מרפסת תלויה, נופי בראשית ויעלים: טיול במצפה רמון

להוריד הילוך, לשחרר, לנשום ולמלא מצברים עד לסיבוב הבא: טיול של פסח בדרום

זמן צפייה: 03:06

ב-2013 פרסם מדריך הלונלי פלנט, התנ"ך של עולם התיירות,  את רשימת עשרת המקומות הכי חמים לטייל בהם בעולם. הנגב שלנו זכה אז להתברג במקום השני, כשאת הבכורה כבש האי קורסיקה. כבר אז אמרנו "יופי נחמה, עכשיו באים"? הרי אלפי שנים שהוא מתהדר במכתש הכי בראשיתי, היפה והגדול בעולם, בדיונות חול מרהיבות ביופיין, במעיינות נסתרים שמרווים את המדבר, באברהם אחד שהילך שם בבטחה עד שתקע יתד בבאר שבע. בקיצור, אנחנו כבר ידענו ועכשיו גם העולם שמסתער עליו לאט, אבל בטוח יודע.   בארסנל הדרומי התיישבויות בודדים שמפרחים את השממה, חוות חקלאיות שמוכיחות שכל קוץ במדבר הוא פרח מניב, מחלבות, יקבים, אמנים, צימרים, מלונות, אתרים היסטוריים, שרידים ארכיאולוגים. אלה, ועוד, הם בין השאר גם הסיבות שתרמו לרנסנס התיירות של מצפה רמון, טרום בואו של הקזינו. אולי.

חוות צל מדבר. צילום: אריאלה אפללו
חוות צל מדבר. צילום: אריאלה אפללו

אז חזרנו שוב ל'מצפה' מתאהבים בה בכל פעם מחדש. האוויר, השקט, המרחבים, הנופים גורמים לנו להוריד הילוך, לשחרר, לנשום ולמלא מצברים עד לסיבוב הבא. והסיבוב שלנו מתחיל בכל פעם במקום אחד מנצח – המרפסת התלויה. המרפסת בגובה 60 מטר בולטת משפת המצוק, תלויה מעל תהום המכתש בין שמיים לארץ. הבונוס לעמודים במרפסת הוא הנוף עוצר הנשימה. הכי בתולי ובראשיתי שיש.

המרפסת היא חלק מטיילת אלברט שעוברת לאורך המצוק כשאת התפאורה המרגשת משלימים ה'כלבים' של העיירה, היעלים. אלה מדלגים בין הסלעים, מתקרבים אלינו מבלי להתרגש ורק מחכים שנתפעל, נלטף ונשלוף צ'ופרים מהתיק. היעלים משוטטים בין פסלי האבן הנטועים שם כבר עשרות שנים, מקשטים את הטיילת  בתערוכה פתוחה ומתמזגים עם הטבע. חלק מהאובייקטים הם פסלי מוזיקה הנעים ברוח ומשמיעים צלילי בין ערביים על רקע שקיעות ציוריות, מרהיבות. הקסם בהתגלמותו.

'מצפה' שלנו היא לא רק טיילת ומכתש, היא עיירה שתושביה הצעירים מבינים את מה שלא הבינו המבוגרים, שיש לה פוטנציאל אדיר. הם נוהרים אליה, מקימים שלוחות של משרדי פרסום והייטק, יוזמות תיירותיות כמרכזי אופניים,  רכבי שט, פעילויות אתגריות, פותחים צימרים בתוך האנגרים והוסטלים בבתי שיכון נטושים, אמנים ברובע הבשמים, מחול ותנועה בהאנגר אדמה, מאפיה קטנה ומטריפה, סדנאות, גלריות וברים במבנה תעשייה שוממים. אלה מצטרפים ליוזמות וותיקות יותר כחי בר שמטפח את חיות המדבר, מרכז אסטרונומי שעוקב אחרי גרמי השממים, מרכז מבקרים שמציג תופעות גיאולוגיות ומוזיאון מרגש שמנציח את האסטרונאוט אילן רמון.

כמה? הטבע, הטיילת, המרפסת, הנופים, היעלים והפסלים, כולם שלכם ללא תשלום

הגעה: מכביש 40

לפרטים: תיירות הר הנגב -  negevtour.co.il

עוד מסלולי חג:

>>מסלול סודי במרכז הארץ: שמורת אגם הנקיק
>>עם ובלי מים: מי אמר שבנחל תנינים יש רק תנינים?

ומה בחג? משחק הבילוש "מי אכל את העקרב הצהוב" במרכז המבקרים מכתש רמון;  סיור במפעל הסבונים פארן; חג הגז בחוות האלפקות וסיור במפעל הצמר שלהם; פעילות אסטרונומיה; אומנות, רוקחות, צורפות ומאפים ברובע דרך הבשמים; סנפלינג וגלישת הדיונות עם דרור במדבר; חווית שטח מדברית עם  Wild Cat ומלאכפלה - פסטיבל אלטרנטיבי עם מלאכות עתיקות, מפגשים מוזיקליים, סדנאות מדע, תנועה, רוקחות, גששות, סיתות אבני צור, גילוף בעץ ועוד. בתשלום

 ואם אתם כבר בסביבה 1: מרכז מבקרים המציג את תופעות הנוף והגיאולוגיה המיוחדות של המכתש בדרך חווייתית לצד סיפורו המרתק של האסטרונאוט אל"מ אילן רמון החל משירותו בחיל האוויר, דרך תקופת האימונים בנאס"א, המשימה בחלל ועד לסופה הטראגי.  עוד במקום: דגם המעבורת "קולומביה, חליפת האסטרונאוט הכתומה שלו, סיפור התרסקותו של בנו, הטייס אסף רמון, וסרטון הסוקר את תחנות חייו.  בתום הסרט המסך עולה ומבעד לקיר הזכוכית נגלה המכתש במלוא תפארתו.

ואם אתם כבר בסביבה 2: חי רמון -  גן זואולוגי המציג  עשרות זוחלים (נחשים, לטאות, צבים), מכרסמים (דרבנים, גרבילים, מריונים, פסמונים), פרוקי רגליים (עקרבים, עכבישים) וכן שפני סלע, בזים וקיפודים מדבריים. המוקד הזואולוגי מוקף בגן בוטני אקולוגי שמציג בתי גידול מדבריים של מעיין, ערוץ נחל, מצוק ודרדרת, דיונה, משטחי הלס וחמדה. הילדים שבחבורה ימלאו בקבוקים בחול צבעוני יקבלו כתבי חידה ויוסמכו להיות פקחים ושומרי טבע .

ואם אתם כבר בסביבה 3: מצוידים ברכב 44X? רדו לדגום את מעמקי המכתש. אחד מהמסלולים המומלצים מתחיל בתצפית עצמאות ויורד בכביש 40 המתפתל. כ-2 ק"מ אחרי התצפית, מעט לפני הגשר, פונים ימינה בשילוט לנחל רמון ונכנסים ל"אמבטיה" - למכתש שגודלו 34X12 ק"מ. נוסעים לאורך ציר החשמל המטפס להר גוונים וזוכים לפנורמה נפלאה של 360 מעלות, היחידה החולשת על כל המכתש. מההר יורדים לגיא זוחלים ונוסעים לאורך נחל גוונים עד לעין סהרונים, שמתמלא במים בחורף ואפשר לשכשך בו עד חודש מאי.

הטיולים הכי שווים לפסח עכשיו בפייסבוק שלנו