שגריר איראן באו"ם: "ישראל אחראית למתקפה באיספהאן, נגיב בהתאם"

השגריר אמיר סעיד אירבאני האשים את ישראל במתקפת הרחפנים בלב הרפובליקה האיסלאמית, וטען כי "לאיראן יש זכות לגיטימית להגן על ביטחונה הלאומי - ולהגיב בכל זמן ובכל מקום"

זמן צפייה: 00:20

שגריר איראן באו"ם, אמיר סעיד אירבאני, האשים הלילה (חמישי) את ישראל במתקפת הרחפנים נגד המפעל הביטחוני באיספהאן, וטען כי "לאיראן יש זכות לגיטימית להגן על ביטחונה הלאומי ולהגיב בנחישות לכל איום או עוולה של 'המשטר הציוני', בכל זמן ובכל מקום".

את הדברים סעיד אירבאני כתב במכתב שהגיש הלילה לנשיא הזמני של מועצת הביטחון של האו"ם. עוד הוסיף השגריר במכתב, כי החקירות הראשוניות שהתבצעו באיראן בנושא, הצביעו על כך ש"המשטר הציוני" אחראי ל"פיגוע הטרור" במתקן של משרד הביטחון באיספהאן.

שגריר איראן באו''ם, אמיר סעיד אירבאני
שגריר איראן באו''ם, אמיר סעיד אירבאני | צילום: אתר האו''ם

העיתון האמריקני "וול סטריט ג'ורנל" פרסם בשבוע שעבר, מפי גורם רשמי בארצות הברית המעורב בפרשה שאמר לעיתון כי לפיצוץ המסתורי באיראן אחראיות ארצות הברית וישראל. לדבריו, התקיפה בוצעה על ידי מטוס ללא טייס באופן חשאי. מוקדם יותר פורסם בעיתון הסעודי "אל-ערביה" כי התקיפה הייתה של חיל האוויר האמריקני ושל "מדינה נוספת" - כך לפי גורמים אמריקנים שדיברו עם העיתון.

הפיצוץ אירע בליל יום שבת בעיר איספהאן. הגורם האמריקני המצוטט ב"אל ערבייה" הוסיף כי יעד התקיפה, בעיר איספהאן, היה מחסן של טילים בליסטיים, שנועד להעביר מסר לאיראן כי ייצור של טילים בליסטיים אינו מתקבל. במקביל, בעיתון "ג'רוזלם פוסט" ציטטו גורמי מודיעין מערביים שטענו כי התקיפה הייתה מוצלחת - בניגוד לפרסומים באיראן.

תיעוד הפיצוץ באספהאן
תיעוד הפיצוץ באספהאן | צילום: רויטרס

על פי הפרסומים, המוסד הישראלי עומד מאחורי שורה של תקיפות דומות באמצעות רחפנים מתאבדים ומל"טים חמושים, ומה שהשתנה בתקופה האחרונה הוא שלא תוקפים רק את פרוייקט הגרעין האיראני, אלא תוקפים גם אתרים שבהם מחזיקים מל"טים, כמו האתר בכארמנשה שהותקף במרץ 2022, או מפעל הטילים שהותקף במוצאי השבת האחרונה.

מה השיטה? רחפני נפץ שמאפשרים חתימה נמוכה. קשה מאד לגלות ולאתר אותם, עד לפיצוץ, וקשה מאד להפיל אותם. הטווח שלהם קצר, ובגלל הקושי והסכנה לפעולה על אדמת איראן, ייתכן שלא מדובר בלוחמי מוסד ישראלים כחול לבן, אלא בחוליה מקומית שעברה אימונים, ייתכן בידי המוסד.

מה הנשק? קוואד קופטר, רחפן בעל ארבעה מדחפים, אולי הרחפן הכי פופולארי ונפוץ בשוק - גם עם מצלמה וגם עם יכולת נשיאה של חומר נפץ. בלוג המודיעין "אינטלי טיימס" ניתח את התמונות שפרסמו האיראנים של שרידי הרחפנים, וקבע שמדובר ברחפנים מתוצרת סין ושמם "טי מוטור", שאפשר להזמין גם בעלי אקספרס. לא מן הנמנע שזו הסוואה לאמצעי לחימה יותר מתוחכם.