לאחר שנשיא בוליביה התפטר: נציגת האופוזיציה הפכה לנשיאה זמנית

ג'נין אנייז, סנאטורית מהאופוזיציה, הכריזה על עצמה כממלאת מקומו של הנשיא לשעבר, שנמלט למקסיקו. מינויה נתמך על ידי בית המשפט החוקתי, אך מפלגתו של מוראלס לא קיבלה את המינוי

ג'נין אנייז, הנשיאה הזמנית של בוליביה | צילום: רויטרס

המשבר בבוליביה: ג'נין אנייז, מחוקקת מהאופוזיציה, הכריזה על עצמה כנשיאה הזמנית של המדינה. זאת, לאחר התפטרותו של אוו מוראלס מהנשיאות. אנייז ציינה כי לפי חוקת המדינה היא הבאה בתור לכהן והבטיחה לערוך בקרוב בחירות לנשיאות. מינויה נתמך על ידי בית המשפט החוקתי הבוליביאני. במפלגתו של הנשיא היוצא החרימו את ההצבעה על מינויה.

בישיבת הפרלמנט שבה הוחלט כי הנשיאות תעבור באופן זמני לאנייז, הכריזה המחוקקת כי "בשל היעדרות הנשיא וסגנו, ומתוקף תפקידי כנשיאת לשכת הסנאטורים, אני נוטלת על עצמי את התפקיד באופן מיידי, כפי שמצויין בהסדר החוקתי". דבריה של אנייז זכו לתשואות ממחוקקי האופוזיציה.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

המהומות בהונג קונג: שוטר ירה בשני מפגינים במהלך מעצר • תיעוד

שיגעון הקניות ברשת: איך השפיע יום הרווקים הסיני על הישראלים?

"נשחט את כולכם": בני משפחות אנשי דאע"ש מדברים ממחנה הפליטים

ג'נין אנייז, הנשיאה הזמנית של בוליביה
ג'נין אנייז, הנשיאה הזמנית של בוליביה | צילום: רויטרס

מחוקקים ממפלגתו של מוראלס החרימו את ישיבת הפרלמנט שבה מונתה לתפקיד, והנשיא הקודם כינה בטוויטר את מינויה "ניסיון ההפיכה המרושע בהיסטוריה". מוראלס, שנמלט למקסיקו, ביקש מקלט במדינה כי לטענתו, חייו מצויים בסכנה.

כזכור, מוראלס הודיע בראשון האחרון על התפטרותו. זאת, זמן קצר לאחר שכמה משרי ממשלתו הודיעו גם על פרישה. הוא אמר שהוא נאלץ להודיע על עזיבתו מרצון על מנת "למנוע שפיכות דמים".

ג'נין אנייז, הנשיאה הזמנית של בוליביה
ג'נין אנייז, הנשיאה הזמנית של בוליביה | צילום: רויטרס

מוראלס נמלט למקסיקו, על רקע מהומות שפרצו בבירת בוליביה, לה פאס, בעוד התומכים הזועמים של המפלגה הסוציאליסטית שהוא עומד בראשה התעמתו עם כוחות הביטחון. בהגעתו למקסיקו סיטי, הודה מוראלס למקבילו המקסיקני, אנדרס מנואל לופס אוברדור, על "הצלת חייו".

הנשיא הודיע על התפטרותו לאחר שראש הצבא הבוליביאני קרא לו להתפטר, על רקע המהומות שפרצו במדינה, לאחר שהגיעו תוצאות הבחירות השנויות במחלוקת לנשיאות בסוף החודש שעבר. בנוסף לכך, המשטרה המקומית עצרה את האחראים בוועדת הבחירות שאמרו שמורלס ניצח, בחשד למעורבות בזיוף הבחירות.

נשיא בוליביה
נשיא בוליביה | צילום: רויטרס

על פי התוצאות, מוראלס, המכהן בתפקיד מאז 2006, ניצח את יריבו קרלוס מסה כבר בסיבוב הראשון והיה אמור להשאר בתפקיד עד 2025. מתנגדי הנשיא טענו כי מוראלס עיוות את התוצאות. לאחר מכן, המון זועם הצית את משרדי הבחירות באזורי סוקרה וטריחה, ובבירה לה פז ומפגינים התעמתו עם שוטרים.

באותו השבוע אתר האינטרנט המציג את התוצאות המקדימות הפסיק לפתע להתעדכן לאחר ספירת 83.8% מהקולות. הספירה הראתה כי מוראלס הוביל עם 45.3%, כשמסה במקום השני עם 38.2%. כאשר האתר עודכן ביום שני, מוראלס הוביל עם 46.85% מהקולות לעומת 36.74% למסה. יתרון של יותר מ-10% מונע את הצורך בסיבוב הבחירות השני שהיה אמור להתקיים בדצמבר.

בעקבות השתלשלות האירועים, טוענים במדינה כי מדובר ב"שינוי דרסטי שקשה להסבירו". המועמד היריב, מסה, אמר כי לא יכיר בתוצאות הבחירות: "אנחנו לא מתכוונים להכיר בתוצאות האלה שהן חלק מהונאה מבישה, המעמידה את החברה הבוליביאנית במצב של מתח מיותר".

מכיוון שהחוקה הבוליביאנית מאפשרת רק שתי כהונות רצופות, מוראלס ששימש נשיא במשך שתי קדנציות, הוביל ב-2016 משאל עם המבקש להסיר את ההגבלה. אך הוא כשל וההצעה נדחתה. במערכת הבחירות הנוכחית הוא היה זקוק לאישור משפטי מיוחד להתמודד שוב.