היה היה פעם: ההיסטוריה המפתיעה מאחורי מלונות היוקרה בישראל

מה משותף לבית קולנוע מיתולוגי, חנות נעליים ידועה, תיאטרון מרשים, בית מעצר טורקי, בית ספר טמפלרי, בניין משרדים והכנסת הראשונה? כולם הפכו למלונות. בואו לגלות היכן ומתי

מלון סטאי תל אביב
מלון סטאי תל אביב | צילום: אסף פינצ'וק

אחת המגמות אשר צמחו בעולם המלונאות בשנים האחרונות, ובייחוד ככל שעולה המודעות לשימורם של מבנים, היא הקמת בתי מלון על שרידיהם של מבנים היסטוריים המיועדים לשימור.

בעולם, ובאירופה בפרט, ניתן למצוא כבר לא מעט דוגמאות למבנים אייקונים (ארמונות, טירות, מנזרים אך גם מפעלים או מבנים ציבוריים) אשר הוסבו למלונות מפנקים, כך למשל מלון Stradom House, בקרקוב, שימש בעברו כמנזר ובית חולים של הצבא האוסטרי.

בתעשיית התיירות מכירים ביתרון השיווקי והייחודיות של שהייה במלון אשר הוקם על שרידיו של מבנה היסטורי אשר מעניקה לאירוח המוכר מימד נוסף וסיפור ייחודי שהולך מאות בשנים אחורה. ולכן גם בישראל החלו בשנים האחרונות להיפתח מלונות במבנים ייחודיים, שלא אחת גם משפיעים על העיצוב הנוכחי של המלון.

מבנה בית המעצר ביפו, בכיכר השעון, בסוף המאה ה-19
מבנה בית המעצר ביפו, בכיכר השעון, בסוף המאה ה-19 | צילום: Félix Bonfils, Courtesy of The New York Public Library

 

מבית מעצר למלון יוקרה – סטאי תל אביב 

אחד המלונות היוקרתיים ביותר בישראל כיום הוא סטאי תל אביב.

המלון שייך לרשת סטאי, הרברט סמואל ואורכידאה אשר הקימה חלק ניכר ממלונותיה על שרידיהם של מבנים מוכרים ברחבי הארץ.

סטאי תל אביב, הממוקם מול מגדל השעון ביפו, שוכן בבניין שהיה בעבר בית מעצר עות'מאני "הקישלה".

הבניין הוקם בסוף המאה ה-19 ונחשב לאחת הדוגמאות הבולטות לארכיטקטורה עות'מאנית בעיר תל אביב. בשלהי השלטון העות'מאני הוסב בית המעצר לתחת משטרה וכך שימש גם בתקופת המנדט הבריטי. עם קום המדינה עבר המבנה לחזרת משטרת ישראל, בה ישב בין היתר במעצר אדלוף אייכמן, במהלך משפטו.

בשנת 1971 שימש המבנה לצילומי הסרט "השוטר אזולאי", אחד הסרטים הישראלים המוכרים והאהובים.

בפברואר 2018 נפתח במקום מלון סטאי. הבניין עבר שיקום ושימור מאסיבי, במשך כעשר שנים, במהלך מחקר השימור נערכו במקום חפירות ארכיאולוגיות נרחבות שבוצעו על ידי רשות העתיקות ונתגלו שרידים מתקופת הצלבנים והתקופה העות'מאנית.

חלק מהאלמנטים המקוריים של המבנה שומרו וחלק יוצרו מחדש עם התאמה מלאה למקור. כך למשל חצרות הכלא לשעבר שוחזרו בדקדקנות והן משמשות כחצרות הקדמית והאחורית של המלון.

מלון סטאי תל אביב
חצרות הכלא שוחזרו והפכו לחצרות פנימיות במלון | צילום: מיכל בן ארי מנור
מאפיינים תקופתיים בבר של מלון סטאי תל אביב
מאפיינים תקופתיים בבר של מלון סטאי תל אביב | צילום: מיכל בן ארי מנור

 

כתבות נוספות ב-mood:

 

הכנסת הראשונה על חוף הים של תל אביב - הרברט סמואל תל אביב

לא רחוק מסטאי, על הטיילת של תל אביב, פועל מאז שנת 2013 מלון הרברט סמואל תל אביב.

לא רבים יודעים כי המלון שוכן במבנה ששימש ככנסת הראשונה של ישראל, שהתכנסה בשנת 1949 במבנה של קולנוע קסם, שאירח לא רק את ישיבות הכנסת אלא שיכן בתוכו את חבריה.

עם הקמתו של בניין הכנסת בירושלים ב-1966 הועתקה פעילותה של הכנסת לבירת ישראל. לימים הוקם במקום מגדל האופרה ובשנת 2019 נפתח בו מלון הרברט סמואל תל אביב.

בצמוד אליו הקימה רשת הרברט סמואל מלון נוסף, "דה הרברט", שממוקם אף הוא על מבנה היסטורי, ששימש בעבר את מלון מונופול, אחד המלונות הראשונים שפעלו בתל אביב בשנות ה-30 של המאה הקודמת. בשיא ימיו אירח מונופול אנשים חשובים מהעולם.

בואו לגלות עוד מלונות וותיקים בארץ שעברו תהליך של שימור ונפתחו מחדש

Whatsapp Image 2024 מלון הרברט סמואל תל אביב בבנין האופרה
מלון הרברט סמואל תל אביב בבנין האופרה | צילום: אסף פינצ'וק
מלון "דה הרברט
מלון "דה הרברט | צילום: אסף פינצ'וק

 

על חורבות קולנוע ציון -  הרברט סמואל ירושלים

בשנת 2016 בתום שיפוץ מקיף נפתח מלון הרברט סמואל ירושלים, על שטח ששימש בעבר כמגדל בנק הפועלים בכיכר ציון, ונבנה על חורבותיו של קולנוע ציון האגדי, שפעל מאז 1912 עד סגירתו בראשית שנות ה-80 של המאה ה-20.

המלון החדש כולל 134 חדרים ו-3 סוויטות. בקומת הגג של הבניין נבנתה מסעדה חדשה ולובי המלון נמצא בקומת העמודים שנסגרה בשיפוץ.

הרברט סמואל ירושלים
מלון הרברט סמואל ירושלים | צילום: אסף פינצ'וק

 

כל העולם במה גם חדר האוכל - מלון באקסטייג', תל אביב

המבנה המרשים בו שוכן כיום מלון באקסטייג' מרשת אטלס, שימש כמשכנו של תיאטרון אהל, תיאטרון פועלים מיתולוגי, משנת 1940 עד שנת 1969.

לאחר מכן עבר כמה גילגולים (כדוגמת אולפן צילומים של ג.ג) עד שבשלב מסויים עמד נטוש. ביולי 2022 נפתח מחדש כבית מלון באק סטייג' מרשת אטלס, מלון קונספט שנסוב סביב עולם התיאטרון.

רשת מלונות אטלס שיפצה את המבנה תחת תקן מחמיר של שימור והותירה הרבה מן המאפיינים המקוריים של התיאטרון, אליהם הוסיפה אלמנטים תיאטרליים (פנסי במה שמשתלשלים מהתקרה, כל המראות במלון מעוטרות בנורות כמו עמדות איפור, ציטוטים מעולם התיאטרון מחכים לנו במקומות מפתיעים, שטיחים אדומים פרושים במסדרונות, העולים במעלית זוכים למחיאות כפיים או לצחוקים של הקהל ועוד) כך שהחוויה במלון מהדהדת מכל עבר את ההיסטוריה המפוארת של המבנה.

בואו לגלות איך זה לישון במלון שהיה תיאטרון

Downloads7
פעם היה כאן תיאטרון | צילום: מיכל בן ארי מנור
Backstage מלון באק סטייג'
כל העולם במה במלון באקסטייג' | צילום: נתן דביר

 

בסגנון הברוטליזם - מלון בראון ברוט, תל אביב

מלון ברוט מרשת מלונות בראון, שנפתח בשנת 2022, שוכן על חוף הים והטיילת של תל אביב במבנה האייקוני של "בית גאון" (שכונה במקור "בית גיבור") אחד מהמבנים של מתחם בית הטקסטיל.

שמו של המלון נגזר מסגנון הבנייה של המבנה, סגנון הברוטליזם, סגנון בניה פופולרי בשנות ה60 וה70, שהיווה גם השראה עיקרית לעיצוב הנוכחי של המלון.

אחד מסימני ההיכר הבולטים של המבנה, שנשתמרו גם במלון, הינם אלמנטים מבטון טרומי צבוע הממוקמים סביב החלונות המשופעים הנטויים כלפי מטה, וזאת במחשבה אקולוגית להפחית חדירת קרני שמש ישירה אל חללי המשרדים ששכנו שם בעבר.

Brown Brut Executive Sea Fro
חלונות משופעים נטויים כלפי מטה בבראון ברוט | צילום: מקס קובלסקי

 

פעם למדו כאן ילדים גרמניים - מלון אוריינט, ירושלים

מלון אוריינט, מרשת מלונות היוקרה של ישרוטל, שנמצא במושבה הגרמנית בירושלים, משתרע על פני מספר מבנים מתקופת הטמפלרים ומבנה מרכזי חדש.

אחד מהמבנים הוקם ב־1882 ושימש מבנה בית הספר של הקהילה הטמפלרית. כאשר הבריטים גירשו את הטמפלרים מהארץ הם החרימו את המלון ולאחר קום המדינה הוא שימש משרדי ממשלה. כאשר בתפקידו האחרון אכלס את מכון הסיבים. כל המבנים עברו תהליך שימור קפדני וכיום נמצאות בהם הסוויטות היוקרתיות של המלון.

מלון אוריינט
מלון אוריינט, ירושלים | צילום: יחצ

 

חנות הנעליים שהפכה למלון בוטיק - מלון פוליהאוס, תל אביב

מלון פוליהאוס, מלון הדגל הראשון של מותג המלונות "פולי" בבעלות רשת מלונות אפריקה ישראל, ממוקם בבית פולישוק שנבנה ב-1934 בכיכר מגן דוד,  אחת הכיכרות הראשונות בתל אביב.

המלון עבר גלגולים רבים – החל מבית דפוס חשאי של מחתרת האצ"ל בתקופת המנדט הבריטי, דרך חנות נעליים מיתולוגית בשם "פיל" ועד למלון בוטיק מעוצב וצבעוני.

כשהוסב למלון, זכה מבנה הבאוהאוס האופייני ל"עיר הלבנה" של תל אביב, לשימור ושחזור מסיבי, ועיצוב הפנים שלו נעשה על ידי המעצב הבינלאומי, קארים ראשיד.

מה חשבנו על לילה במלון מלון פוליהאוס

מלון פולי האוס
קוים מעוגלים בסגנון העיר הלבנה בסוויטה של מלון פולי האוס