גבים, נחלים, סולמות וחבלים: מסלולי טיול שווים בארץ

זה הזמן לחגוג את הימים של אחרי הסגר והקורונה שהשאירה אותנו בבית - עם מסלולי טיול ירוקים שמתאימים לכל המשפחה וסיורי חינם בכל הארץ

קניון נחל ברק
קניון נחל ברק, מבט מבפנים | צילום: shutterstock

במיוחד בשבילכם הכנו רשימת המלצות למסלולי טיול שווים במיוחד במדינתנו הקטנה:

נחל ברק

אם אתם רוצים לפגוש את הגבים מלאי המים בנחל ברק כדאי שתמהרו. החורף האימתני האחרון שפקד אותנו מילא גם את גבי המים שבערבה הדרומית. נחל ברק מומלץ אוהבי הסולמות והחבלים וכן, גם לחובבי המים. אם אתם מבקרים בערבה, או אפילו בדרך לאילת - עצרו וטיילו. כדאי לקחת בחשבון שתיאלצו לשחות באחד הגבים כדי להגיע לסולם שבצדו השני (סלולריים אאוט או עם כיסוי נגד מים) וכן, ילדים קטנים עלולים להתקשות בטיפוס - קחו אתכם מינשאים.

איך מגיעים?

נכנסים מכביש הערבה (90) לכיוון נחל ברק (קיים שילוט). אם אתם עם רכב 4X4 תוכלו להגיע ממש לתחילת המסלול. עם רכב רגיל תוכלו לחנות בחניון הלילה של נחל ברק ולהמשיך בהליכה רגלית לתחילת המסלול של קניון נחל ברק. או להתקדם בזהירות עם הרכב עד למקום שבו קשה להמשיך לנסוע. (המרחק מחניון הלילה לתחילת המסלול כ-10 ק"מ).

המסלול בקניון נחל ברק מעגלי. ניתן לטפס בשביל הירוק עד לקצה ההר והכניסה לקניון ואז לחזור בירידה דרך סולמות, חבלים, יתדות וגבים. או לעשות את המסלול הפוך - לעלות במעלה הקניון דרך השביל הכחול ולרדת דרך ההר. יש גם אופציה לעלות בסולמות והגבים בשביל הכחול ולרדת חזרה מאותה הדרך - למי שרוצה לחזור לעבור שוב בגבי המים.

המלצה רותחת 1: אם אתם כבר בסביבה, והרי בחוץ רותח - קחו בגדי ים וכל אביזר מים אחר וסעו כמה ק"מ משם (מול מושב פארן) למאגר המים עשת - גם כאן הגשמים הביאו ברכה ומילאו את המאג שגדל למימדי כינרת. אפשר ומומלץ להיכנס, לשכשך ולשחות במים. בילוי מושלם של חצי יום מובטח.

המלצה רותחת 2: פלאפל מאש - עגלת פלאפל ניידת ביישובי הערבה: ימי שני בחצבה, ימי שלישי בפארן, ימי רביעי בעין יהב, ימי חמישי בצופר, ימי שישי בצוקים. הכדורים מושלמים, הטחינה והרטבים וואוו. 

קניון נחל ברק
קניון נחל ברק. מסלול מעגלי | צילום: shutterstock
פלאפל מאש
פלאפל מאש, ערבה. טעים אש | צילום: יעל גולן
מאגר עשת
מאגר עשת. הכינרת של הערבה | צילום: יעל גולן

נחל הקיבוצים

נחל הקיבוצים בעמק בית שאן זורם כל השנה ומתאים לטיול משפחתי כל השנה. אחד היתרונות - האפשרות ללכת בשביל הסובב את הנחל גם למי שלא רוצה או יכול להיכנס למים (וכן, גם לצלם את כל המשתכשכים ולשלוח לסבתא בזמן אמת). לאחר החניה עם הרכב, מגיעים לבריכת הקצינים שהוקמה בימי הבריטים, בה ניתן להשתכשך ולהתרענן בימים חמים אלו. מומלץ ללכת בשביל העפר מערבה, לעבר ניר דוד. ירידה למי הנחל אפשרית במספר מקומות. לאחר שירדתם מומלץ בחום ללכת בתוך המים בחזרה לבריכת הקצינים. שימו לב, בחלק מהמקטעים גובה המים יכולים להגיע למטר וחצי ויש גם מגלשות כיפיות בתוך צינורות הביוב. מוזמנים להביא גלגלים, מזרנים, מצופים או כל אביזר מים אחר.

מסלול ארוך: למעוניינים במסלול ארוך ניתן להתחיל את המסלול בחניון פארק המעיינות ומשם בהליכה רגלית מהמבואה של הפארק לתחילת נחל הקיבוצים, כמה מאות מטרים משם. מסלול זה עובר לאורכו של הנחל ועד לברכת הקצינים, אורכו כ-1.5 קילומטרים ולאורך המסלול קיימות מספר אפשרויות לכניסה והליכה במים. המים בנחל עשויים להגיע לגובה של כמטר וחצי ועד כשני מטרים בחלק מהמקומות.

איך מגיעים?

ההגעה לנחל הקיבוצים היא מדרך עפר שיוצאת מכביש 669 מדרום לקיבוץ ניר דוד. בדרך העפר שלטים המורים לבאים על "נחל הקיבוצים". ברחבת החנייה תבחינו לאחר כ-100 מטרים. לא ניתן להמשיך עם הרכב עד לנחל עצמו, מאחר והאזור נסגר לנסיעת רכבים, בהיותו חלק מפרויקט עמק המעיינות, שמטרתו לשמור על המעיינות באזור נקיים ונעימים לציבור המטיילים.

נחל הקיבוצים
ללכת, לשחות, לגלוש בצינור הביוב. נחל הקיבוצים | צילום: שאטרסטוק

טיול בעכו לכל המשפחה

העיר העתיקה של עכו היושבת על חוף מפרץ טבעי, הייתה משך כל ההיסטוריה מוקד משיכה לתרבויות ועמים. היא טומנת בחובה שווקים ומקומות הומים ומוכרים ולצדם שכיות חמדה נסתרות ומוכרות פחות. בטיול הזה נלך אל גנים, דתות, ובתים הנמצאים בצידה הנסתר והמרתק של עכו.

מתחילים בביקור בגנים הבהאים המטופחים (נא לבוא עם ביגוד צנוע), שם תוכלו להתרשם מייחודו של הגן בו קבור מייסד הדת. משם כדאי להמשיך אל העיר העתיקה. תציצו אל תוך המתחם הסופי המרהיב ותכירו את הזרם הסופי שמרכזו בעכו.

דרך סמטאות העיר ממשיכים בהליכה אל כיכר גנואה, כיכר ציבורית שבמרכזה מזרקה קטנה. בתקופה הצלבנית כיכר זו הייתה מפגש בין הרובע הטמפלארי מדרום והגנואזי ממזרח. המבנה הלבן בחלק המערבי של הכיכר הוא מקום קדוש לבהאים בו שהה מיסד הדת בהיותו כלוא בעכו במאסר בית במחצית השנייה של המאה ה-19. תפגשו את מאפייניי בתי האפנדים, שהיו למעשה ארמונות מפוארים, ושימשו את השליטים והעשירים העותומאניים במאה ה-19. תראו בתי כנסת, מסגדים, כנסיות וחאנים, ולסיום אתם מוזמנים לחבור לשוק המרכזי ולנמל הציורי.

עכו
גנים, דתות, ובתים. טיול בעכו העתיקה | צילום: shutterstock

סיורים בחינם

במשרד התיירות מעוניינים להחזיר את הציבור לטייל ואת מורי הדרך לעבודה ולכן הם מציעים סיורים בחינם על ידי מורי דרך בשמורות הטבע, בגנים הלאומיים ובערים.

עם התחלת החזרה לשגרה ממשבר הקורונה, ומתוך מטרה להניע את תיירות הפנים, ולסייע לעסקים בתעשיית התיירות, יוזם ומתקצב משרד התיירות סדרה של סיורים מודרכים לקהל הרחב, בחינם, באמצעות רשות הטבע והגנים. הסיורים יתקיימו בסופי שבוע (חמישי-שבת) מסוף יוני (25.6) ועד סוף אוגוסט, בשמורות הטבע, בגנים הלאומיים ובערים ברחבי הארץ. את הסיורים ידריכו מורי דרך מורשים, במימון משרד התיירות. משך הסיורים יהיה עד 3 שעות, והם יתקיימו בלפחות 8 מוקדים שונים בארץ. הסיורים יתקיימו בכפוף להנחיות "התו הסגול" בכל הקשור לשמירת מרחק, מסיכות ומספר משתתפים של עד 50 איש (מבוגרים וילדים). מאחר שמזג האוויר בחודשים יוני-אוגוסט הוא חם, נבחרו אתרים שיש בהם נקודות הדרכה מוצלות ונעימות.

רשימת הסיורים המוצעים:

אזור הצפון
שמורת עין אפק/חי בר כרמל – לאורך ביצה, מקורות מים ועופות מים ססגוניים.
טבריה – סיור רגלי מהאזור העות'מני ועד העיר הרומית

אזור המרכז
גן לאומי בית גוברין – סיור במערות
תל אביב יפו – סיור רגלי מחוץ לחומות יפו לתוך העיר
ירושלים – סיור רגלי שמחבר את העיר ממערב וממזרח כולל העיר העתיקה והכותל

אזור יו"ש
גן לאומי הרודיון – אתר היסטורי וארכיאולוגי מהידועים בעולם

אזור הדרום
גן לאומי מצדה – טיול זריחה, נגן נבל בפסגה ומופע אור קולי
באר שבע – סיור רגלי בעיר העתיקה

המעוניינים להשתתף בסיורים מוזמנים להירשם ברט"ג, או טלפונית במוקד 3639*