ביידן: לא נצא מאפגניסטן עד לפינוי כל האמריקנים

ברקע הביקורת על הנסיגה האמריקנית לאחר השתלטות טליבאן, נשיא ארה"ב אמר כי כוחות הצבא לא ייצאו עד שכל האזרחים יפונו, והוסיף כי הוא מעוניין לקלוט בין 50 ל-60 אלף פליטים אפגניים

ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר הלילה (חמישי) בריאיון לרשת "ABC" כי המבצע באפגניסטן יימשך עד שהאמריקנים יעזבו את המדינה - גם במחיר הארכת המבצע. זאת, ברקע הביקורת הרבה שנמתחה עליו בימים האחרונים, בעקבות אופן והמשך עזיבת הכוחות את אפגניסטן, גם לאחר השתלטות טליבאן עליה. במקביל, מספר תושבים אפגניים נורו למוות בתהלוכת יום העצמאות באחת הערים במדינה.

"החיילים יישארו עד שכל אזרחי ארצות הברית יעזבו", אמר הנשיא בריאיון, אך הדגיש: "חייבים להבין שאנחנו חייבים לצאת משם עד ל-31 באוגוסט". בנוסף על כך, הוסיף ביידן כי ארצות הברית מעוניינת לפנות גם בין 50 ל-60 אלף אפגניים שמעוניינים להימלט מהמדינה, אבל לדבריו, כדי לעשות זאת המשימה תצטרך להתבצע יותר מהר.

טליבאן, אפגניסטן
לוחם טליבאן בעיר גאזני | צילום: רויטרס

מוקדם יותר השבוע התייחס הנשיא האמריקני לראשונה לנסיגת ארצו מאפגניסטן, ואמר "אני עומד מאחורי החלטתי - אחרי 20 שנים למדתי שאין זמן מושלם לסגת". עוד הוסיף לומר ביידן: "לא אחזור על הטעויות שעשינו בעבר, כאשר נלחמנו במלחמות שאינן באינטרסים של ארצות הברית".

"מה שקורה עכשיו יכול היה לקרות גם לפני חמש שנים או בעוד חמש עשרה שנה, אני לא אעביר את זה לנשיא הבא. לא אשלה את האזרחים שלנו, אני עצוב מהדברים שרואים אבל לא מתחרט על החלטתי. לא אבקש מחיילינו להילחם ללא סוף במלחמת אזרחים של מדינה אחרת".

עוד הוסיף הנשיא האמריקני לתקוף את מנהיגי אפגניסטן: "מנהיגיה ויתרו וברחו מהמדינה. הענקנו לצבא האפגני את כל הכלים שהם היו צריכים. גודלם היה גדול יותר מצבאות אחרים, אפילו לעומת בעלות הברית שלנו. אם הם לא הצליחו להתנגד לטליבאן, עכשיו אין סיכוי שנוכחות ארה״ב היתה משנה את המצב בשנים נוספות של שהיה".