שדות של אירוסים: טיולי פריחה קלים לסופ"ש

בשבועיים הקרובים זו כנראה ההזדמנות הכי טובה שלכם להספיק לראות פריחת אירוסים, לפני שהאביב מחמם הכל והפריחה תסתיים. בלוגרית הטיולים וחובבת הפריחה כרמל קמין הכינה לכם כמה המלצות לטיולי אירוסים קלים בדיוק לתקופה הזאת של השנה

20200319 111040
אירוס הגלבוע במלכישוע | צילום: כרמל קמין

חודש מרץ זו תקופה מעולה לצאת לראות את פריחת האירוסים בצפון הארץ, אחד מהפרחים ההדורים והיפים ביותר שיש לנו. במישור החוף אירוס הארגמן בשיא פריחתו וממש בקרוב גם תתחיל הפריחה של אירוס הגלבוע או האירוס הנצרתי בצפון. שימו לב לא לקטוף את הפרחים וגם לא לרמוס אותם בעת הצילום! מדובר בפרחים מוגנים ונדירים. פירוט נוסף של אירוסים בגולן ובחרמון וגם ליד ירוחם שבקרוב תתחיל פריחתם, ממתין לכם גם בבלוג שלי.

שמורת האירוס הנצרתי בנצרת

הדרך הקלה ביותר לראות את האירוס הנצרתי היא בנסיעה לכיוון בית העלמין בנצרת אל שמורת האירוס הנצרתי. תמצאו שם שביל עפר נגיש לעגלות (אם כי בשיפוע) עד לאזור הפריחה. זהו טיול קל מאוד ונכון לשבוע הנוכחי הפריחה החלה, אבל בשבוע הבא תתחזק.

Wmgriy
אירוסי הארגמן בחוף השרון | צילום: כרמל קמין

מה לשים בוויז: שמורת ההאירוס הנצרתי

אירוס הארגמן בשמורת חוף השרון, ארסוף

גם תושבי המרכז יכולים לראות אירוסים קרוב לבית ואפילו הרבה. אחת מנקודות הפריחה היפות והקלות להגעה הן שמורת חוף השרון, ממש בקרבת צוקי ארסוף. הטיול כאן יכול להיות ממש על שפת החוף או בצוקים והבגבעות מעליו, שם גם תמצאו את הפריחה של האירוסים.

עוד נקודות שאפשר לראות אירוסי הארגמן באזור המרכז: שמורת האירוסים בנתניה, חוף גדור בחדרה, מערות אפקה בתל אביב, גבעת האירוסים בנס ציונה ועוד.

Wmgriy
אירוסי הארגמן בחוף השרון | צילום: כרמל קמין

גבעת המורה והאירוסים

אם מתחשק לכם לשלב מסלול מעגלי של שלוש שעות הליכה וגם לראות פריחה של אירוסים, מסלול סובב פסגת גבעת המורה יכול להיות נהדר עבורכם. השאירו את הרכב בפסגת הר המורה (שימו בוויז "יער גבעת המורה") ליד האנטנות וחפשו את תחילת השביל המסומן בשחור. עם השביל תרדו במעלה ההר עד לשביל עפר, כאן זה הקטע בו פריחת האירוס הנצרתי נמצאת, ותוכלו להנות מנוף נהדר אל העמק. שימו לב שקשה למצוא את האירוסים בין הסלעים והעשב הירוק, זה חלק מהאתגר. ברגע שתתחברו לשביל העפר המשיכו איתו בדרך מישורית נוחה להליכה העוברת בתוך יער גבעת המורה, אחרי בערך שעה כזו תגיעו לצומת של דרך כחולה עם דרך אדומה, בחרו בדרך האדומה ועלו איתה בעלייה חזרה לרכבים שתעבור דרך מטעי זיתים. העלייה יחסית מתונה ובשביל נוח להליכה, אבל ארוכה.  המסלול המלא מתואר כאן.

Vd Zzz
אירוס נצרתי אל הנוף של גבעת המורה | צילום: כרמל קמין

מה לשים בוויז: יער גבעת המורה

אירוס הגלבוע במלכישוע

שביל העפר בקצה של הישוב מלכישוע התחיל בימים אלו להתכסות בפריחה סגולה מרהיבה של אירוס הגלבוע, פרח ייחודי להר הזה ואליו נדרשת נסיעה לא קצרה. אמנם יש  אירוסי הגלבוע גם בשאר האזור, אבל כאן הפריחה היא יפה במיוחד ואינה מצריכה כמעט הליכה מהרכב. הפריחה תתחזק ותתפשט במהלך חודש מרץ עד תחילת אפריל. שימו לב שבסופשי שבוע יש עומס באזור ולכן עדיף לחנות בקרבת היישוב וללכת ברגל בשבילי העפר. ניתן לשלב כאן מסלול מעגלי בהר אבנר ולראות עוד פריחה, כפי שפירטתי בבלוג שלי.

20200319 111040
אירוס הגלבוע במלכישוע | צילום: כרמל קמין

מה לשים בוויז: אירוסים במלכישוע

אירוס הגלבוע בהר ברקן

טיול האירוסים הזה הוא בשביל מסודר (לא מספיק נגיש לעגלות כשיש בוץ) וקצר, אבל הפריחה פה בשנים האחרונות ירדה מעט. בכל זאת, בגלל שזה טיול קרוב יותר ממלכישוע ועם שולחנות פיקניק נוחים בחניון - שווה להגיע לכאן ולחפש את הפריחה הסגולה הנהדרת של אירוסי הגלבוע.

Cof
אירוס הגלבוע בהר ברקן | צילום: כרמל קמין

מה לשים בוויז: הר ברקן מעלה הגלבוע

אירוס הגלבוע במצפה חרובים, בית השיטה

זה לא ממש טיול אלא מקבץ פריחה נהדר בקצה של קיבוץ בית השיטה. מתאים לעגלות וכיסאות גלגלים. חפשו בוויז מצפה חרובים, הפריחה מתחילה בסוף הרחוב היכן שנגמרים הבתים.

Crwqwc
אירוס הגלבוע | צילום: כרמל קמין