חילופי משמרות בדאונינג 10: ליז טראס היא ראש ממשלת בריטניה

בעקבות התפטרותו של בוריס ג'ונסון לאחר שורה של שערוריות, המפלגה השמרנית התכנסה לבחור את מנהיגה - ושרת החוץ גברה על שר האוצר לשעבר רישי סונאק ברוב של 57 אחוזים מול 42 אחוזים

זמן צפייה: 01:00

חילופי משמרות בדאונינג 10: שרת החוץ של בריטניה ליז טראס נבחרה היום (שני) כמחליפתו של מנהיג המפלגה השמרנית בוריס ג'ונסון ברוב של 57 אחוזים מול 42 אחוזים - והיא תעמוד בראש ממשלת הממלכה המאוחדת. 172 אלף חברי מפלגה הצביעו, המהווים כ-82% מבעלי זכות הבחירה, כאשר 81 אלף קולות ניתנו לטראס ו-61 אלף קולות לשר האוצר המתפטר רישי סונאק.

ליז טראס ורישי סונאק, המועמדים להחלפת בוריס ג'ונסון בראשות ממשלת בריטניה
ליז טראס ורישי סונאק, המועמדים להחלפת בוריס ג'ונסון בראשות ממשלת בריטניה | צילום: רויטרס

כזכור, לפני כחודשיים הודיע ג'ונסון על החלטתו לעזוב את דאונינג 10 אחרי שלוש שנים בתפקיד, בעקבות גל הפרישות שכלל עשרות שרים וחברי פרלמנט שהתפטרו במחאה על תפקודו, ברקע טיפולו בפרשת כריס פינצ'ר, לשעבר סגן המצליף הראשי בפרלמנט, שהואשם שתפס ומישש שני גברים במהלך ארוחה, ובצל הביקורת שספג בפרשת "פארטי-גייט", ואז החל המירוץ להחלפתו בראשות המפלגה.

ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון מחוץ לדאונינג 10
ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון מחוץ לדאונינג 10 | צילום: רויטרס

לא מן הנמנע שכהונתה המוצלחת יחסית של טראס כשרת חוץ, מאז ספטמבר בשנה שעברה, היא שהגדילה את התמיכה בה והובילה לניצחונה. היא נחשבת למי שמובילה מדיניות חוץ נוקשה, מה שהוביל למשל את בריטניה להיות המדינה הראשונה שהביעה תמיכה בלתי מתפשרת באוקראינה במלחמה נגד רוסיה. בנוסף, טראס תומכת בסנקציות כלכליות ודיפלומטיות נגד סין, ואף הצהירה שבתור ראש ממשלה תגדיר את סין כאיום רשמי לביטחון המדינה.

טראס, בשמה המלא אליזבת "ליז" טראס, בת 47, נולדה וגדלה דווקא בצד השני של המפה הפוליטית. משפחתה הייתה מזוהה עם השמאל, ובנעוריה היא הייתה פעילה במפלגה הליברל-דמוקרטית – מפלגת מרכז-שמאל, פרו-אירופית, ששמה בין היתר בראש סדר העדיפויות את נושאי הסביבה וההשקעה באנרגיות מתחדשות.

ליז טראס
ליז טראס | צילום: רויטרס

במהלך לימודיה באוניברסיטה, דעותיה של טראס השתנו בהדרגה, עד שלבסוף היא הפסיקה את חברותה במפלגה הליברל-דמוקרטית והתפקדה למפלגה השמרנית. מאז התפקדותה, טיפסה טראס במעלה הדרגות, וב-2012 כבר הייתה שרה מטעם המפלגה. בקמפיין הנוכחי טראס שמה דגש על שני נושאים מרכזיים: הורדת מסים דרסטית ומדיניות חוץ נוקשה, המשך הקו שאותה הנהיגה במשרד החוץ.

הדגש על הורדת המסים לא מפתיע, שכן טראס מזהה עצמה כליברטריאנית כלכלית, ומאמינה מאוד בסחר חופשי, יזמות והתערבות ממשלתית מינימלית. במהלך הקמפיין אמרה טראס שהיא רוצה "להוריד את עול המסים, ולא לחלק נדבות", הבטיחה לבטל את המיסוי הירוק, לבטל את העלאת מס החברות הצפויה, וליצור מרכזי עסקים פחותי מס ורגולציה בבריטניה.

במהלך הקמפיין, ספגה טראס ביקורת על כך שבמרוצת השנים שינתה את דעותיה ומרגיש שאין לדעת מה הן דעותיה האמיתיות, כפי שלמשל הביעה התנגדות פומבית בעבר לבית המלוכה, והיום טוענת שהיא תומכת בהמשך המונרכיה. גם בנושא הברקזיט נטען שהיא מחזיקה בעמדה שברירית, כאשר לפני קיום משאל העם בבריטניה היא התנגדה ליציאה מהאיחוד, ולאחר מכן היא שינתה את דעתה.

יאיר לפיד ואליזבת טראס
יאיר לפיד ואליזבת טראס | צילום: Stuart Mitchell

טראס נחשבת לתומכת מובהקת של ישראל, כמו רוב חברי המפלגה השמרנית בבריטניה, ולאורך כהונתה כשרת חוץ היו לה הזדמנויות רבות יותר להביע את תמיכתה. כך למשל היא הביעה תמיכה בלחימה של ישראל בעזה במבצע "עלות השחר", ובנוסף התראיינה לעיתון היהודי-בריטי ה"ג'ואיש כרוניקל", והבטיחה להיאבק בכל יכולתה בגרעין האיראני, וכן גם לבער את האנטישמיות בבריטניה.