כבר ראיתי נחליאלי: 7 המלצות לטיול בעקבות ציפורים נודדות

"בשנה הבאה נשב על המרפסת ונספור ציפורים נודדות": בניגוד לחברות התעופה הזרות שעצרו את טיסותיהן, הציפורים ממשיכות להגיע לארץ בכל שנה, בלי תלות במלחמה. הטבע ממשיך כרגיל ונותן תקווה שגם החיים ישובו למסלולם. אבנית סטרולוב אספה 7 אתרים מומלצים לצפייה בציפורים נודדות

פארק הצפרות באילת
פארק הצפרות באילת | צילום: נועם וייס

נדידת הציפורים היא אחת התופעות המרשימות בטבע, ומדי שנה עוברות מעל ישראל מיליוני ציפורים בדרכן מאירופה ואסיה לאפריקה, בחיפוש אחר אזורים חמימים לחורף, ובחזרה בעונת האביב.

ישראל, בזכות מיקומה האסטרטגי, משמשת כתחנת עצירה לציפורים רבות הזקוקות למנוחה ומזון במסען הארוך. בימים אלו ממש אנו עדים לשיא עונת הנדידה, כאשר מגוון רחב של מינים עובר בשמי הארץ.

עגורים בעמק החולה
עגורים בעמק החולה - לא מפחדים מהטילים | צילום: אבנית סטרולוב

 

כתבות נוספות ב-mood:

 

מרכז הצפרות באילת

מיקומה של אילת כמפגש בין יבשות מהווה נקודת עצירה חשובה עבור ציפורים רבות. במרכז הצפרות באילת ניתן למצוא מסלול הליכה נוח, באורך של כ-2 ק"מ, העובד בין תחנות תצפית על בריכות המים והצמחייה המקומית.

בסוף המסלול ניתן לעצור לפיקניק באחת מפינות הישיבה המוצלות, וליהנות מהנוף המדברי המרהיב וממגוון הציפורים החולפות. בנוסף ציפורים הנודדות, תוכלו לפגוש כאן בלהקת הפלמינגו שהפכה את המקום לבית קבוע.

ווייז: מרכז הצפרות באילת

פרטים נוספים ותיאום סיורים באתר

פלמינגו בפארק הצפרות באילת
פלמינגו בפארק הצפרות באילת | צילום: פארק הצפרות באילת

 

אגם ירוחם

אגם ירוחם הוא האגם השני בגודלו בישראל (אחרי הכינרת) וגודלו כ-300 דונמים. הוא ממוקם בפארק ירוחם וסביבו יער של אקליפטוסים, אשלים ואורנים. האגם מהווה מערכת אקולוגית מרשימה ובה מיני עופות ודו חיים והוא כמובן נקודת עצירה ותצפית בציפורים נודדות.

סביב האגם והיער נפרשים שבילי הליכה ואופניים. ובלב הפארק זורם אפיק של מי קולחין מטוהרים, הפועל להשבת המים הנקיים לטבע בסדרה של מפלים.

האגם מהווה נקודה נהדרת לצפייה בציפורים נודדות. מרבית שבילי ההליכה מוצלים, ויש גם נקודות רבות לעצירה לפיקניק.

במהלך חול המועד סוכות, יתקיימו באגם צפרתון ושלל פעילויות לכל המשפחה בשיתוף פעולה של קק"ל ושל עמותת התיירות ירוחם. הפעילויות תתקיימנה בתאריכים 20-22/10 ויכללו משחק חוויתי בנושא ציפורים נודדות, צפייה בציפורים, שיעורי יוגה, סיורים, דוכנים שונים ועוד.

ווייז: פארק אגם ירוחם

אגם ירוחם
אגם ירוחם | צילום: אור אלכסנברג

 

פארק ראש ציפור של קק”ל בפארק הירקון

פארק ראש ציפור ממוקם בפארק הירקון, במפגש של נחל איילון עם נחל הירקון.

הפארק הענק נפרש בין עצים, נחלים ושטחים ירוקים בגודל של כ-32 דונמים, ומסתורי תצפית, המשקיפים על בתי גידול הרבים והשונים במקום. שבילי הפארק נגישים ומונגשים, וביניהם ניתן למצוא שולחנות פיקניק וברזיות.

ווייז: פארק הירקון – ראש ציפור

פארק ראש ציפור של קק”ל
פארק ראש ציפור של קק”ל | צילום: אבנית סטרולוב

 

שביל נחל נעמן

נחל נעמן נמצא בגליל המערבי, בסמוך לכפר מסריק. אורכו של הנחל כ-10 ק"מ, והוא אחד מנחלי האיתן המעטים שבמישור החוף.

הנחל מתחיל את דרכו ליד קיבוץ אפק (בעיינות אפק) ומשם זורם צפונה בפאתי קריית ביאליק והקיבוצים כפר מסריק ועין המפרץ. הנחל פונה מערבה ונשפך לים התיכון בעכו.

שביל נחל נעמן הינו שביל סלול ומונגש לחלוטין, שאורכו כשני קילומטרים, וכולל הליכה לצד נחל, שקט, פסטורלי והמון ציפורים נודדות. ניתן ללכת בנחל במסלול מעגלי, שאורכו לבחירת המטייל, ע"י חציית הנחל באחד מ -3 גשרי העץ שמעל הנחל.

בעונה זו, בה נדידת הציפורים בשיאה, המראה הפסטורלי של הנחל והציפורים הנודדות, מקנים תחושה כאילו אנחנו מטיילים באירופה.

בחול המועד סוכות, יתקיימו גם בכפר מסריק ובשביל נחל נעמן אירועי המשפחות של הצפרתון. האירועים יתקיימו לאורך שלושה ימים, במהלך חול המועד סוכות, בין התאריכים 20–22 באוקטובר 2024, בכל יום בין השעות 10:00–16:00.

ווייז: שביל נחל נעמן

שביל נחל נעמן
שביל נחל נעמן | צילום: אבנית סטרולוב

 

אגמון חפר

אגמון חפר, הממוקם בעמק חפר, הוקם סביב בריכות הדגים הישנות של עין החורש. בין הבריכות הוקמו שבילי עץ מרשימים, ומסתורי תצפית על ציפורים. בתוך המסתורים תלויים שלטים רבים המסבירים על מיני הציפורים השונים.

בצמוד לאגמון ישנה חניה מסודרת, וממנה יוצאים השבילים הנגישים והמונגשים. המסלול סביב האגמון הוא מעגלי. אל תותרו על עליה קלה למרפסת התצפית.

ווייז: אגמון חפר עין החורש

אגמון חפר
אגמון חפר | צילום: אבנית סטרולוב

 

מצפור ויקר

מצפור ויקר ממוקם במאגר משמר השרון, בעמק חפר, והוא מהווה נקודת תצפית מדהימה על שקנאים.

בעת ביקור במקום תוכו לראות (מבעד לגדר) את הבריכה מלאת השקנאים, ולרוב גם שקנאים בהמוניהם בשמיים. הגישה אל נקודת התצפית נגישה, ובמקום שילוט עם הסבר. ממש מתחת למצפור תמצאו פינת פיקניק עם צל, שולחנות ומתקני משחק.

טיפ – אם הפרגולה של התצפית עמוסה, עשו טיול קטן והגיעו אל צידו השני של המאגר. כאן כמעט ואין אנשים ותוכלו לראות את הציפורים בנחת.

ווייז: מצפור ויקר במאגר משמר השרון

מצפור ויקר
מצפור ויקר | צילום: אבנית סטרולוב

 

פארק הצפרות במרכז רופין

פארק הצפרות "מקור החסידה" רופין נמצא בבקעת בית שאן (עמק המעיינות), בסמוך לבריכות הדגים של קיבוץ כפר רופין והוא אחת מנקודות המעבר המוכרות של הציפורים.

עמק המעיינות ידוע כאזור משמעותי על ציר נדידת הציפורים, ומספק לציפורים מקום למנוחה, מזון והתחזקות. רבים מכירים את מראה להקות השקנאים המרשימים שעפים בשמי העמק.

מרכז הצפרות הוקם בשיתוף בין הקיבוץ ובין מרכז הצפרות הישראלי, והוא כולל מרכז מבקרים וכן פארק צפרות, המשתרע על פני כ-40 דונמים, ובו מגוון בתי גידול שונים כגון ביצות, בריכות, קיר קינון, תעלות מים ועוד.

מרכז התיירות בכפר רופין מציע אפשרויות לינה בחדרי האירוח הקיבוציים, בחבילה הכוללת גם סיור טבע וצפרות.

לפרטים נוספים: 04-6068396

ווייז: מרכז הצפרות מקור החסידה

מרכז הצפרות כפר רופין
מרכז הצפרות כפר רופין | צילום: יח"צ