יצירה גלילית: 7 מוקדי אומנות שאסור לכם לפספס בטיול לגליל

מה הקשר בין טרומפלדור לאומנות? איפה נמצא האימוג'י הראשון בעולם? ומה חייב מוזיאון הלובר בפריס למוזיאון קטן בגליל? מעבר להיותו של הגליל מרכז מורשת והיסטוריה, ומפגש בין תרבויות של כלל העדות והדתות, הוא גם פסיפס אמנות המציע מגוון של אטרקציות ייחודיות במינם בתחומי האומנות

בין אם בחרתם בסיור אמנות בגליל או במסלול טיול המשלב אטרקציות אמנות, הנה כמה מוקדים שאסור לכם לפספס:

בתי האבן במכללת תל חי: בתוך המכללה האקדמית תל חי, השוכנת באצבע הגליל צפונית לקרית שמונה, מסתתרים להם שלושה בתי אבן בחלקו העליון של הקמפוס המערבי. מעבר לנוף הנשקף מבעדן לעבר פסגת החרמון ולעמק החולה הנפרש תחתם, מדובר במבנים עתיקים שנבנו בשנות ה- 20 של המאה הקודמת במקום שבו שכן קיבוץ תל חי ובהמשך שוחזרו, ומגוללים את תחילת ההתיישבות בארץ ישראל. במכללה פועל גם מכון לאמנויות המכשיר אמנים פורצי דרך. מדובר במוקד עניין ייחודיבאזור לא רק סטודנטים, למי שרוצה להתרשם מיופיה של המכללה ומאוצרות הטבע והמורשת שהיא מציעה.

ציורי פרחי הבר של ברכה אביגד ז"ל: ועכשיו לאושייה גלילית בתחום האמנות - אי אפשר לדבר על תל חי בלי לדבר על הציירת ברכה אביגד ז"ל, שהגיעה לארץ במסגרת העלייה מגרמניה בתחילת שנות ה 30 של המאה שעברה והתיישבה בתל חי. אביגד, הגיעה לארץ וגילתה כי היא שוממת מפרחים, ובזכות מפגש שלה עם הנרייטה סולד אשר הגיעה לביקור בתל חי החלה במסלול חייה בתחום האומנות וציורי הפרחים שכו אהבה.בשנות ה- 60' יצירותיה התפרסמו כחלק מפרויקט שימור פרחי הבר של החברה להגנת הטבע.

חלק מיצירותיה הייחודיות של אביגד, ניתן לראות במבני האבן של תל חי ובמרכז התיירות אשר בקיבוץ כפר מסריק בתערוכה של "נעמן פורצלן" במקום בו עמד בית החרושת 'נעמן' המיטולוגי, המפעל היחיד בישראל לייצור כלי חרסינה. החל משנות ה 80 החלו ציוריה של אביגד לעטר את כלי הפורצלן הלבנים בפרחי הבר המפורסמים שלה. מערכות הפורצלנים עם עיטורי הפרחים שימשו את נשיאי ישראל, שגרירויות ישראל בעולם ואלפי בתים בישראל.

כפר מסריק, ציור בצלחות של פרחי בר של ברכה אביגד
כפר מסריק, ציור בצלחות של פרחי בר של ברכה אביגד | צילום: הרשות לפיתוח הגליל

 

גן הפסלים בחצר תל חי: אם אתם כבר בתל חי, תנו גיחה לגן הפסלים בחצר תל חי, שגולת הכותרת שלו היא פסלו המפורסם של טים אולריקס, הקרוי "ספר הטבע". מדובר בפסל הבני משתי מצבות וביניהן עץ זית המסמל את החיים. הפסל מסמל את כוח הצמיחה של החיים, שהינו חזק מאבני המוות. בחצר פסלים נוספים של יגאל תומרקין, מנשה קדישמן ואמנים נוספים שההגעה אליהם היא דרך שבילי ההליכה הצרים. *הכניסה למקום חופשית.

 

הפארק הגיאולוגי קריית שמונה
הפארק הגיאולוגי קריית שמונה | צילום: הרשות לפיתוח הגליל

 

פארק גיאולוגי מצוק רמים: קצת דרומה מחצר תל חי, במצוק רמים המתנשא מעל קרית שמונה, ניצבים להם גושי סלע מרהיבים שניתקו מהמצוק ויצרו גם פסלים סביבתיים ללא התערבות יד אדם. מצוק רמים הוא הגבוה שבמצוקי ישראל, כ 650 מטר והוא נוצר בהשפעת השבר הסורי-האפריקאי ובגובהו נחשפות שכבות גיאולוגיות עתיקות, כגון אבן חול צבעונית, מרבצי ברזל ומאובנים, המייצגים את ההיסטוריה הגיאולוגית של ארץ ישראל. האתר הוכר כשמורת טבע, ובאזור זה סומן שביל גיאולוגי, ומעבר לפינות פיקניק מתקיימות פעילויות גלישה וטיפוס צוקים. *הכניסה חופשית, הטיפוס בתשלום.

 

הפארק הגיאולוגי קריית שמונה
הפארק הגיאולוגי קריית שמונה | צילום: הרשות לפיתוח הגליל

 

הדולמן בקרית שמונה – עיצוב פרצוף אנושי בסלע: הדולמנים הם למעשה מבני קבורה, שלהערכת הארכיאולוגים נוצרו בתקופת הברונזה. הם בנויים מסלעי ענק של סלעים קטנים יותר, המהווים מעין שולחן אבן גדול. החלל שנוצר תחת האבן הוא תא הקבורה. במהלך חקר התופעה נערכו חפירות בגולן ונמצאו אף שרידי עצמות של שלדי אדם ומנחות קבורה. הדולמנים מספקים הצצה לתרבות בנאים קדומהוהתופעה אינה ייחודית לישראל, היא מוכרת במקומות רבים ברחבי העולם העתיק - ביפן, בקוריאה, באנגליה, בספרד ובאירלנד וגם בגולן ובגליל העליון. האטרקציה האמנותית הבולטת היא דולמן הנמצא באזור התעשייה הצפוני של קרית שמונה ובו חרוטים מגוון קווים בסגנון אמנותי ייחודי המדמים פרצוף אנושי הפונה כלפי מעלה. אפשר להגיע עם הרכב וליהנות מאי של צמחיה בין כל המפעלים ובתי המלאכה. מי אמר שאימוג'י (דולמן) אחד לא שווה אלף מילים?

הפארק הגיאולוגי קריית שמונה
הפארק הגיאולוגי קריית שמונה | צילום: הרשות לפיתוח הגליל

מוזיאון בר דוד בקיבוץ ברעם: חצי שעה נסיעה מקרית שמונה והגעתם למוזיאון של פרטי יודאיקה ואמנות יהודית הממוקם בקיבוץ ברעם שבגליל העליון. המוזיאון הוקם ע"י משה בר דוד שביקש להציג את פרטי האספנות שליקט עוד מאירופה. אחת העבודות המסקרנות היא סדרה נדירה של 8 ציורי זכוכית המתארים את סיפורי יוסף. הם צוירו הפוך, כלומר בחלק האחורי של הזכוכית. זהותו של הצייר המוכשר לא ידועה עד היום. בקומה השנייה של המוזיאון תוכלו ליהנות מאמנות ישראלית, כשגולת הכותרת היא הציור "אלגוריה" של ינקל אדלר, צייר גרמני מפורסם - ציור אספנות ענק שנרכש ממשפחה שעלתה מבריטניה, בשל גודלו היה קשה להכניס אותו למוזיאון וגרם המדרגות תוכנן במיוחד באופן שיוכל להציג את הציור. *הכניסה בתשלום

מיזם רוקמות תחרה: מיזם חברתי שהוקם בכפר הדרוזי חורפיש, שהוא למעשה פרויקט לקידום תעסוקת נשים המשמר אמנות עתיקת שנים – מסורת של רקמה עדינה, והכל בעבודת ידן של נשים דרוזיות, תושבות הישוב. מטרת העמותה היא קידום מעמד האישה בכפר חורפיש וייצור מקום תעסוקה עבורן. המיזם נוסד ע"י עפאף מנסור גנאם ומיזם נתמך ע"י הרשות המקומית של הכפר חורפיש, הרשות לפיתוח הגליל במסגרת "כפר ביקרתם – החוויה הדרוזית והצ'רקסית" ועמותות נוספות. המקום מציע הרצאה בנושא מעמד האישה הדרוזית, סיור וסיפור אישי, וכן סדנאות ללימוד מלאכות מסורתיות כגון אריגה וסריגה. לפרטים נוספים ותיאום ביקור במקום עפאף גאנם יוזמת ומנכ״לית 050-6869439

חורפיש, מיזם רוקמות התחרה
חורפיש, מיזם רוקמות התחרה | צילום: הרשות לפיתוח הגליל

 

לאטרקציות ומוקדי עניין אומנותיים נוספים בגליל כנסו לפודקאסט "מה בגליל – פודקאסט בדרך שלך" של הרשות לפיתוח הגליל