חמישה מעיינות לסגור איתם את הקיץ

בגולן, בחרמון, בעמק בית שאן, בכרמל ובנגב: לפני הדגר, אחריו, או בין לבין כשמתאפשר - לברוח מהחום במעיינות צוננים

עין ירקעם
החורף האחרון עשה את שלו, גם במדבר. עין ירקעם | צילום: כרמל קמין

בימים של חוסר וודאות מפני סגר מתקרב, או סתם מגלי חום שאי אפשר לחזות את עצמתם – הנה רשימה של חמישה מעיינות לסגור איתם את הקיץ – בגולן, בחרמון, בעמק בית שאן, בכרמל ובנגב.

צלול, קריר ומתאים לעגלות: עין מודע

ממש מתחת לרכס גלבוע נמצא עין מודע, אחד המקומות הנעים לשכשוך בזכות הטמפטורה של המים שם שעומדת תמיד על 28 מעלות פלוס צלילות נפלאה. הבריכה נמצאת 300-400 מטרים מהחניון המוסדר (ללא תשלום) וניתן להגיע בהליכה קלה בכביש עפר, כך שזה מצוין גם לעגלות וילדים. המים בבריכה עצמה בעומק של מטר ויש במתחם מסביב הרבה צל ושולחנות פיקניק. למשקיעים - אפשר לנסוע אחרי זה גם לנחל הקיבוצים.

עין מודע
מתאים גם לעגלות וילדים. עין מודע | צילום: כרמל קמין

הדרומי והמדברי: עין ירקעם במכתש הגדול

מעיין הדרומי הזה שנמצא בקרבת המכתש הגדול כדאי לבוא בשעות הבוקר המוקדמות או לקראת שקיעה, אחרת עמוס שם מאוד והחום כבד. שימו בוויז "עין ירקעם" ועקבו אחרי הסימונים בירוק. תוך בערך עשר דקות של הליכה בתוך המדבר (לא מתאים לעגלות, אבל ילדים יסתדרו מצוין) תראו את קני הסוף הירוקים במרפסת סלע יפה שצופה אל הערוץ. בשביל לרדת למעיין תצטרכו להמשיך עוד עם המסלול עוד כמה דקות עד שתגיעו לעין ירקעם עצמו. חורף 2020 אמנם היה מבאס בגלל הקורונה, אבל הגשמים הרבים שלו שנמשכו אפילו במאי גרמו לכך שגם בספטמבר המים בעין ירקעם נקיים וטובים לשחייה.

עין ירקעם
מים נקיים וטובים לשחייה. עין ירקעם | צילום: שאטרסטוק

חצבים בכמויות וניקבה קרה - עין קדם

קרוב לחיפה וממש מתחת להר הכרמל מסתתרת לה ניקבה קרירה בשם עין קדם, והיא הסיומת המהנה של מי שיורד את המסלול של נחל גלים. אפשר כמובן להגיע רק לנקבה, אחרי הליכה של כשעה מהרכבים. שימו בוויז "נחל גלים", והשאירו את הרכבים ממש איפה שנגמרים הבתים בשכונה של טירת הכרמל. אתם אמורים לראות שלט המכוון אל הנקבה עם סימון שבילים. בדרך למעיין תוכלו ליהנות מכמויות פריחה מרשימות של חצבים וסביר שתגיעו מזיעים מספיק בשביל לחלוץ נעליים ולהיכנס אל הנקבה הקרירה. אין צורך להביא ממש בגד ים שכן הנקבה רדודה מאוד ומגיעה עד לגובה הברכיים, אבל ילדים יוכלו בהחלט להצטנן בתוכה ולבלות.
אין פינות ישיבה מוסדרות סביב הניקבה, והמסלול בחזרה לאוטו חוזר בדיוק באותה הדרך.

עין קדם
מים רדודים והרבה חצבים. עין קדם | צילום: כרמל קמין

בור כחל: הכי צפוני, הכי קר

החרמון הוא בערך המקום היחיד בישראל בו הקיץ אינו מורגש בשיא העצמה, שכן אפילו באוגוסט נעים למדי לטייל בו. לא רחוק מברכת מן נמצא בור כחל – בור מי שלגים שהופשרו שכדי להיכנס אליו צריך לפתוח מכסה ברזל ולהיכנס לתוך בריכה קטנה מקורה לחלוטין עם מים בטמפרטורה מקפיאת איברים במיוחד. אי אפשר להיות יותר מכמה דקות בתוך בור כחל, אבל זה אחד המקומות הכי מרעננים שיש בארץ ישראל. כדי להגיע לשם תצטרכו להשאיר רכב בנווה אטיב ולעלות ברגל כשעה וחצי של עלייה קשוחה או שאפשר להתקדם עם הרכב עוד במעלה ציר חמש (כביש סלול) ואז ללכת רק עשרים דקות.

בור כחל
תתכוננו למים קפואים. בור כחל | צילום: כרמל קמין

בריכת הקצינים של עין עלמיין

בצמוד לישוב חד נס, מעל הכנרת ומול הגולן נמצאת בריכת קצינים צוננת במיוחד עם גישה נוחה למדי לרכב. שימו בוויז "עין עלמיין" וסעו בזהירות בכביש העפר, שכן הוא קצת מאתגר לרכבים שאינם ארבע על ארבע. עדיף לעצור את הרכב כשהכביש הופך משובש מדי וללכת כ-400 מטר אל הבריכה. מסביב לעין עלמיין יש הרבה צל ומקומות לשבת לנוח מהטבילה הקפואה במים.

הכותבת הינה בעלת בלוג הטיולים מסוף כרמלית