גבישי מלח, מעיינות ולגונות בצבעים מטריפים: סיור אקסטרים בארץ הבולענים

בכל רגע יכול להפער כאן בולען, בכל יום צצה כאן בריכה אחרת. הצטרפנו לסיור של צביקה פרץ אל ארץ הבולענים סביב ים המלח וחזרנו מהופנטים מתופעות הטבע שמתרחשות כאן בעקבות הרס ים המלח. הסיור מתאים למשפחות, אבל באחריות המשתתפים בלבד. קבלו הצצה להפתעות שמחכות לכם כאן

Img 20220528 Wa0044
סיור אקסטרים למקומות מטריפים | צילום: כרמל קמין

ברוכים הבאים לארץ הבולענים, חבל ארץ ייחודי בישראל בצפון ים המלח עם מאפיינים לא צפויים ושינויים תכופים בנוף. בחמישים השנה האחרונות, מאז שישראל וירדן חסמו את זרימת רוב הנחלים לים המלח ומפעלי ים המלח החלו לפעול - מתרחשת כאן תופעת טבע מואצת של היווצרות בולענים, שיוצרת אינספור בורות וחריצים בשטח לצד בריכות איגום בצבעים מרהיבים ומעיינות זורמים של מים מתוקים ומליחים.

לטייל כאן זו חוויה מרתקת. כיום ישנם כ-8000 בולענים סביב האגן הצפוני של ים המלח, רובים מתרכזים בשטח בין כביש 90 לים המלח, שהולך וגדל במקום שבו היה פעם הים. מדי יום נפער כאן בולען חדש ולפעמים אפילו שלושה בגדלים משתנים, בלי שום יכולת כמעט לצפות היכן הבור הבא יפתח. בגלל הדבר הזה הסיור כאן הוא על אחריות המשתתפים, אבל ארגיע ואומר שעם הדרכה מתאימה של מדריכים מנוסים בשטח זו חוויה מטריפה ובטוחה.

לגונות בצבעים מטריפים

הסיור עם צביקה פרץ, מחברת "ארץ הצבי טיולים" התחיל בחניון הצמוד למחסום מצוקי דרגות בשעה ארבע אחר הצהריים. ירידה קצרה ורותחת אל כיוון ים המלח והליכה של כמה דקות הובילה אותנו אל הלגונה הראשונה שצבעה טורקיז, בזכות הרכב מינרלים, מלחים ואצות ייחודי שמתקיים כאן. אחת מהחוויות של הסיור היא העובדה שהוא גם כולל מספר מעברים מעל נחלים זורמים, שדורשים דילוג קטן או הליכה על גשרון מאולתר.

Gensao
מתי בפעם האחרונה ראיתם בולען עם מים בצבע טורקיז? | צילום: צביקה פרץ

אחרי כמה תמונות והסברים עברנו ללגונה הבאה, הוורודה בצבעה והממהמת לא פחות. יש לציין שהביטוי לגונה אינו מדויק - מדובר למעשה בבריכות איגום, מים שהתנקזו אל הבולענים שנפערו ונשארו בבור. הבריכות האלו מתחלפות ומשתנות כל הזמן בעקבות אידוי ושינוי השטח, מה שאומר שלא בהכרח תמצאו אותן בשנה הבאה באותו המצב או הצבע.

Whatsapp Image 2022 05 29 At 1
הלגונה הורודה

מגלשות מים - האקסטרים של הטבע

ים המלח מוקף בנביעות של מים מתוקים, חלקן ממש בקרבת קו החוף ובצמוד לבולענים. הדבר הזה יוצר ערוצי נחל של מים מליחים וקרירים עם זרימה שלא מביישת את המימדיון באוגוסט. צביקה לקח אותנו לנקודה מהנה במיוחד עם ירידה נוחה לערוץ נחל כזה ומייד נשכבנו במים הבוציים בצבעם אך המרעננים להפליא ושטנו עם הזרם עד לים המלח, דרך מגלשה טבעית ומהנה במיוחד.

פה שווה לספר שהטיול כרוך בטבילה מלאה בבולענים ובבוץ, כלומר אל תבואו בבגדים יקרים לליבכם וקחו בחשבון שהולכים להתלכלך היטב - וזה חלק מהכיף!

Otjuyb
להתגלש במגלשה טבעית הישר אל ים המלח | צילום: כרמל קמין

יהלומי מלח וקוביות משוטטות

עוד תופעה מרתקת שנוצרת כאן היא גבישי מלח שקופים, בצורת קוביה מושלמת. הקוביות מסתתרות בתוך שכבות החול והמלח, אבל כל אחד יכול למצוא אם יסתכל היטב. בנוסף, צביקה גם הראה לנו נקודה עם נטיפי מלח בתוך הסלע ואזורים נוספים עם שכבות של מלח וחול שנראות ממש כמו פרוסות חלבה (יש מצב שהייתי רעבה בשלב הזה).

Cjwqki
קוביית מלח מושלמת

Iloygx
נטיפי מלח

2ykntp
גבישי מלח בצורות נהדרות

שקיעה מעל הבולענים

הטיול הסתיים בבולען שהוא גם בריכת איגום ענקית ומיוחדת עם קרקעית חמימה וזרמים חמים שיצאו ממנה. כאן ממש אפשר לשחות בכיף ולא רק לשכשך או לטבול, וזו גם הייתה הנקודה הכי טובה להתנקות היטב מהמלח במים המתוקים, לקראת החזרה לרכב. בשלב הזה של אחר הצהריים ערב כבר היה נעים מאוד ולא חם בכלל, והשקיעה הוסיפה למדבר צבעים כתומים וורודים עם נגיעות צהוב.

Img 20220528 Wa0078
טבילה אחרונה בשקיעה

איך מגיעים וכמה זה עולה?

ישנן מספר חברות שמוציאות טיולים מהסוג הזה, צביקה פרץ מוציא מספר סיורים כאלו בחודש (פרטים באתר של ארץ הצבי טיולים), בשעות הזריחה או לקראת שקיעה, תלוי במזג האוויר ובמספר המשתתפים. עלות למשתתף היא 200 שקלים והיא אינה כוללת הגעה עצמית לתחילת המסלול. הסיור אורך כארבע שעות, צריך להביא בגד ים וסנדלים סגורים או נעלי ספורט שלא תתבאסו אם יתמלאו מלח ובוץ.

ההמלצה שלי היא בשום פנים ואופן לא לצאת לאזור הבולענים לבד. מדובר בשטח לא צפוי, וההדרכה כאן הכרחית גם כדי לא להסתכן וגם כדי ללמוד על המקום ותופעות הטבע שלו.

Unbaxl
כיף לסיים ככה את הטיול

הכותבת היא בעלת בלוג הטיולים מסוף כרמלית.