בזרית הטבח בבית הכנסת בפיטסבורג
אזרחים מניחים זרים בזרית הטבח בבית הכנסת בפיטסבורג | צילום: רויטרס

אירופה: השחתת מצבות וצלבי קרס

בערב חג הפסח האחרון פרצה שריפה במחסן ישיבת "תורת חיים" שממזרח למוסקבה, בעקבות הצתה. נוסף לכך, צלבי קרס רוססו בכניסה לישיבה, שהיא הגדולה ביותר במדינה. לא היו נפגעים, אך נגרם נזק למבנה שבו הוחזק אוכל כשר לפסח. במהלך השריפה שהו בבניין 60 תלמידים, רבנים ואורחים.

מוקדם יותר באותו החודש, רוססו כתובות נאצה אנטישמיות במלון שבו התארחה משלחת מדעית של בני נוער מטבריה למאיץ החלקיקים בז'נבה, שווייץ. האבטחה סביב המשלחת תוגברה.

בתמונות שפרסם ראש עיריית טבריה, רון קובי, ניתן לראות שצוייר צלב קרס ואת הכיתוב "אני אוהב את היטלר" באנגלית. "התלמידים הבוגרים שלנו מבינים את המשמעות והאחריות", כתב קובי בפייסבוק. "משרד החוץ ומשרד החינוך על העניין והאבטחה תוגברה. לכל התלמידים היקרים שלום! אנחנו בטיפול העניין".

במארס האחרון התגלו צלבי קרס על דלתות בניין בעיירה מומנהיים במזרח צרפת שאיכלס בעבר בית כנסת. שלטים בעברית שנותרו על קירות הבניין הושחתו אף הם על ידי האלמונים. מדובר באזור שבו הושחתו לאחרונה כ-80 מצבות בבית עלמין יהודי.

מקרה זה הצטרף לשורת מקרים דומים שהתרחשו במדינה בחודשים האחרונים. בתחילת מארס הושחתה אנדרטה שהוצבה בשטרסבורג לזכר בית הכנסת "דס הלס" על ידי אלמונים. האנדרטה הוקמה כמצבת זיכרון לבית כנסת שנבזז והוצת ב-1940 על ידי הנאצים. סגן ראש העיר, אלן פונטנל, הגיע בבוקר למקום וגילה כי מצבת האבן הופלה מהמעמד שעליו ניצבה, ככל הנראה באמצעות מוט. את התמונות פרסם בעמוד הפייסבוק שלו.

הרב הראשי בשטרסבורג בוחן את הכתובות האנטישמיות שרוססו על מצבות בבית הקברות היהודי
הרב הראשי בשטרסבורג בוחן את הכתובות האנטישמיות שרוססו על מצבות בבית הקברות היהודי | צילום: רויטרס

מוקדם יותר החודש אירעה תקיפה אנטישמית אלימה בבית הכנסת "מקדש יוסף" בבואנוס איירס שבארגנטינה, שהביאה לפציעתם של כמה מתפללים, כך דווח בכלי תקשורת במדינה. האירוע התרחש במהלך תפילת ערב שבת, לאחר קבלת השבת, כשזוג אלמונים, גבר ואישה, עברו סמוך לבית הכנסת והחלו לקרוא הערות אנטישמיות לעבר המתפללים. "האישה פרצה לתוך בית הכנסת וצעקה 'מוות ליהודים, להרוג את היהודים'", סיפרה איבי שמר, אחת מעדות הראייה בזמן התקיפה - כך פורסם בכלי תקשורת מקומי.

המתפללים הצליחו להשתלט על האישה ולהוציא אותה מבית הכנסת, אך מיד כשהוציאו אותה, התקרב אליהם הגבר שהגיע איתה והחל לתקוף אותם באמצעות סכין, בשעה שקרא לעברם גם הוא הערות אנטישמיות. כמה מתפללים נפצעו קל כתוצאה מההתפרעות.