לאחר שזכה בפרס יוקרתי: אמן התוודה שהיצירה נוצרה ב-AI

בוריס אלדגסן, אמן מברלין, הגיש תמונה לתחרות הצילום העולמית של סוני - וזכה. הוא דחה את הפרס בטענה כי התמונה נוצרה על-ידי בינה מלאכותית, והסיבה למעשה היא הרצון לפתח את השיח סביב הנושא: "בסך הכול רציתי לבדוק אם סוני מודעים לעובדה שאפשר 'לעבוד' עליהם עם תמונות לא אמיתיות, כמו האקר שפורץ למערכת כדי לראות אם יש בה חולשות"'

בוריס אלדגסן לצד התמונה הזוכה
בוריס אלדגסן לצד התמונה הזוכה | צילום: רויטרס

האמן והצלם בוריס אלדגסן מברלין דחה פרס שקיבל בתחרות הצילום היוקרתיות של סוני, לאחר שחשף כי התמונה שהגיש לתחרות נוצרה למעשה על ידי בינה מלאכותית (AI). אלדגסן טען כי עשה זאת מתוך תקווה שהמעשה יפתח צוהר לשיח סביב הנושא וזאת מפני שצלמים, אמנים ומעצבים רבים ברחבי העולם חוששים לעתידם המקצועי בעקבות האצת הפיתוח הטכנולוגי בתחום.

"לא רציתי לזכות", סיפר אלדגסן ל-CNN. "בסך הכל רציתי לבדוק אם מארגני התחרות מודעים לעובדה שאפשר 'לעבוד' עליהם עם תמונות לא אמיתיות - בדיוק כמו האקר שפורץ למערכת כדי לראות אם יש בה חולשות, ולא כדי לנצל אותה". הוא המשיך ואמר: "תמונות AI וצילום לא צריכים להתחרות בתחרות מהסוג הזה. AI זה לא צילום, הוא ישות אחרת. לכן אני לא אקבל את הפרס".

התמונה שזכתה בתחרות - מעשה ידי רובוט
התמונה שזכתה בתחרות - מעשה ידי רובוט | צילום: רויטרס

לעומת זאת, ארגון הצילום העולמי, שאחראי על בחירת הזוכים, אמר אתמול (שלישי) כי הם כן היו מודעים לעובדה שהתמונה נוצרה בעזרת בינה מלאכותית. הם שוחחו עם אלדגסן לקראת ההכרזה עליו כזוכה -  והוא סיפר להם על כך עוד לפני ההכרזה עליו כזוכה.

"אנחנו מקבלים בברכה גישות ניסיוניות ליצירת תמונות, ואף רצינו לארגן סשן שאלות ותשובות עם בוריס כדי לפתח את הדיון החשוב על מקומה של הבינה המלאכותית באומנות", מוסרים מהארגון. "לצערנו, הוא בחר לדחות את קבלת הפרס, תוך כדי שהוא מציין שהוא ניסה להטעות אותנו במכוון. אנחנו כבר לא מרגישים שאנחנו מסוגלים לנהל איתו דיאלוג משמעותי ובונה".