שר החוץ האיראני: "קיבלנו מסר אמריקני בנוגע להסכם הגרעין"

שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדאללהיאן התייחס לטענותיהם של כמה בכירים אמריקניים, לפיהן הסכם הגרעין לא נמצא במוקד האמריקני, וטען כי "הצהרותיה והתנהגותה של ארה"ב סותרת זו את זו" וכי ההסכם "נמצא בראש סדר העדיפויות שלה" 

שר החוץ האיראני, חוסיין-אמיר עבדאללהיאן
שר החוץ האיראני, חוסיין-אמיר עבדאללהיאן | צילום: רויטרס

שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדאללהיאן התייחס הבוקר (שבת) לטענותיהם של כמה בכירים אמריקניים, ביניהם גם דובר מחלקת המדינה של ארצות הברית נד פרייס, לפיהן "הסכם הגרעין - לא נמצא במוקד שלנו כרגע", ואמר כי "הצהרותיה והתנהגותה של ארה"ב סותרת זו את זו".

בהקשר זה, עבדאללהיאן ציין כי "לפני שלושה ימים קיבלנו מסר מאמריקה בנוגע להסכם הגרעין". עבדאללהיאן הדגיש כי "לא ננהל שום משא ומתן ותרני עם האמריקנים. סוגיית התיקים נגד איראן בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) חייבים להיפתר". השר הביע את הערכתו כי המסר האמריקני מעיד על לחץ בארה"ב לפיו הסכם הגרעין עומד בראש סדר העדיפויות שלה, וכי בארה"ב ממהרים להשיגו.

כור גרעיני באיראן
כור גרעיני באיראן, ארכיון | צילום: רויטרס

אתמול, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן התייחס לקיפאון בשיחות הגרעין ואמר כי "ארצות הברית מעדיפה להתמודד עם תוכנית הגרעין האיראנית באמצעות דיפלומטיה, ורואה בה כדרך הטובה ביותר". עם זאת, בלינקן סייג את דבריו והוסיף כי נכון לתקופה הזו, הוא אינו רואה אופציה לחידוש השיח בין מדינות ההסכם בגלל מה שכינה "הזרמה של נושאים זרים" על ידי המשטר בטהרן, שאינם קשורים להסכם הגרעין.

אמירותיהם של עבדאללהיאן ובלינקן מגיעים על רקע מתיחות שיא בין שתי המדינות, בין היתר על רקע תמיכתה הצבאית של הרפובליקה האיסלאמית ברוסיה במלחמתה באוקראינה, כמו גם על רקע הדיכוי הקשה של המשטר האיראני את המפגינים במדינתנו.