בלילות של ירח מלא: 6 מסלולי טיול מושלמים לט"ו באב

ירח מלא המשתקף על פני המים, גשר עם מנעולים, טיולי מדבר בין צוקים לבנים בוהקים. אבנית סטרולוב ממליצה על 6 טיולים לאור ירח לחגוג בהם את ט"ו באב – לגזור ולשמור!

Rise,of,the,super,moon,i ירח מלא, נגב n,desert,of,the,negev,
ליל ירח מלא בנגב | צילום: שאטרסטוק

בעוד מספר ימים, בערב 18/8 יחול חג האהבה העברי, ט"ו באב. מאחר והמועד נופל באמצע החודש, הרי שמופע הירח יהיה מלא.

לרגל החג, ובהתחשב במזג האוויר החם מאד בתקופה זו, הלוא שהדרך המושלמת לחגוג היא בטיולי לילה לאור הירח.

אספתי 6 מסלולים מושלמים לליל ירח מלא, מצפון לדרום, ולצידם 10 טיפים שישדרגו לכם את הטיול.

 

1. נחל נעמן

שביל נחל נעמן ממוקם בגליל המערבי, לא רחוק מכפר מסריק. יש במקום חניה מסודרת, וממנה נפרשים שבילים סלולים לשני הכיוונים. בכל כיוון אשר תבחרו ללכת, לא תצטערו. מסלול ההליכה משתרע בצמוד לנחל, שהינו נחל איתן.

בטיול לאור הירח תוכלו לשמוע את השקט, לראות את הדגים ואת אורו של הירח על פני המים, ואם יתמזל מזלכם גם תפגשו צבי מים.

נחל נעמן מתחיל ליד קיבוץ אפק, ונשפך לים לאחר כ-10 ק"מ בלבד באזור עכו. בעבר היה הנחל אזור ביצות, אך כיום מדובר בפנינת טבע. באם תבחרו ללכת לכיוון מזרח (ימינה מן החניה), תמצאו שעל פני הנחל פזורים מספר גשרים, כך שמי שחפץ יכול לעשות מסלול מעין מעגלי, יחצה את הנחל בגשר אחד, ויחזור מגשר אחר. עם זאת, שימו לב כי אם הפכתם את המסלול למעגלי, חלק ממנו עובר בחורשת אקליפטוס ולא צמוד למים.

ווייז: שביל נחל נעמן

נחל נעמן | צילום: אבנית סטרולוב

 

כתבות נוספות ב-mood:

 

2. גשר מנעולים וטיול ירח באגמון - אגמון חפר

אגמון חפר הוא אגמון תיירותי יפהפה ובו שבילי עץ ומסתורים לצפייה בציפורים מעל האגם. השקיעה מעל האגמון יפהפיה, ובלילות ירח מלא הטיול כאן חוויה במיוחד, כשאור הירח משתקף במי האגמון.

כדי להשלים את החוויה הרומנטית, כי בכל זאת, ט"ו באב, ניתן להגיע עד לגשר עץ האהבה ולתלות עליו מנעול, כסמל לאהבתכם. הגשר ממוקם מעל לנחל אלכסנדר ובסמוך לעץ אקליפטוס ענק המכונה עץ האהבה. מסלול ההליכה הוא מסלול קווי. ניתן להשאיר את הרכב בחניית אגמון חפר וללכת הלוך – חזור, מרחק של כ-1.5 ק"מ לכיוון או להשאיר רכב נוסף ליד גשר האהבה. במידה והחלטתם להשאיר רכב ליד הגשר, קחו בחשבון כי חלק מהנסיעה היא בשבילי עפר לא סלולים.

בצמוד לגשר פינת ישיבה עם שולחנות קק"ל, מקום מושלם לפיקניק רומנטי.

ווייז: נק' ההתחלה – אגמון חפר עין החורש, נק' סיום – גשר עץ האהבה.

שקיעה באגמון חפר
שקיעה באגמון חפר | צילום: אבנית סטרולוב

 

3. חווארי מצדה

מסלול הטיול בחווארי מצדה נמצא ממש בסמוך למצדה. המסלול הוא מסלול מעגלי, שאורכו כ-1.5 ק"מ,  והוא מתחיל ומסתיים בחניון הדקלים, חניית האוטובוסים של הגן הלאומי "מצדה".

מהחניה הולכים בכיוון דרום בשביל המסומן בסימון שבילים שחור לבן אל תוך הוואדי. כאשר תגיעו לנקודה השניה בה השביל המסומן בשחור לבן פוגש את השביל המסומן בירוק לבן, פנו אל השביל הירוק. כאן לאחר כ-600 מטרים תגיעו בשנית אל השביל השחור, והוא יוביל אתכם בחזרה אל החניה.

אם אתם עם שני רכבים, תוכלו לעשות מסלול קווי, ארוך יותר, באורך של כ-2.5 ק"מ, ע"י כך שתמשיכו בסימון השבילים השחור, המסתיים בכביש 90.

מסלול ההליכה עובר בין המצוקים המרשימים המלאים שכבות שכבות, חלקן חומות וחלקן לבנות. הצבע החום מתקבל בחורף משכבת טין, והצבע הלבן בקיץ משכבת ארגוניט. כך ניתן לספור את גיל המצוק – כל שתי שכבות, לבנה + חומה, מייצגות שנה.

ווייז: גן לאומי מצדה

חווארי מצדה
חווארי מצדה מבט מלמעלה | צילום: אבנית סטרולוב

 

4. נחל פרצים

נחל פרצים ממוקם במישור עמיעז ליד סדום. מדובר במסלול לא ארוך, שיש לעשותו הלוך – חזור, וכך להתאים את אורך המסלול בהתאם לרצון המטיילים.

על מנת להגיע אל תחילת המסלול יש לכתוב בווייז "חניון לילה מישור עמיעז", ומשם לנסוע כ-800 מטרים בהתאם לשילוט על לתחילת המסלול. יש לקחת בחשבון כי חלק לא קטן מהדרך אינו סלול. מדובר בדרך עפר שעבירה גם לרכבי פרייבט (בזהירות).

המסלול עצמו יפהפה, ובו הולכים בתוך קניון המוקף בחווארים בהירים ובהם פסים, ממש כמו עוגת שכבות. לאחר כ-1 ק"מ של הליכה מגיעים אל מערת הקמח (הכניסה אליה אסורה). כאן אפשר להסתובב חזרה או להמשיך.

ווייז: חניון לילה מישור עמיעז

נחל פרצים
נחל פרצים | צילום: אבנית סטרולוב

 

5. נחל חווארים

נחל חווארים הוא ככל הנראה המסלול המוכר ביותר לטיולי ליל ירח מלא. המסלול כולל טיול ליד החווארים, אותם סלעי קרטון לבנים ובוהקים מאור הירח היוצרים מראה מלבב. בנוסף במהלך הטיול עוברים לצד נקיקי סלע ומדרונות חרסית, המהווים גן שעשועים אמיתי לילדים (ובינינו, גם למבוגרים!).

מדובר במסלול קווי, באורך של כ-4 ק"מ, אשר מצריך שני רכבים. המסלול מתחיל בחניון בור חווארים ומסתיים בחניון הסרפנטינות, כאן עלינו להשאיר רכב שני לאיסוף.

מבור חווארים, נקודת ההתחלה, יש ללכת בסימון שבילים כחול לבן לכיוון מערב. יורדים אל ערוץ הנחל ועוברים בור מים חצוב בסלע מימי הנבטים, לפני יותר מ-1,000 שנים. בהמשך עוברים בשער צור, שער הבנוי מקירות סלע חום כהה. מעט אחרי המעבר בשער נגיע אל גבעת תצפית.

מכאן נמשך השביל מזרחה חזרה אל ערוץ הנחל. יש להקפיד ללכת בערוץ הראשי, אשר לאט לאט משתנה לסלע חוואר רך.

ווייז: נק' התחלה - בור חווארים, נק' סיום - חניון סרפנטינות

הסכין השחורה בנחל חווארים
הסכין השחורה בנחל חווארים | צילום: Talya626 - ויקימדיה

 

6. חווארי עידן – חצבה

לא רחוק מהיישוב עידן נמצא את חווארי הלשון הלבנים. הטיול בחווארי הלשון הלבנים מתחיל בטיול רכוב, אותו ניתן לעשות עם רכב או באופניים, העובר בין נופי הערבה וירדן, בין תצפיות ולצד סלעי החוואר הלבנים, הבוהקים לאור הירח. המסלול מתחיל משער הכניסה של מושב עידן ומסתיים בעין יהב (או להיפך).

ניתן לעצור באזור החווארים לעשות מסלול הליכה מעגלי של כ-3.5 ק"מ. מסלול ההליכה מתחיל מן החניה הנמצאת 200 מטרים אחרי מאגר חצבה. מכאן הולכים בכיוון צפון בוואדי. לאורך הוואדי ניתן לחזות בחווארים וצורותיהם היפות. לאחר שמגיעים לקצה הוואדי יש לפנות ימינה לכיוון דרום ולהמשיך ללכת לאורך נחל הערבה, עד שמגיעים בחזרה אל מאגר חצבה, סמוך לחניית הרכבים.

ווייז: מאגר חצבה

חווארי עידן
תצפיות ליד חווארי עידן | צילום: אבנית סטרולוב

 

10 טיפים לטיולים לאור ירח

* בחרו מסלול מתאים – גם מבחינת אורך המסלול וגם מבחינת דרת הקושי. קחו חשבון שהחשיכה וסיפה עוד דרגת קושי טיול.
* לימדו את המסלול לפני היציאה לטיול. חפשו סימני היכר בולטים בתוואי המסלול, כאלה שתוכלו למצוא גם בשעות החשיכה.
* הגיעו עם נעליים סגורות – מאחר והטיול מתקיים בלילה, והתאורה ועטה, בעלי חיים רבים יוצאים לטייל בשעות אלו, ויהיה לכם קשה יותר להבחין בהם מאשר באור יום
* הביאו פנס – אל תסתמכו רק על אורו של הירח. אמנם הירח מלא בערב ט"ו באב, ואולם יתכנו פיתולים ועיקולים בהם אורו יהיה מוסתר, או שעות זריחה / שקיעה של ירח. הביאו עמכם פנס ליתר בטחון
* בדקו כי האזור מותר לשהיה ולטיולים בלילה
* קחו עמכם אמצעי ניווט – מפה, סמארטפון עם מפות שבילים או מצפן
* הורידו אפליקציה של כוכבים. השנה ט"ו באב יוצא ממש בסמוך למטר המטאורים, תוכלו ליהנות גם מטיול וגם מצפיה בגורמי השמיים וזיהויים
* הצטיידו במים ואוכל בדיוק כמו בטיול רגיל לאור היום. למרות החושך, עדיין חם ואתם מקיימים מאמצים גופניים.
* שימרו על בטיחות – עדכנו מישהו כי אתם יוצאים למסלול, לכו בקבוצה ואל לבד.
* כנסו למצב לילה – השתיקו את הפלאפונים, צמצמו ככל הניתן את התאורה, תנו לעיניים להתרגל לחושך, והתפעלו מהירח המלא, ממזג האויר הנעים ומהנוף המיוחד.

חסידות
זוג חסידות בחניית לילה על עץ בליל ירח מלא, זיכרון יעקוב | צילום: דויד מונסונגו