אחרי 29 שנים בכלוב: השימפנזה שראתה לראשונה את השמיים

מאז שנולדה, ונילה השימפנזה חייתה במשך כמעט שלושה עשורים בכלוב קטן, לאחר שגדלה במעבדת ניסויים ידועה לשמצה ובגיל שנתיים הועברה לבית גידול בקליפורניה וחיה בבדיקות. סרטון מרגש תפס את הרגע שבו טעמה חופש בפעם הראשונה - בשמורת טבע בפלורידה | צפו בתיעוד

Annotation 2023 06 27 123102
ונילה השימפנזה | צילום: Save the Chimps

אחרי שהייתה כלואה בכלוב במשך כל חייה, ונילה השימפנזה זכתה לראות את השמיים בפעם הראשונה. סרטון נוגע ללב תפס את הרגע הנוגע ללב שבו השימפנזה בת ה-29, שהוחזקה במעבדה לרפואה וכירורגיה ניסויית בקליפורניה - ראתה בפעם הראשונה את השמיים הפתוחים, לאחר שחולצה והגיעה לשמורת הטבע "הצילו את השימפנזים" בפלורידה, כך פורסם היום (שלישי) בניו יורק פוסט.

עד לחילוצה והגעתה למקלט בפלורידה, ונילה מעולם לא הייתה מחוץ לכלוב בגודל של פחות משמונה מטרים או מתחם בגודל מוסך ביתי - ולפי איך שהיא נראית בסרטון, היא אוהבת מאד את הבית החדש שלה. היא התגוררה במעבדה הידועה לשמצה - שנסגרה ב-1997 - עד שהייתה בת שנתיים. לאחר מכן, היא הועברה יחד עם בעלי חיים נוספים לקליפורניה, שם היא הייתה מרותקת למתחם גדול יותר בבית מקלט שנסגר ב-2019.

בשנה שעברה, מקלט השימפנזים סידר להטיס אותה ואת קבוצת החיות שעמם שהתה במקלט שנסגר, באמצעות חברת פדאקס למתחם חיצוני המשתרע על שטח של 150 דונם. בסרטון מחמם הלב, היא התקבלה בחיבוק ענק על ידי זכר האלפא במקלט, דווייט, הביטה לשמים ואז החלה לחקור את האי החדש שלה.

מרגישה דשא בפעם הראשונה
ונילה מרגישה דשא בפעם הראשונה | צילום: Save the Chimps

"בקליפורניה, ונילה חיה עם קומץ שימפנזים בתוך כלוב עשוי גדר עם שרשרת, ללא דשא ומעט מאוד העשרה", הפרימטולוג הראשי של "הצילו את השימפנזים", ד"ר אנדרו האלורן לניו יורק פוסט. במקלט חיים 226 שימפנזים שחולצו ממעבדות, תעשיית הבידור, ממסחר בחיות מחמד אקזוטיות ומגני חיות מחתרתיים. רבים מהם סבלו לפני כן מבדידות ומעולם לא קיימו אינטראקציה עם שימפנזים אחרים.

"ונילה מסתגלת היטב," ד"ר האלורן המשיך. "כשהיא לא חוקרת את האי עם חבריה, בדרך כלל אפשר למצוא אותה יושבת על גבי פלטפורמת טיפוס בת שלוש קומות וסוקרת את עולמה החדש". באי שבו שובצה ונילה חיים עוד 18 שימפנזים ונראה כי "היא מסתדרת עם כל השימפנזים האחרים באי שלה".