המכון לחקר המלחמה: "האוקראינים כנראה ניצחו בקרב על חרקוב"

כוחות של צבא אוקראינה מנעו עד כה מכוחות רוסיים להקיף או להשתלט על העיר השנייה בגודלה במדינה, ולאחר מכן גירשו אותם מרחבי העיר, כפי שעשו בבירה קייב. בתוך כך, הנשיא האוקראיני זלנסקי אמר כי "משא ומתן קשה" מתנהל על פינוי עיר הנמל מריופול שבדרום אוקראינה

פסל עם דגל אוקראינה בחרקוב
פסל עם דגל אוקראינה בחרקוב | צילום: רויטרס

המלחמה במזרח אירופה נכנסה הבוקר (שבת) ליומה ה-80, ולפי המכון לחקר המלחמה של ארצות הברית (ISW) - האוקראינים "כנראה ניצחו בקרב על חרקוב". כוחות של צבא אוקראינה מנעו עד כה מכוחות רוסיים להקיף או להשתלט על העיר השנייה בגודלה במדינה, ולאחר מכן גירשו אותם מרחבי העיר, כפי שעשו בבירה קייב.

Whatsapp Image 2022 04 21 At 0
חייל אוקראיני במחוז חרקוב | צילום: רויטרס

בתוך כך, הנשיא האוקראיני זלנסקי אמר הלילה בנאום הווידאו הקבוע שלו כי "משא ומתן קשה" מתנהל על פינוי עיר הנמל מריופול שבדרום אוקראינה. המגנים האוקראינים האחרונים שנותרו בעיר עדיין נצורים במפעל הפלדה "אזובסטאל", וזלנסקי אמר כי "אנחנו לא מפסיקים לנסות להציל את כל אנשינו משם".

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי | צילום: רויטרס

זלנסקי הזהיר כי המלחמה והמצור של רוסיה על נמלי אוקראינה מעוררים "משבר מזון רחב היקף", והוסיף כי יש להגביר את הסנקציות על רוסיה. הנשיא האוקראיני טען כי רוסיה איבדה כמעט 27 אלף חיילים, אך הנתון לא אומת, ובקרמלין מספקים מעט מאוד פרטים.

Whatsapp Image 2022 05 13 At 2
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון ונשיא פינלנד סאולי ניניסטו | צילום: רויטרס

אתמול הודיעה רוסיה כי תנתק החל מהיום את הזרמת החשמל לפינלנד, על רקע הצטרפותה האפשרית לברית נאט"ו. מוקדם יותר שוחח נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא פינלנד, סאולי נינסטה, ועם ראש ממשלת שבדיה, מגדלנה אנדשון. הצדדים דנו בנושא הצטרפותן האפשרית של שתי המדינות לברית נאט"ו, ובתיאומן של המדינות בכל הנוגע לתמיכתן באוקראינה.

האזרחים שפונו ממפעל הפלדה במריופול
האזרחים שפונו ממפעל הפלדה במריופול | צילום: רויטרס

לפי נתוני האו"ם שפורסמן אמש, מעל ל-6 מיליון אוקראינים נמלטו מהמדינה והפכו לפליטים מאז החלה הפלישה הרוסית. יותר מ-3.3 בני אדם, רובם נשים וילדים, נכנסו לפולין. לפי נתוני ארגון ההגירה הבינלאומי, יותר מ-8 מיליון אוקראינים הפכו לעקורים בתוך מדינתם.