חצי מאוקראינה ללא חשמל: בקייב חוששים מחורף קשה

הרשויות במדינה מנסות לתקן את הנזקים שנגרמו ממתקפת הטילים הרוסית האחרונה, שכוונה לתשתיות אנרגיה חיוניות וגרמה להרס כבד ולעשרה הרוגים. החשש בממשל האוקראיני: ללא חימום וכשהטמפרטורות צונחות - אנשים עלולים למות מהיפותרמיה

הפסקת חשמל בקייב בעקבות המתקפה הרוסית
הפסקת חשמל בקייב בעקבות המתקפה הרוסית, נובמבר 2022 | צילום: רויטרס

לאחר מתקפה רוסית נרחבת על תשתיות אזרחיות, גם היום (שישי) אוקראינה מתמודדת עם הפסקות חשמל ברחבי המדינה, ולפי דיווח באתר הבריטי BBC עולה כי התשתיות הקיימות מצליחות לספק פחות מ-50% מצרכי החשמל במדינה. נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי אמר כי המצב כי מצב החשמל והמים קשה ב-15 מחוזות שונים, כולל קייב הבירה.

מנהל חברת "אוקראינרגו", חברת החשמל של המדינה, אמר כי תיקון תשתיות מפתח נמצא בעדיפות העליונה, אך הדבר לוקח זמן. כל זאת מתרחש בעוד אוקראינה מתקרבת לחורף קר ומושלג, עם טמפרטורות מתחת לאפס, ויש חשש אמיתי שאזרחים ברחבי המדינה ימותו מהיפותרמיה.

אזרחים בקייב מטעינים טלפונים ניידים באוהל חירום, הפסקת חשמל ברחבי המדינה בעקבות התקיפה הרוסית
אזרחים בקייב מטעינים טלפונים ניידים באוהל חירום, הפסקת חשמל ברחבי המדינה בעקבות התקיפה הרוסית | צילום: רויטרס

החמרת מצב החשמל והמים במדינה נגרם כתוצאה מההפגזה הרוסית האחרונה שארעה בבוקר יום רביעי, במסגרתה נורו כ-70 טילים רוסים על תשתיות מפתח ברחבי המדינה כשמתקני האנרגיה והחשמל היו על הכוונת הרוסית. 70% מהחשמל במדינה נותק באותו הבוקר, ועשרה בני אדם נהרגו, כך לפי שר ההגנה האוקראיני דניס מוסטירסקי, בהם תינוק בן יומיים.

תושב קייב בשם רומן דיווח ל-BBC כי לאחר 24 שעות החשמל חזר לעיר הבירה, אך ראש העיר אמר כי הם לא שוללים את התרחיש הגרוע ביותר בו קייב תתמודד בחורף הקרוב עם מחסור במים וחימום.

הפסקת חשמל בעיר לבוב, בעקבות מתפקת הטילים הרוסית
הפסקת חשמל בעיר לבוב, בעקבות מתפקת הטילים הרוסית | צילום: רויטרס

הרס בעיר וישגורוד, אוקראינה, בעקבות מתקפה רוסית
הרס בעיר וישגורוד, אוקראינה, בעקבות מתקפה רוסית | צילום: רויטרס

הגברת הראשונה של אוקראינה, אולנה זלנסקי, התראיינה לאתר הבריטי ואמרה: "עברנו אתגרים נוראיים, כל כך הרבה קורבנות, כל כך הרבה הרס, שהפסקות החשמל האלה הם לא הדבר הכי נורא שקרה לנו. אוקראינה תספוג ותתמודד גם עם זה". הגברת זלנסקי ציטטה סקר שנערך לאחרונה ובו 90% מאזרחי המדינה אמרו כי הם מוכנים לחיות עם מחסור בחשמל לשנתיים או שלוש - אם יראו אופק בו אוקראינה תצטרף לאיחוד האירופי.

"זה קל לרוץ מרתון, כשאתה יודע כמה קילומטרים לפניך", היא אמרה למראיין ה-BBC, אך לאור העובדה שבעלה הנשיא ואזרחי המדינה לא יודעים כמה זמן תימשך המלחמה מול רוסיה המשיכה ואמרה "לפעמים זה יכול להיות מאוד קשה, אבל גילינו תחושות חדשות שעוזרות לנו להחזיק מעמד".