אנגלה מרקל: לא יכולתי להשפיע על פוטין; התנהלתי כ"ברווז צולע"

בסדרת ריאיונות שקיימה מי שהייתה עד לא מזמן קנצלרית גרמניה, מרקל סיפרה על תקופת כהונתה כקנצלרית, על מדיניותה בשלל נושאים לרבות הנושא האוקראיני, היחסים עם הנשיא הרוסי פוטין, וגם, על החיים שלאחר התפקיד התובעני. "עבור פוטין זה רק הכוח שקובע"

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל
"עבור פוטין זה רק הכוח שקובע". קנצלרית גרמניה לשעבר, אנגלה מרקל | צילום: רויטרס

בסדרת ריאיונות שקיימה מי שהייתה עד לא מזמן קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל עם עיתונאי ה"דר שפיגל" הגרמני אלכסנדר אוסאנג במשך תקופה שנפרסה לאורך שנה, מרקל סיפרה על תקופת כהונתה כקנצלרית, על מדיניותה בשלל נושאים לרבות הנושא האוקראיני, היחסים עם הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין, וגם, על החיים שלאחר התפקיד התובעני. "נכנסתי לתקופה של הרהורים", סיפרה.

בתוך כך, חלק ניכר מתמלולי הריאיונות שהתפרסמו אמש (שישי) בעיתון הגרמני התמקדו במלחמה באוקראינה ועל השנים שקדמו לה. זאת, מנקודת מבטה של מרקל כמי שכיהנה כמנהיגת גרמניה באותה התקופה. הקנצלית שיתפה על יחסיה עם הנשיא פוטין וגם על ניסיונותיה למנוע את הפלישה הרוסית לאוקראינה ולנהל משא ומתן בין הצדדים.

לטענתה של מרקל, בחודשים האחרונים לכהונתה, היא התנהלה ותפקדה כ"ברווז צולע" מבחינה פוליטית. הקנצלרית לשעבר הדגישה, תוך שהיא מגוננת על הצעדים שנקטה, כי לא יכלה לעשות דבר, הרי שלדבריה, היכולת שלה לשאת ולתת עם הנשיא פוטין הייתה "מינימלית". זאת, בשל העובדה שלא התמודדה לקדנציה חמישית לתפקיד ועקב זמנה הקצוב במשרד הקנצלר.

נשיא רוסיה פוטין בפגישה עם קנצלרית גרמניה מרקל
''התנהלתי כ'ברווז צולע'''. קנצלרית גרמניה לשעבר אנגלה מרקל יחד עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. ספטמבר 2019 | צילום: רויטרס

"לא הייתה לי היכולת לקדם את הרעיונות שלה כי כולם בגרמניה ובעולם ידעו שאעלם עד הסתיו", אמרה. בנוסף, מרקל תיארה כיצד ניסתה בשלהי כהונתה לתאם פגישה משותפת לנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ומקבילו הרוסי פוטין, פגישה שלא התקיימה בסופו של דבר. "אם הייתי מתמודדת שוב בבחירות ספטמבר (2021 - חדשות 13), הייתי ממשיכה להעמיק בנושא. בפגישתי האחרונה במוסקבה עם פוטין ושר החוץ שלו, סרגיי לברוב, התחושה הייתה ברורה. מנקודת מבט פוליטית - סיימתי את התפקיד. עבור פוטין זה רק הכוח שקובע".

בהמשך, מרקל התייחסה גם ל"פרוטוקול מינסק", הסכם שנועד לעצור את המלחמה באזור דונבאס שבאוקראינה בשנת 2014. לדבריה, ההחלטה להגיע להסכם בין הצדדים הייתה "נכונה". למרות שכמה מהנקודות עליהם חתמו הצדדים מעולם לא יושמו, "ההסכם עזר לאוקראינה לקנות זמן להתחמש בצורה טובה יותר מול הצבא הרוסי". ככלל, לאורך חלקים נרחבים בסדרת הריאיונות, מרקל נראית מתגוננת וכמי אינה מביעה חרטה על מעשיה. זאת, למרות הביקורת עמה היא מתמודדת מידי יום, במסגרתה מפנים אליה אצבע מאשימה על החלטות "שגויות" שלה שהובילו למצב הקיים באוקראינה, בין היתר על שסירבה לצרף את אוקראינה לברית נאט"ו בשנת 2008.

לדבריה של מרקל, אין זה הוגן לבקר אותה על כך שלא הקדישה מספיק תשומת לב לנושא האוקראיני. "אנשים כותבים על התנהלותי בשנים 2014-2013 כאילו לא היה לי משהו אחר להתעסק בו מלבד פרוטוקול מינסק. "היו בחירות בגרמניה, היה עוד סיפור עם יוון באותה תקופה, שברתי את עצם האגן שלי".

חיילים בחצי האי קרים
הפלישה הרוסית למזרח אוקראינה ולחצי האי קרים בשנת 2014. מרקל לא מצטערת על החלטות שקיבלה | צילום: רויטרס

עוד במהלך הריאיונות, מרקל התייחסה להחלטה של בריטניה לצאת מהאיחוד האירופי, ולפגישותיה עם המלכה אליזבת' ועם ראש הממשלה לשעבר בוריס ג'ונסון, עמם שוחחה בין היתר על ההחלטה הבריטית לעזוב את האיחוד. מרקל הוסיפה כי כרגע היא נמצאת ב"תקופת התגשמות", והיא מנסה להמציא את עצמה מחדש. "נכנסתי לתקופה של הרהורים", טענה.

מרקל סיפרה כי מאז שעזבה את משרד הקנצלר, הספיקה לראות את הסדרה המפורסמת "הכתר" ו"בבילון ברלין". בימים אלו היא קוראת את הביוגרפיה שכתב ההיסטוריון הגרמני סבסטיאן הפנר על רה"מ בריטניה בין השנים 1945-1940 ו-1955-1951, וינסטון צ'רצ'יל - מי שהנהיג את בריטניה בתקופת מלחמת העולם השנייה. מרקל מספרת כי במקביל, היא קוראת את יומני המלחמה של צ'רצ'יל, כמו גם מחזות של שייקספיר ושל פרידריך שילר. לא זו בלבד, מרקל, יחד עם ביט באומן, מי שהייתה מנהלת המשרד שלה, כותבות כעת ספר על התקופה בה כיהנה כקנצרלית גרמניה.