ליל כוכבים בחינם: 6 אתרים חשוכים לצפייה במטר המטאורים ללא תשלום

רגע לפני שהשמיים יוארו באור כוכבים והמונים ישעטו לדרום כדי לצפות בהם במגוון אתרים ואירועים בתשלום, אבנית סטרולוב מגלה היכן ואיך אפשר לצפות במטר המטאורים לגמרי בחינם

מטאורים במצפה רמון
מטאורים במצפה רמון | צילום: שחר כהן

מדי שנה בחודש אוגוסט מתקיים מטר המטאורים. אמנם מבחינה טכנית, ניתן לראות מטאורים בכל לילה, ואולם בתקופה הזו של השנה, ששיאה בתאריכים 8-14/8/2024, ניתן לראות כמות מטאורים גדולה משמעותית.

הגורמים למטר המטאורים הם שביטים. שביט הוא גוש של קרח ואבק המקיף את השמש. מסלול ההקפה הוא אליפטי, וכאשר השביט מתקרב לשמש, הוא מתפרק לאיטו בשל הקרינה, והחלקיקים שמתפרקים ממנו יוצרים מעין שובל, שמואר ע"י השמש ובכך נוצר הזנב הייחודי שלו.

בעוד שקיימים לא מעט אירועי תצפיות כוכבים בתשלום, הרי שניתן גם להגיע ולצפות במטר לגמרי בחינם במקומות רבים. אספנו לכם 6 אתרים חינמים וחשוכים המתאימים לצפייה במטר המטאורים, מצפון לדרום.

בימי השיא של המטר, בתאריכים 11-12/8 יוצבו פקחים בנקודות מפתח במדבר.

מטר מטאורים בשמי מצפה רמון
מטר מטאורים בשמי מצפה רמון | צילום: רויטרס

 

כתבות נוספות ב-mood:

 

מצפור דביר

בצמוד לגן הלאומי כוכב הירדן  נמצאת תצפית יפהפיה על העמק. המצפה קרוי על שמו של סגן דביר לניר ז"ל שנספה באסון המסוקים. המצפה ממוקם מעברה הדרומי של גדר המבצר. בשעות האור ניתן לראות מהמצפה נוף מדהים של הכנרת והגולן, עמק הירדן והרי הגלעד, וכמובן יישובי הסביבה.

המקום מתוחזק ע"י בני היישוב מולדת, בו התגורר סגן לניר ז"ל.

במקום עצי זית לצד עץ אקליפטוס ענק, ספסלי ישיבה, שולחנות פיקניק ומנגל גדול, ואפילו חנייה.

ווייז: מצפה דביר

זריחה ממצפה דביר
זריחה ממצפה דביר | צילום: יעלי קורץ

 

מצפור הסיירים ורכס כרמיה – יערות הכרמל

מצפור סיירים הוא מהמצפורים הרבים הפזורים בכל רחבי פארק הכרמל. המצפור המקסים נגיש ומונגש, בנוי כולו אבן ובו שפע שולחנות פיקניק. בקצה המצפה רחבה גדולה וממנה נשקף נוף של הים התיכון, עתלית ויישובי החוף. במקום יש גם שירותים ציבוריים וחניה.

המצפור נבנה לזכרו של עידו שפירא ז"ל, לוחם סיירת הצנחנים שנפל בקרב בג'נין בשנת 2006.

ווייז: מצפור סיירים. שימו לב כי לעתים בשעות הערב השער סגור. ניתן לחנות בסמוך לשער וללכת הליכה קצרה אל המצפור.

מצפור הסיירים
מצפור הסיירים | צילום: אבנית סטרולוב

 

פסל אלכסנדר זייד – עמק יזרעאל

אלכסנדר זייד, השומר הנצחי, ניצב גאה על סוסתו ומשקיף על יופיו של עמק יזרעאל בסמוך ליישוב בית שערים.

במקום ניתן למצוא את האנדרטה לזכרו, בליווי מסבירן קולי. בצמוד נמצא קבר שיך אברק. הנוף מכאן עוצר נשימה בכל שעות היום. תוכלו לחנות במקום, ועם רדת החשיכה לצפות במטר הכוכבים.

ווייז: אלכסנדר זייד

פסל אלכסנדר זייד
פסל אלכסנדר זייד | צילום: אבנית סטרולוב

 

חניון ירקעם

חניון לילה עין ירקעם הוא חניון "שלט" דהיינו חניון שאין בו שירותים למטיילים בלבד השלט. החניון ממוקם באזור רמת הנגב, סמוך לצומת הכבישים 206 ו-225. החניון צמוד לעין ירקעם, מעיין המלא מים כל השנה, הנובע מחלקו העליון של נחל חתירה. בהתאם להנחיות רשות הטבע והגנים, בחניון זה מותר להקים אוהל.

ההמלצה שלנו היא שאם נשארתם עד אור הבוקר כדי לצפות בשמיים ובכוכבים, תוכלו לסיים את החוויה בביקור בעין ירקעם הממוקם בסמוך, גב גדול בעומק של כ-5 מטרים ובגודל של 10x15.

ווייז: חניון לילה עין ירקעם

עין ירקעם
עין ירקעם | צילום: כרמל קמין

 

חניון נחל עקרבים

גם בחניון נחל עקרבים לא נמצא כלום מלבד שקט ושלווה, שזה בדיוק מה שצריך בשביל לצפות במטר המטאורים החניון מרוחק יחסית מהכביש הראשי, וזה מקום מושלם ליהנות מהשקט המדברי ולצפות בכוכבים. שימו לב כי בחלק מהלילות נושבת כאן רוח ולכן מומלץ להצטייד בביגוד מתאים.

ווייז: חניון לילה נחל עקרבים

נחל עקרבים
נחל עקרבים | צילום: רט"ג

 

חניון הגבס הפנימי – במצפה רמון, שמורת אור עולמית

מכתש רמון הוכרז בשנת 2017 כשמורת אור כוכבים בינלאומית, אחת מתוך 200 שמורות בכל רחבי העולם. חניון הגבס הפנימי הוא אחד החניונים הפחות מוכרים במכתש. מדובר בחניון מבודד באזור ששימש בעבר כמחצבת גבס. בחניון זה ניתן להקים אוהלים, וכך תוכלו לצפות במטר בנוחות מירבית ואף להישאר ללון.

ווייז: חניון לילה גבס פנימי

חניון הגבס הפנימי – במצפה רמון
חניון הגבס הפנימי – במצפה רמון | צילום: ליאור אבולעפיה - אתר הקמפינג הישראלי גו קמפינג

 

10 טיפים לליל צפיה בכוכבים:

* חפשו נקודה חשוכה במיוחד והתמקמו בה. המטאורים חיוורים יחסית, ולכן ככל שיש יותר אור, כך פוחת הסיכוי לראותם.
* שימרו על החושך וצמצמו את השימוש בתאורה. אם התמקמתם בנקודה חשוכה, אז הדלקתם פנסים ודורה, הרי שיצרתם בעצמכם את האור. לכן שימרו על החושך. אפילו מסך הפלאפון יכול להרוס את ראיית הלילה.
* אם אתם חייבים תאורה, כסו את מקור האור במספר שכבות של שקף או נייר צלופן אדום.
* דאגו שיהיה לכם נוח. הביאו כסא, מחצלת, פק"ל קפה, ערכת פיקניק ושמיכה. אם אתם עם ילדים, הביאו שוקו חם וחטיפים, ואם אתם רק מבוגרים, אז בקבוק יין.
* התנוחה הטובה ביותר לצפייה בכוכבים היא בשכיבה על הגב, והתבוננות אל השמיים, כך שתסתכלו על חלק גדול ככל הניתן מן מהשמיים בבת אחת.
* התלבשו חם. אמנם אנחנו בשלהי הקיץ, אבל בלילה עלול להיות קריר, במיוחד אם אתם נמצאים באיזור המדבר.
* היו סבלניים. המטאורים מופיעים באופן אקראי. המתינו, הגיעו עם חבר או חברה, שימו מוסיקה טובה והתמסרו לשקט ולשווה.
* הגיעו בשעת השקיעה. כך תוכלו להתמקם בנוחות כל עוד יש אור. בנוסף, לעיניים לוקח זמן להתרגל לחשיכה. באם תגיעו לפני החשיכה המוחלטת, ההסתגלות של העיניים תהיה קלה יותר.
* הורידו לנייד אפליקציה של זיהוי כוכבים.
* נוחו היטב ביום שלפני, כדי שתוכלו להישאר ערניים עד שעה מאוחרת.

גשם של מטאורים בטבע
גשם של מטאורים בטבע