כשהטבע פוגש את המסורת: 4 בתי כנסת שתוכלו למצוא בלב הטבע

לקראת יום הכיפורים, רשות הטבע והגנים מזמינה אתכם לאתרי המורשת והגנים הלאומיים בהם נמצאים חלק מבתי הכנסת העתיקים ביותר בארץ

גלגל המזלות בבית הכנסת בגן לאומי ציפורי
גלגל המזלות בבית הכנסת בגן לאומי ציפורי | צילום: ראובן ריבן, רשות הטבע והגנים

גן לאומי ציפורי

ציפורי, הנחשבת לבירת הגליל בתקופת המשנה והתלמוד, משמשת כעדות היסטורית מרכזית למורשת היהודית באזור. ציפורי הייתה מושב הסנהדרין בתקופת רבי יהודה הנשיא, אשר לפי המסורת חתם כאן את המשנה. הגן הלאומי מציע שילוב של שרידים ארכיאולוגיים עשירים ומגוונים מתקופות שונות, כולל התקופות הרומית והביזנטית.

ציפורי גם מתאפיינת בסביבה טבעית פסטורלית, המוקפת בוסתנים ושטחים חקלאיים המשקיפים על נוף עוצר נשימה של הגליל התחתון. ההליכה בין הכרמים והבוסתנים, יחד עם התצפית מהמצודה הצלבנית העתיקה, מעניקה חוויית חיבור עמוק לטבע ולעבר. חובבי טבע והיסטוריה ייהנו מהשילוב של נופי גליל ירוקים ושרידי מבנים מהתקופות השונות, המספרים סיפור עשיר של חיי היהודים באזור לאורך ההיסטוריה.

לפי המסורת היו בעיר כ-18 בתי כנסת, אך רק אחד מהם נחשף עד היום בחפירות ארכיאולוגיות. בית הכנסת אשר התגלה בחפירות מתוארך לתקופה הביזנטית והמבנה שלו מזכיר בצורתו בזיליקה. במקום השתמרה רצפת פסיפס מרשימה המחולקת לארבעה חלקים: עקדת יצחק, גלגל מזלות (פסיפס דומה ניתן למצוא בבתי כנסת עתיקים בבית אלפא ובחמת טבריה), תיאור המשכן במדבר וארון הקודש. פסיפסים אלה הם בין הדוגמאות היפות ביותר של אומנות הפסיפס בארץ ישראל.

ספר התורה במתחם בית הכנסת בגן הלאומי ציפורי
ספר התורה במתחם בית הכנסת בגן הלאומי ציפורי | צילום: מיטל אהרון רויזר, רשות הטבע והגנים

 

כתבות נוספות ב-mood:

 

בית הכנסת בעין גדי 

בית הכנסת העתיק בעין גדי הוא ממצא מרהיב מתקופת התלמוד, שנבנה במאה ה-3 לספירה ושרד עד המאה ה-6 לספירה. הוא נבנה בתקופה שבה יישוב יהודי התפתח באזור נווה המדבר השופע מים והיווה מוקד חקלאי חשוב, בעיקר בזכות גידול צמח האפרסמון המפורסם. בבית הכנסת נמצאה רצפת פסיפס יפיפייה, הנחשבת לאחת המרשימות בישראל, והיא כוללת מוטיבים יהודיים.

בנוסף, אחת הכתובות הבולטות בפסיפס היא אזהרה לתושבי היישוב, המשביעה אותם לא לחשוף את "סוד הקריה" לזרים – ככל הנראה התייחסות לסודות ייצור שמן האפרסמון, שהיה מבוקש ויקר ערך. בנוסף, ישנה כתובות של חודשים ומזלות, כתובת שסופרת כעשרה דורות אחורה מתושבי המקום ועד לאברהם לאבינו.

המבנה ההיסטורי של בית הכנסת, הנמצא כיום תחת שימור, ממחיש את עושר חייהם הדתיים והתרבותיים של תושבי עין גדי באותם הימים. מיקומו של בית הכנסת בתוך הנוף המדברי, בסמוך לנחל ערוגות ושפע המים של עין גדי, מעצים את תחושת השקט והרוגע שמורגשת בביקור בו. המבקרים בבית הכנסת יכולים להתחבר למורשת היהודית העתיקה תוך התפעלות מהסביבה הפסטורלית, שמשלבת את הנוף המדברי והצומח הייחודי באזור זה.

בית הכנסת בעין גדי
בית הכנסת בעין גדי | צילום: דויד צל

 

גן לאומי בית אלפא

גן לאומי בית אלפא מכיל את אחד מבתי הכנסת העתיקים והמרהיבים ביותר מתקופת התלמוד.

בית הכנסת התפרסם בעיקר בזכות רצפת הפסיפס המפוארת שבו, שנחלקת לשלושה חלקים עיקריים: תיאור עקדת יצחק, גלגל המזלות ותיאור ארון הקודש. כל חלק מציג סיפור ויזואלי עשיר מתקופת התנ"ך, כשהדמויות והעיטורים מעבירים תחושות עמוקות של משמעות דתית והיסטורית.

התיאור של גלגל המזלות, הקטע המרכזי ברצפת הפסיפס, בו מופיע 'הליוס', אל השמש היווני, רוכב על מרכבה עם ארבעה סוסים, ממחיש את השילוב בין העולם היהודי לבין השפעות תרבותיות מהמזרח הקרוב העתיק. ברקע  רואים את שניים עשר המזלות, אשר שמותיהם כתובים בעברית. בנוסף, ניתן לראות ארבע דמויות המסמלות את עונות השנה, אשר ככל הנראה הושפעו מפסיפס שמקורותיו מעבר לארץ ישראל והועתק לכאן. הקטע העליון מתאר את ארון הקודש שמצדדיו מנורות 7 קנים ולמרגלותיו שני אריות פעורי פה. סביבו ישנם חפצי קודש שישמשו את בית המקדש: שופר, לולב, אתרוג ומחתה.

מעבר לאומנות המרשימה, הסביבה של בית אלפא עוטפת את המבקרים בשלווה כפרית. הגן הלאומי ממוקם בעמק יזרעאל, בלב נוף ירוק ורגוע, שהופך את הביקור לחוויה נעימה ומשכרת. השילוב של אווירת כפריות שקטה עם עושר היסטורי כה נרחב נותן למבקרים הזדמנות מיוחדת להתנתק מהשגרה ולהתחבר לשורשי העם היהודי, כאשר אומנות הפסיפס והטבע משתלבים בהרמוניה מושלמת.

בית הכנסת בגן לאומי בית אלפא
בית הכנסת בגן לאומי בית אלפא | צילום: בועז אשכול

 

גן לאומי חמת טבריה

חמת טבריה הוא אתר ייחודי המשלב בין טבע מרפא להיסטוריה יהודית עשירה. האתר, הממוקם לחופי הכנרת, ידוע במעיינות החמים שלו, שהיו בשימוש עוד מימי קדם ועד היום. המים התרמו-מינרליים הטבעיים שימשו לריפוי ולרחצה במשך אלפי שנים, והמבקרים יכולים ליהנות מחוויית רוגע בריאותית בתוך נופי הכנרת היפים. במקביל לכך, נמצא באתר בית כנסת עתיק, אשר נבנה ונחרב שלוש פעמים לאורך ההיסטוריה.

ככל הנראה, בית הכנסת המקורי הוקם בשנת 230 לספירה, ונהרס לראשונה במהלך אותה המאה. מבית כנסת זה נותרה פיסת פסיפס שמוצגת במקום. לאחר חורבנו הראשון, בית הכנסת הוקם מחדש ונחרב פעם נוספת במאה ה-5. ממבנה זה נותרה רצפת פסיפס מפוארת, המחולקת לשלושה חלקים שונים, ומזכירה מאוד את רצפת הפסיפס של בית אלפא.

בחלק הצפוני מצוירים שני אריות וביניהם תשע כתובות הנצחה ביוונית, בחלק המרכזי מצויר גלגל מזלות המקיף את דמותו של אל השמש (בדומה לפסיפס בבית אלפא), ובחלק הדרומי מוצגים ארון הקדש וסמלים יהודיים שונים. בפינותיו של הפסיפס ישנן דמויות של 4 נשים המסמלות את עונות השנה.

על הריסותיו של בית כנסת זה, נבנה בפעם השלישית בית כנסת, כשהפעם המבנה נחשב לגדול יותר והכיל אולם גדול המחולק לשלושה מרחבים וגומחת תפילה. בית כנסת זה היה פעיל עד למאה ה-11. נכון להיום, בית הכנסת מוקף בקירות זכוכית המאפשרים ליהנות מהנוף שמסביבו. כך, השילוב הייחודי של מעיינות חמים ונוף היסטורי הופכים את חמת טבריה למקום שמציע רוגע נפשי, פיזי ורוחני כאחד.

בית כנסת ופסיפס בגן לאומי חמת טבריה
בית כנסת ופסיפס בגן לאומי חמת טבריה | צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים.

 

אורית ברוטניק, מנהלת אגף ארכיאולוגיה ברשות הטבע והגנים: "לאורכה ולרוחבה של ארצנו היפה פזורים אלפי אתרי מורשת לאומיים, אותם אנו משמרים ומטפחים במסירות לאורך השנה. אני מזמינה אתכם לנצל את התקופה הנעימה ביותר בשנה כדי לבקר באתרים אלה ולהתחבר למורשתנו העשירה, לנופי הארץ ולסיפור המרתק שלנו בארץ ישראל. זוהי הזדמנות נפלאה להתרענן, להעשיר את הידע וליהנות עם המשפחה בחיק הטבע ומורשת התרבות שלנו."

אתרי רשות הטבע והגנים פועלים בהתאם להנחיות פיקוד העורף המשתנות. עדכונים לגבי הפעילויות ופתיחת האתרים יינתנו באופן שוטף באתר רשות הטבע והגנים, לכן לפני כל יציאה לטיול יש להתעדכן באתר הרשות או במוקד הטלפוני במספר *3639.

רשימת אתרי הרשות הפתוחים והסגורים