החלמונית והסתוונית כבר כאן: טיול פריחה בעקבות מבשרות הסתיו

מזג האוויר הסתווי שנחת עלינו הוא לא רק הזדמנות נהדרת לטייל בטבע, אלא גם בדיוק הזמן לפגוש את פריחת הגיאופטים - צמחי הפקעות, המגיחים מהאדמה ומבשרים לנו על שינויי מזג האוויר. אחרי החצב הגיע תורן של החלמונית והסתוונית, הפורחות לזמן קצר

חלמונית ברכס בשנית- צילום יעל סלע רשות ניקוז ונחלים כינרת

"החלמונית הגדולה וסתווניות תשבץ, שני מיני גיאופיטים נדירים (צמחים בעלי בצל ופקעת), הם מהמרשימים שבפרחי ארצנו", מתארת יעל סלע, מנהלת אגף חינוך, קהילה והסברה ברשות ניקוז ונחלים כינרת. "למרות גודלם הקטן, הם זוהרים ביופיים: החלמונית בפריחה צהובה עזה הדומה לחלמון ומכאן השם וסתוונית התשבץ, מין נדיר של סתווניות, הצומח בישראל על תלי געש בודדים בגולן. צבעה ורוד עז ועל גבי עלי הכותרת שלה מצוירת דוגמת משבצות מכאן שמה. צבעי הצהוב והסגול על רקע האדמה החרבה של הקיץ וסלעי הבזלת הכהים, יוצרים אסתטיקה נהדרת ומרעננת".

יעל סלע ממליצה לטייל במרומי רכס בשנית בצפון הגולן, אחד מנקודות הפריחה המפורסמות של החלמונית, שם היא פורחת לצד הסתוונית. "אחד ממאפייני הפריחה של החלמונית הוא ההופעה ב'כתמים'", כלומר למרות נדירותן של החלמוניות, הפריחה מופיעה בנקודות מאוד מסוימות וקבועות, כך שחובבי הפריחה יודעים בדיוק היכן אפשר למצוא אותן".

המסלול מתחיל בתחילת מקטע מספר 5 של 'שביל הגולן' היורד אל הכפר הצ'רקסי הנטוש ג'ואיזה, זהו שביל הליכה היורד דרומה בין עצי אלון מצוי, אלון התולע ואלון התבור פזורים על הרכס. רכס בשנית, שהינו מה שמכונה בפי הגיאולוגים "חרוט לבה", עליו בנויים שמונה חרוטי אפר (הרי געש), הוא אחד המקומות היחידים בגולן בהם נשמר החורש הפתוח שכיסה את האזור בעבר ואחד המקומות הבודדים בהם צומחים שלושת האלונים יחד בטבע.

ממש סמוך לנקודת ההתחלה של המסלול, לאחר כמה עשרות מטרים, כבר ניתן להבחין בריכוזי פריחה של החלמונית ובפרחי סתוונית התשבץ. ביער האלונים יש פריחה עונתית נפלאה, כולל מינים נדירים, לצד מיודעותנו, סתוונית התשבץ והחלמונית הגדולה, תמצאו בסתיו גם את כרכום השבכה וכרכום גיירדו.

כתבות נוספות ב- Mood

סתוונית התשבץ- ברכס בשנית- צילום יעל סלע רשות ניקוז ונחלים כינרת (2)
סתוונית התשבץ ברכס בשנית. צילום: יעל סלע, רשות ניקוז ונחלים כינרת

אם חשקה נפשכם במסלול יותר ארוך, המשיכו דרומה כקילומטר, המסלול מתחיל לרדת במתינות לכיוון דרום-מערב. בהמשך, חוצים שביל ג'יפים המוביל לישוב אלוני הבשן. לאחר המפגש עם שביל הג'יפים המסלול הופך פתוח יותר וחשוף יותר לשמש. המסלול מסתיים בסמוך לחורבות הכפר הצ'רקסי ההרוס ג'ויזה, שנמצא ליד עין ג'ויזה, כאשר השביל פונה מערבה ונפגש עם כביש 98 כק"מ דרומית מהכניסה לישוב אלוני הבשן. במסלול הארוך יותר יש צורך בהקפצת רכבים.

 דרגת קושי: קלה-בינונית. 

איך מגיעים: עולים לרמת הגולן בכביש 98, לכיוון מושב אלוני הבשן, כ- 1,700 מטרים מצפון לכניסה לאלוני הבשן יש לשים לב לפניה מזרחה, הבאים מדרום יפנו ימינה הבאים מצפון שמאלה. הפנייה הינה לכביש צר ועקלקל העולה לרכס בשנית. תחילת המסלול בציר העלייה לרכס בשנית במפגש עם ציר גישה פנימי "להר חזק" (נ"צ 229600/273300). מחנים את הרכב בחניון בסמוך לשילוט גדול של "שביל הגולן" ועוברים במעבר מסודר דרך 'גדר הבקר' אל שטח שמורת חזקה. מנקודה זו נצמדים לסימון מסלול שביל הגולן לכיוון מערב.

 ** שימו לב שלא לדרוך על החלמוניות ולהשאיר את המקום נקי לבאים אחריכם.