המרדה וקשירת קשר להונאה: המלצה להעמיד לדין את טראמפ

הוועדה שחקרה את אירועי הפריצה לקפיטול ב-6 בינואר אשתקד ממליצה להעמיד לדין פלילי את נשיא ארצות הברית לשעבר. סעיפי האישום: שיבוש הליך רשמי, קשירת קשר להונאת הממשל האמריקני, קשירת קשר להצהרת שווא והסתה, סיוע ותמיכה במרד

נשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ
נשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

ועדת החקירה של הקונגרס שחקרה את אירועי הפריצה לקפיטול ב-6 בינואר 2021 המליצה היום (שני) להעמיד לדין פלילי את נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ באחריות למעשים ובניסיון לשנות את תוצאות הבחירות. סעיפי האישום שעליהם ממליצה הוועדה: שיבוש הליך רשמי, קשירת קשר להונאת הממשל האמריקני, קשירת קשר להצהרת שווא והסתה, סיוע ותמיכה במרד.

האירועים, כאמור, התרחשו בינואר בשנה שעברה - אז התפרעו המונים בקונגרס האמריקני כצעד מחאה על תוצאות הבחירות. ההפגנה האלימה הסתיימה בהפרות סדר קשות כשמוחים פרצו לבניין הקפיטול והשחיתו אותו. המפגינים גרמו לפציעתם של שוטרים ואף למותו של אחד מהם. אחת המוחות נורתה למוות על-ידי משטרת הקפיטול.

גבעת הקפיטול
גבעת הקפיטול | צילום: שאטרסטוק

ביוני האחרון, בשימוע מטלטל לעיני 20 מיליון אמריקנים, חשפה ועדת הקונגרס את ממצאיה, שמהם, לטענת חבריה, עולה קשר ישיר בין דברים שאמר ועשה נשיא ארה"ב דאז דונלנד טראמפ, לבין הפריצה עצמה, כשיש מי שמגדיר אותה בוועדה "ניסיון הפיכה". טראמפ עצמו הגיב על הממצאים טוען כי מדובר בשקר. לטענתו, הוא ניצח את הבחירות, ש"נגנבו ממנו".

כך, דקה אחר דקה, הוצג מהלך הפריצה לצד דברי טראמפ ותגובות הפורעים שחשו שהם ממלאים אחר רצונו ופקודתו. כמו כן, שולבו עדויותיהם של בכירי ממשל טראמפ ביניהם שר המפשטים והתובע הכללי שלו ויליאם בר, שסיפר שניסה להסביר לטראמפ שהוא המציא בדיה ושיחדל מכך - דברים ששכנעו גם את בתו של הנשיא, איוונקה, כי הבחירות לא זויפו ולא נגנבו.