ביידן: "אם ננצח בבחירות האמצע - נבטיח את הזכות להפלה"

נשיא ארה"ב ציין כי אם המפלגה הדמוקרטית תנצח את בחירות האמצע, ולכל הפחות תשמור על הרוב הזעום שיש לה כעת בסנאט, הוא יפעל לבטל את פסיקת בית המשפט העליון האמריקני, שביטלה את הזכות לבצע הפלה מלאכותית

זמן צפייה: 00:41

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נשא אתמול נאום בעצרת בחירות שהתקיימה בתיאטרון הווארד שבוושינגטון, במהלכו התייחס גם לסערת ההפלות במדינתו. ביידן ציין כי אם המפלגה הדמוקרטית תנצח את בחירות האמצע המתוכננות לחודש נובמבר, ולכל הפחות תשמור על הרוב הזעום שיש לה כעת בסנאט, הוא יפעל לבטל את פסיקת בית המשפט העליון האמריקני, שביטלה את הזכות לבצע הפלה מלאכותית (רו נגד וייד).

לדבריו של ביידן, אם הדמוקרטים ישמרו על הרוב בסנאט, הוא יחתום עוד בחודש ינואר הקרוב על חוק שיבטיח את זכותן של נשים להפלות ברחבי המדינה. "הנה ההבטחה שאני מבטיח לעם האמריקני: הצעת החוק הראשונה שאשלח לקונגרס תהיה הסדרת פסיקת רו נגד ווייד". כיום, לדמוקרטים יש רוב זעום בבית הנבחרים והסנאט מחולק ל-50 חברים מכל מפלגה, אם כי סגנית הנשיא קמאלה האריס יכולה להצביע במקרים של חוסר הכרעה.

''לכלי נשק יש יותר זכויות ממני'': הפגנה נגד חוק ההפלות מול ביהמ''ש העליון בוושינגטון
''לכלי נשק יש יותר זכויות ממני'': הפגנה נגד חוק ההפלות מול ביהמ''ש העליון בוושינגטון (יוני 2022) | צילום: רויטרס

חרף הבטחותיו של הנשיא ביידן לבוחריו, כדי להעביר את הצעת החוק הזו, הוא יזדקק ללא פחות מ-60 חברי סנאט שיצביעו בעד החוק, ונכון להיום, אין מספיק רפובליקנים בסנאט שעשויים להצביע בעד הצעת החוק הזו, אם בכלל. בהקשר זה, יצוין כי בסקר שערכו סוכנות הידיעות "רויטרס" ומכון הסקרים "איפסוס" שהתפרסם אמש נמצא כי שיעור התמיכה בנשיא ביידן עומד על 40% בלבד.

כזכור, בסוף חודש יוני, בית המשפט העליון בוושינגטון ביטל את ההחלטה ההיסטורית משנת 1973, של משפט רו נגד ווייד, שהתערבה בחקיקה מדינתית שאסרה הפלות ואפשרה את זכותן החוקתית של נשים להפלה ברוב של שישה נגד שלושה שופטים. לפי הפסיקה החדשה, אם מדינה ספציפית תאסור הפלות - הפסיקה הפדרלית לא תתערב בעניין.

הפגנת מחאה בטקסס נגד ההחלטה לבטל את הזכות להפלה
הפגנת מחאה בטקסס נגד ההחלטה לבטל את הזכות להפלה | צילום: רויטרס

ביטול הפסיקה המהפכנית שם סוף לכמעט 50 שנים של הגנה חוקתית על האפשרות להפלה, ומדינות עם רוב רפובליקני בארה"ב צפויות להוציא את האפשרות להליכי הפסקת היריון אל מחוץ לחוק, מה שימנע ממיליוני נשים אמריקניות את הגישה אליהם.

כמה שבועות לאחר מכן, הנשיא ביידן חתם על צו נשיאותי שיגן על הגישה של נשים למרכזים רפואיים המבצעים הפלות, גם אם הן חיות במדינה שאוסרת על כך. הצו מחייב את משרד הבריאות לוודא כי כל אישה תקבל טיפול רפואי בכל מדינות ארה"ב.

ביידן אמנם הודה בפומבי שהאפשרויות שלו להרחיב את הגישה להפלות נותרו מגבלות בעקבות החלטת בית המשפט העליון, אך הצו, נועד להגן על הגישה לשירותי בריאות ומערכת הרבייה, על פרטיות המטופלים והגישה למידע מדויק ואמין, ולקדם את הבטיחות והביטחון של מטופלות ומרפאות להפלות.